Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 963 ggr
tiger tok
12/14/16, 6:28 AM

Fångbete i Stockholm?

Nu är det så att familjens ponny Bellman måste gå på fångbete. Han har haft fång alltför många gånger och han får mycket svår fång. Vi har försökt hitta bete, men det ända som känns seriöst ligger i Nyköping och kostar 10 000 för två månader! Betet ska helst ligga i närheten av Stockholm, men om det ligger lika långt bort från Norra Stockholm som Nyköping gör, så är det okej! Stora hästar är inget problem, bara det inte finns någon gräsdel då han inte klarar det. Så vet ni något fångbete/skogsbete, skriv det snälla! 😊

Annons:
Caf_Roy
12/15/16, 12:52 PM
#1

Menar du nu eller till sommaren? När våra hästar går ut på bete flyttas dom runt mellan hagarna så dom hästar som behöver mycket gräs går i dom hagarna, sen när dom betat ner en del flyttas dom till en hage med mer gräs och hästar som behöver lite mindre får den gamla hagen, sen när dom betat ner så det knappt finns något gräs kvar får hästarna som har lätt att bli tjocka/få fång ta över och så håller vi på och roterar så alla hästarna får lagom mycket gräs. Kan dock hända ibland att några av "banta-hästarna" får gå i en mindre hage om det växer för bra i dom stora. Låter det intressant kan jag höra med hon som har stallet om hon har plats på betet, ligger på Ekerö.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tiger tok
12/18/16, 9:15 PM
#2

På sommaren menar jag! Nja, han ska helst inte gå i gräshage alls,han är väldigt känslig.. Ni har ingen skogshage? Men jag är intresserad!

Caf_Roy
12/19/16, 9:58 AM
#3

Vi har 2, men eftersom dom används som lösdrift på vintern brukar dom vila på sommaren och då blir det ju en del gräs även där. Lösdriftshästarna (tjockisar hela bunten) brukar gå i en aningen kuperad hage med träd och mest vass. Sen har vi ju alltid dom mindre hagarna där det knappt växer nånting ifall alla beteshagar skulle vara för gröna, men då blir det ju inte så mycket beteshage utan mer rasthage. Om du skickar pm med lite uppgifter om er och kontaktuppgifter kan jag vidarebefordra till hon som har stallet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: