Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1315 ggr
Petloveer
2016-12-12 14:53

AKUTHJÄLP!!

Hej! Vi har besiktigat en häst som är 16 år. Den är jätte,jätte snäll och trygg och den skulle bli en första häst att utvecklas med åt våran dotter då den går höga klasser i dressyr. Men problemet är att den visade en 1 & 2 på böjprovet bak och markerade lite vänsterbak efter att den hade varit i vila i 2 veckor, ska vi köpa den?

Annons:
Surpan
2016-12-12 15:07
#1

Jisses man tror ju att någon håller på att dö med den rubriken…

/Surpan

Petloveer
2016-12-12 15:54
#2

Hehe, vi måste meddela svar imorgon och vill gärna höra vad hästkunninga personer tycker för att vara säker så vi behöver snabbt svar, därför rubriken.

Stallmima
2016-12-12 22:01
#3

Kolla upp vad den har för sjukdomshistoria, alltså ev halt ofta. sen beror det ju på priset och vad den skall användas till. Kanske röntga på klinik eller second apinion av en annan veterinär

Urhasten
2016-12-12 23:09
#4

Hade endast köpt en halt häst om jag hade en djupare relation till individen och var beredd att lägga ned allt vad träning, motion och sådant heter. Hältor är diffusa och med en okänd häst kan det kosta mycket, både tid och pengar.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2016-12-13 08:52
#5

Mitt råd är att INTE köpa. Hästägande medför problem och kostnader ändå, utan att man köper på sig dem från början. Om ni verkligen, verkligen vill ha just den här individen, så se till att det utförs en stor utredning från nos till svans på klinik. Det allra minsta som måste göras är röntgenundersökning av alla leder i benen. Pålagringar i en led är till exempel ingenting som försvinner med vila och finns det något sådant är risken att hästen aldrig blir användbar till det ni vill ha den till.

Petloveer
2016-12-13 23:12
#6

Det visade sig att den markerade vänster bak var hennes rörelsemönster och ingen hälta. Men det är fortfarande en 2 på fram och hon hade stått i flera veckors lång vila innan detta. Hon är verkligen den perfekt hästen men man vill ju inte gärna köpa en häst som har "problem med hälsan" och det känns så tråkigt att åka långt och leta en ny när man har hittat den perfekta..:(

Annons:
Vixxen
2016-12-13 23:53
#7

Håller med #4 och #5 köp inte hästen!

Gladflicka
2016-12-14 13:22
#8

Nej. Problem får man utan att köpa det på sig, jag hade inte köpt en häst som visade vare sig rörelsestörningar eller hälta.

Lona
2016-12-14 19:46
#9

Jag hade inte köpt, dessutom kan man ju fråga sug vad rörelsestörningen beror på och hur den påverkar resten av kroppen. OM ni ändå köper hästen så kolla om ni kan ta över befintlig försäkring, annars lär ni få reservationer på i alla fall delar av rörelseapparaten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

moawiklund
2016-12-16 22:44
#10

Men nu gjorde vi en ombeskiktning för hästen hade varit i vila i 2 veckor och nu var det inga rörelsestörningar.

Vixxen
2016-12-17 00:03
#11

Skulle ändå undvika köp!

Upp till toppen
Annons: