Annons:
Etikettstallet
Läst 1978 ggr
ester765
2016-11-28 23:24

Lösdrift tävlingshäst?

Hej! Skulle vilja veta era åsikter kring lösdrift? Kan ALLA hästar stå på lösdrift? Hur gör ni med kraftfoder, täcken och klippning? Just nu står jag med min storhäst på 13 år i ett stall där dem står ute 12 h och inne 12h. Jag har haft henne ute från maj-sep detta år och hon blev mycket mer harmonisk och lugnare än nu under vinterhalvåret när hon är installad men jag tror inte hon har någon erfarenhet av att gå ute när det är kallt dygnet runt. Är detta något dem kan vänja sig vid? Jag gillar naturlig hästhållning och tror ni det funkar att rida för instruktör och hoppa och tävla, dvs ganska hög nivå och samtidigt ha henne ute?

Annons:
[RC1393]
2016-11-28 23:42
#1

Rekommendationen jag oftast ser är att låta hästen vänja sig vid att gå ute från hösten och inte börja mitt i vintern, vilket jag tycker låter rimligt, så denna säsong är det kört med lösdrift. Alla hästar är gjorda för att vara ute och röra sig dygnet runt så det är absolut något alla hästar kan, med mer eller mindre stöd i form av täcken och extra grovfoder.
Jag vet att många galopphästar hålls på lösdrift med goda resultat, så jag tror inte det är några problem med rätt lösning. 

Jag har själv mina hästar ute när det är varmare än -10, annars står de inne ca 9 h/dygn för att den (spår)klippta ponnyn ska få vara utan täcke några timmar utan att stå och huttra. Har så bra hö i dagsläget att jag inte behöver slänga på något kraftfoder, men när jag hade det så fick de kraftfodret inne. Jag har mina på gården så jag kan lätt ta in dem en stund för att fodra, men det går kanske inte på alla ställen. Mineralerna får de lika mycket av så det serverar jag i hagen.

ester765
2016-11-29 08:37
#2

Hej! Tack för svar. Jag tänkte börja ha henne på lösdrift först i vår så tror det kommer funka. 😂

Lona
2016-12-02 22:41
#3

TS, var i landet bor du? Det är ju stor skillnad i klimatet, inte bara kylan i sig utan jag tänker mest på fukten. Den är ofta värre än "torr" kyla. Alla hästar klarar inte lösdrift men det är väl egentligen inte värre än att du får stalla upp honom om det inte funkar :-) ?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

smellcaramell
2016-12-03 17:22
#4

Min erfarenhet är att alla hästar kan stå på lösdrift men de kan tar olika lång tid på sig för hästarna att vänja sig och mycket beror även på lösdriften och övrig skötsel. 

Vill man till exempel inte ha täcke på hästen måste man ha i åtanke att hästen gör av med mer energi för att hålla värmen på vintern=krävs mer foder, ofta fri tillgång till grovfoder och eventuellt kraftfoder. Man får tänka på att man kanske ska duscha hästen lite mer sällan eftersom att schampot tar bort fetterna i pälsen som skyddar hästen mot väta vid blött väder. Hästar som är mer varmblodiga behöver ofta en säsong med extra täcke innan de acklimatiserat sig och sätter "riktig" vinterpäls. Klippa hästen är ju inte optimalt om man vill klara sig utan täcke.

Jag har ridit hästar rätt hårt(läs genomsvettiga) under vintern, kanske inte när det är -25 ute men ner till -15 till -20 iallafall och det enda som "krävts" då är att hästen varit oklippt, haft fri tillgång på grovfoder och möjlighet att rulla sig på en torr plats när man kommer ut i hagen(i hö de gånger jag ridit). Jag har hjälpt de lite på "traven" genom att dra av den värsta svetten med svettskrapa men resten har de klarat själva utan att frysa eller bli sjuka. Dock vad detta kallblod som gått på lösdrift utan täcken hela livet så de hade rejäl vinterpäls och var vana vid detta, alltså inget jag skulle rekommendera till en häst som nyss börjat gå på lösdrift.

Angående kraftfoder så tycker jag många fodrar med kraftfoder helt i onödan. Vitaminer och mineraler förstår jag eller om grovfodret kräver tillägg av något men ofta räcker det med att öka grovfodergivan om hästen inte håller hullet. Enda gångerna jag tycker det är ok med kraft är 1. grovfodret behöver förstärkas p.g.a. låga analysvärden 2. hästen håller inte vikt trots fri tillgång på grovfoder. 

Sedan får man hela tiden se till hästen, den kanske inte sätter den där rejäla vinterpälsen första tre vintrarna, ja då får man kanske täcka hästen med ett tunnare täcke när det är som kallast. Man får dock ha i åtanke att om man täckar "för mycket" så "lär" sig aldrig hästen att sätta rejälare vinterpäls och då kommer hästen inte heller kunna gå utan täcke. Dock ska hästen såklart aldrig behöva frysa men många täckar med typ 100gr täcke fast hästen hade klarat sig med ett skaltäcke. 

I regel har varmblodiga hästar längre acklimatiseringsperiod i förhållande till kallblod men det är väldigt inviduellt, precis som att en häst på en lösdrift kan sätta sjukt mycket vinterpäls medan en annan knappt har någon skillnad mot sommaren men ingen av de fryser trots att de är samma ras eftersom det är väldigt individuellt vilket energibehov olika hästar har och vad som krävs för att de ska hålla sig varma.

Lona
2016-12-03 23:07
#5

#44, Jag har själv haft en häst som inte skulle klarat lösdrift - i alla fall inte här nere (Göteborg). Hon mådde bättre uppe i Norrland faktiskt, förmodligen för att det var torrare luft där. Hon var dock en rätt knepig och känslig häst, både fysiskt och mentalt så hon hör väl till undantagen :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ester765
2016-12-04 14:44
#6

Jag bor i Småland. Min häst är ett varmblod och har hittat henna enstaka tillfällen frysa ex. när det regnat hela dagen. Tror att om jag ska ha henne på lösdrift behöver jag tjocka täcken.

Tack så mycket för alla tips!

Annons:
Iskristallen
2016-12-11 22:40
#7

Jag har ett varmblod på lösdrift. Det funkar fint. Men däremot har hon regntäcke (beroende på grader så ät det 0 eller 80g) på sig när det är nederbörd, annars så fryser hon. Hon har fri tillgång på bra grovfoder och tas in på box ca 30-60 min per dag för stödfodring. Men då är hon även dräktig nu och är beräknad till 4/4. Så testa först med ett tunt regntäcket och se om hon håller värmen när hon slipper bli blöt.

Ponnygirl16
2016-12-15 18:22
#8

Jag har min connemara ponny på lösdrift med fri tillgång av hö, han står ute dygnet runt året om med några undantag för dagen innan tävling/under meeting etc. Är VÄLDIGT frusen av sig och sätter ingen päls alls nästan, utan vi har accepterat att han får gå med dubla täcken tyvärr. Han får även extra krafftfoder då han är lite svårfödd. Vi tävlar på msv nivå i hoppning och det funkar alldeles utmärkt att ha honom på lösdrift, mycket naturligare och friare för hästen.

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

Upp till toppen
Annons: