Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 1893 ggr
Oh dear
12/1/16, 3:40 PM

Hästen som inte hämtas av sin ägare

Hej. I somras flyttade vi in på en gård i norra skåne, till gården finns ett fint stall. Vi tänkte att vi kunde hyra ut bete och stallplats för att det var mysigt med lite liv på gården och strax därefter så kom den första ponny hit. Ägaren undrade hur betalnings kulle ske, men eftersom det var sommar och endast gällde bete så sa vi att hon kunde stå gratis till och med vintern mot att hästägaren hjälpte till med underhåll av hagen och stallet. I början var allt bra. Hästägaren kom ofta och hjälpte till, ponnyn verkade må bra. Men allt som sommaren gick mot sitt slut så gick det längre och längre tid mellan besöken från ägaren och när det var dags att "stalla in och skriva foderkontrakt" samr köpa in foder för vintern etc. så försvann hon. Vi har nu stått för alla utgifter för ponnyn sen i augusti -16  och även kontaktat polisen, som inte kan göra något. Det visade sig också att ponnyn ej är chippad, efter att vi tog ut en veterinär för att undersöka henne och bekräfta ägarskapet av den förra ägaren. Vi har alltså blivit sittande med en ponny, visserligen mycket trevlig, men papperslös och troligen även juridiskt "ägarlös". Jag har, precis innan hon helt slutade svara på sms, fått bekräftat att hon läst mitt sms där jag säger att vi kommer att ta ut hyra och debitera henne för de kostnader som tillkommer runt hennes ponnys uppehälle på gården om hon inte hämtar henne. Vi har också begärt att hon ska lämna passet på ponnyn om hon skall stå i stallet. Detta sms svarade hon på med att säga att hon inte hann hämta hästen just nu och att hon skulle slakta henne eftersom "vi" inte kunde ta hand om henne. Detta svar fick vi för en månad sen, sedan dess har det varit tyst och inga samtal eller sms har skickats från henne.

Hur ska vi göra? Den så kallade "ägaren" är tydligen välkänd hos polisen för bedrägeri och har stora skulder hos fogden enligt polisen. Hon svarar inte på mail, sms eller samtal och finns inte längre kvar på den adress som hon tidigare uppgett. Detta innebär att vi inte kommer få ut några pengar för de utlägg vi gör för ponnyn. Detta eftersom hon har andra skulder hos fogden som är högre prioriterade än dessa, men hur blir det med ponnyn i sig? Kan man på något sätt överta ägarskap för henne så att vi kan skaffa pass etc. I dagsläget så kan vi inte ens ta in en hovslagare eller veterinär (teoretiskt sätt), då vi inte har passet, som antagligen aldrig har funnits heller.  Veterinären tror shettisen är runt 5 till 6 år, vilket innebär att om hon haft pass skulle hon ha haft chip.  Både hovslagare och veterinär har gjort undantag från deras passtvång, då de fått veta av polis hur situationen ser ut, men i framtiden så kanske det inte blir lika lätt. Vi planerar även att flytta inom 3 år och detta blir ju svårt om vi inte äger hästen. Vad ska vi göra?

Annons:
VildaVittra
12/1/16, 3:54 PM
#1

Kan inget om hästar, men är hästen värd något skulle ni ju teoretiskt kunna driva in skulden via kronofogden genom att ni får ta över ägandet och sedan sälja denna om ni sedan så önskar. 

Man behöver inga skrivna kontrakt, även om det givetvis hjälper. Så ring fogden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Nomen Nescio]
12/1/16, 3:55 PM
#2

Har ni talat med kronofogden? Det borde gå att sälja hästen med retentionsrätt. Visserligen kanske kronofogden tar pengarna, men ni slipper i alla fall ytterligare kostnader.

Stallmima
12/1/16, 4:23 PM
#3

Prata med Länsstyrelsen, de kan vara duktiga på att omhänderta djur (i vissa fall)

Oh dear
12/1/16, 7:55 PM
#4

Vi har inte rätt att sälja hästen genom retentionsrätten då vi inte är näringsidkare, men vi har rätt att neka henne att hämta hästen fram tills att hon betalat sin skuld och under tiden som hon vägrar kan vi fortsätta ta betalt för hästens uppehälle. men poängen är att hon inte vill hämta hästen och hon vill inte betala och det verkar inte som att hon ens har ett ägarbevis för hästen. Fogden hanterar inte husdjur vad jag förstår, och de löser inte in skulder mot saker heller (hästen i detta fall). Jag ska ta kontakt med en handläggare hos fogden på måndag, den information jag besitter idag har jag fått av en vän som jobbar där. Det problematiska är att hästen inte förefaller vara ägd av henne, den finns alltså inte registrerad som hennes egendom om jag har förstått det rätt. Detta komplicerar det ytterligare.

Jag ska ta kontakt med länsstyrelsen, men om jag förstod det rätt så lämnas större djur till djurpolisen som sedan bestämmer om de besitter ett värde eller inte. Om de inte gör det, vilket en shettis inte gör,  så avlivas de på grund av platsbrist. Denna häst är helt underbar, en liten shettlandsponny som är alla till lags och vill alla väl. Jag kan inte låta henne avlivas om jag kan undvika det på något vis.

Stallmima
12/1/16, 8:10 PM
#5

#4 Har du någon aning om shettisens riktiga namn så kan du göra en efterlysning på tex facebook eller kontakta shetlandsförbundet. Och då ev efterlysa personen i gruppen "bedragare i hästvärlden" på fb

VildaVittra
12/1/16, 9:09 PM
#6

#4 Hm. Vad sägs om att anmäla hästen som upphittad och säga att du vill behålla henne? Även om de vet att du inte direkt hittat hästen i hagen en morgon. Efter en viss tid förlorar man ju sina djur om man inte gör anspråk på dom. 

Eller om du tar svängen via länsstyrelsen och även då säger att du vill behålla henne för en symbolisk summa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Nomen Nescio]
12/2/16, 7:43 AM
#7

#4 Beror på vad man menar med "hanterar"- såvitt jag vet säljs det ganska ofta travhästar genom kronofogden. På länken nedan finns det ett namn på en person på KFM som kanske kan lämna upplysningar. Eftersom artikeln är några år gammal kanske hon inte är kvar där, men det går ju att kolla!

http://www.luckyrider.se/kan-kronofogden-ta-din-hast/

Oh dear
12/2/16, 8:55 AM
#8

Tack för alla tips, jag återkommer när det gått framåt (förhoppningsvis inte bakåt) i fallet. Bambi har den så kallade ägaren kallat henne när hon varit här. Men eftersom hon inte är chippad eller har pass så vet jag faktiskt inte säkert.

Upp till toppen
Annons: