Annons:
Etikettridning
Läst 1278 ggr
ladyxme
2016-12-20 19:16

Min häst bockar

Hej alla! Nu ör det så att min unghäst bockar något otroligt, och det ör nod mest för att hon inte ör van vid att någon ställer krav. Hon gör det inte för att kasta av en, mer för att testa. Jag har stoooor erfarenhet av alla slags olater, så som stegring och bockning, men då min kropp har försämrats och detta är en annan ponny undrar jag vad de bästa tipset är? Hon har inte ont, hon vill bara inte jobba för att det är åh så jobbigt 😂 när man väl kommit igång går det oftast bra. Det är några andra som ridit henne, bla två utbildade häst skötare som ridit in höstar själva, så det är inte pga mig. Tacksam för svar på hur jag kan antingen hålla mig kvar eller 3r få henne att tycka att det är roligt!

Annons:
Stallmima
2016-12-20 20:34
#1

Du kanske ska backa i utbildningen och bara ha lite skoj utan krav, så kan du försöka smyga in lite hjälper utan att hon förhoppningsvis märker det  😃

nypisnina
2016-12-20 20:44
#2

Jag håller med #1 men vill även tillägga att lära dig när hon bockar, precis innan hon ska bocka så gör du något annat. Om du är i ett ridhus så byt varv eller gör en volt t.ex. Det kan också hjälpa att bara byta gångart, men bara ändra något, byt något. Målet är att hon inte ska hinna tänka själv och att hennes bockande ska avbrytas innan hon ens har börjat. Underhåll hennes hjärna så att hon inte vet vad som komma skall och precis innan bockningen så avstyr du det enkelt genom att göra något annat. Jag fick en oerhört lyhörd häst på detta sättet och bara för att man ändrar så behöver det inte betyda att det är tråkigt eller mer jobb för hästen så iaf min häst tyckte att ridningen blev roligare.

ladyxme
2016-12-20 23:58
#3

Okej, tack för svar! Däremot så tycker hon att man ställer krav när man smackar på henne frammåt.. får klura på det där, ska ändå upp imorrn, får se hur hon är då!

Brollan1
2016-12-21 14:03
#4

Om du nu är säker på att det inte finns några fysiska fel på hästen så gör så här. Börja från marken att lära hästen gå undan för skänken (i detta fall din hand) samtidigt så lär du hästen att böja sig runt dig med tygeln. Lär in detta från båda hållen tills det fungerar utan protest och utan ifrågasättande.

När du är nöjd med detta så sitter du upp och fortsätter med detta ett tag till så det fungerar från ryggen ochså. Nästa steg är att lära in "one rein stop" vilket du gör ordentligt så att det alltid fungerar oavsett vad som händer runt omkring er.

Efter att denna läroperiod är över så brukar inte hästarna bocka men om dom gör det så tar du till "one rein stop" och stoppar upp detta omedelbart. Skulle det mot förmodan fortsätta så kan du också lära den att backa, så när det bockas så lägger du till 50m backning till "one rein stop" innan du fortsätter.

Bockas det efter det så är det en av två saker, den ena är att du har misstagit dig i att hästen är frisk, den andra orsaken är att utbildningen var inte tillräcklig bra och gör om och gör rätt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: