Annons:
Etikettstallet
Läst 1051 ggr
strixxa
2016-12-13 22:58

Vilket stall ska jag välja?

Hej!

Står nu i valet och kvalet att flytta min fullblodsvalack till ett annat stall än det jag står i nu. Men jag är så hiiimla tveksam om jag ska göra det eller inte då jag inte kan bestämma mig vad som egentligen blir bäst för oss. I dagsläget står jag i ett litet stall som ligger 4 minuter gångväg ifrån mitt hus. Han står på box, något han trivs med sådär(boxvandrar lite). Dåligt med ridvägar, helt okej paddock. Stallägarna är trevliga och engagerade i hästen bästa. Helt okej stallkompisar. 

MEN, jag känner dock att jag sitter fast lite i min ridning och hästens utbildning. Har haft honom i 6 månader och inte gått vidare ett enda steg i våran utveckling. 

Så för några veckor sedan hörde min gamla ridlärare av sig och ville att jag skulle flytta min häst till henne då hon fått en ledig stallplats. Men jag har det så himla bra nu så jag vet inte riktigt hur jag ska göra? Vill stå på båda ställena men vet inte riktigt hur jag ska göra.Där finns det bra paddock, jättebra kompisar som jag känner sedan innan, jag kan få massa hjälp då min ridlärare alltid är i stallet. 

Så hur ska jag göra?

Gamla stallet

*Nära hem

*Fri tillgång på hö

*Bra paddock

*Trevliga stallkompisar

*Lätta att ha och göra med

Nackdelar

*Står på box

*Dåligt med ridhjälp

*Tråkiga ridvägar

Andra stallet

*Lösdrift

*Fint och fräscht stall

*Mycket hjälp

*Gamla ridkompisar sedan innan

*Uträknad foderstat

Nackdelar:

*Dyrare

*Ingår bara 11 kg hö per dag

*Ligger ca 30 minuter bort enkelresa med bil

*Dåliga ridvägar

Så hur ska jag göra? Bomba mig med förslag eller hur jag ska fundera för att kunna lösa det här😃

Annons:
Petloveer
2016-12-13 23:15
#1

Om problemet är att du sitter fast i utveckligen så hade jag flyttat. Om du känner dig osäker kan du fråga om du får testa att ställa din häst när i kanske en månad för att se om det hjälper annars kan du ju alltid flytta tillbaka:)

Vixxen
2016-12-13 23:52
#2

Har du råd med det andra stället så flytta!

[nevamisse]
2016-12-18 20:37
#3

Utifrån din beskrivning hade jag stannat kvar och hellre lagt pengar på att ta hem en tränare då och då eller tagit med hästen till det andra stället och fått lektion där.

Visst ser jag lösdrift som en fördel, men din ridlärare kanske är flyttbar och kan komma och ge dig lektion ibland? Samt att du kan åka dit och träna?

Caf_Roy
2016-12-19 10:19
#4

Jag ser det så här: Dåliga och tråkiga ridvägar tar ut varandra. Trevliga och gamla kompisar tar ut varandra. Lösdrift och resväg borde ta ut varandra eftersom du inte behöver mocka och sånt och hästen rör mer på sig i en lösdrift så du kan åka ut en dag mindre i veckan om det behövs för livet runtomkring. *Mecket att pendla till stallet och den högre kostnaden* och *kostnaden och mecket att få ut / åka till ridläraren* borde ta ut varandra. Så som jag ser det handlar det mest om vilken ambitionsnivå du ligger på. Vill du träna ett par gånger i månaden lönar det sig att stå kvar, vill du utvecklas mer, träna ett par gånger i veckan och kunna bolla med din tränare ofta lönar det sig att flytta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[RC1393]
2016-12-19 10:21
#5

Jag hade också stått kvar och tagit ut tränare/åkt till tränare. Jag står själv med hästen 30 sekunder från ytterdörren och jag har varken paddock eller tränare närmare än 2 mil bort. Jag åker en gång i veckan med min häst till ridskolan och rider lektion och får "hemläxa" med saker jag ska jobba med till nästa gång och det är ett system jag tycker fungerar utmärkt.

smellcaramell
2016-12-19 15:18
#6

När jag kollar på stall så prioriterar jag hästen före mig själv och hästen tillbringar större delen av dagen utan dig, så jag koller efter stall som har:

Längst utomhusvistelse(helst lösdrift)

Bästa hagarna(så lite lermodd som möjligt o.s.v.)

Stora hagar

Hästkompisar till alla hästar(om inte särskilda skäl förekommer så som eksemhäst som inte får klia sig mha hästkompisar)

Stora och fräscha boxar(om stallet saknar lösdrift)

Finns det ett stall som då har en stor lösdrift med bra hagar och en fungerande flock så kan man alltid lösa det med träning, det går att träna i skogen, man kan träna i en hage, man kan åka iväg på träningar o.s.v. Men man kan inte ge hästen större hagar bara sådär, och hästen spenderar trots allt stora delar av dagen i just hagen(förhoppningsvis).

Annons:
Upp till toppen
Annons: