Annons:
Etikettridning
Läst 880 ggr
kitte94
11/22/16, 8:04 AM

Komma över rädsla för en häst

Jag har ridit sen i våras efter ett långt uppehåll. Jag rider på ridskola. I våras när jag va ensam på lektionen så råkade min häst bli rädd för ett ljud när vi skrittade av och jag ramlade av. Jag kom upp igen och jag red honom några gånger till men va jätterädd så fick backa till en lugnare häst. Det tog ett tag att bli av med rädslan och jag har nu ridit tre andra hästar/ponnys. Förra veckan kände jag mig så redo att testa den häst jag ramlat av igen och det tyckte min ridlärare med. Så igår fick jag honom. Men så fort vi började skritta blev jag stel som en pinne. Han blev då också spänd och jag bröt ihop. Men sen i traven gick det kanon. Där försvann rädslan. Men så fort vi skrittade så blev jag nervös. Jag vill så gärna komma över denna rädsla för honom. De känns så löjligt att va rädd för skritt men inte trav. Har ni några tips?

Annons:
[Blue_Lugia]
11/22/16, 8:22 AM
#1

Jag kände lite så när vi hoppade förut när jag höll på med ridning. Vid två tillfällen drutta jag ner på backen och senaste gången landade jag fel så jag hade ordentligt ont i kroppen. Det slutade med att jag fick trava över bommar varje hopplektion då jag vägrade styra hästen över bommar som inte låg ner på marken så att säga….

kitte94
11/22/16, 9:53 AM
#2

Jag har ramlat av förut. I full galopp, bockande, hoppande och även stillastående men jag red de hästarna utan problem efter det. De va visserligen jättesäkra hästar och brydde sig inte om att jag va lite nervös nån gång efter.

[134643]
11/22/16, 11:21 AM
#3

Jag tänker att du helt enkelt behöver göra det mycket tills spärren släpper. Ju fler gånger det gå bra desto bättre kommer du känna dig, och din hjärna kommer att inse att skritten inte är något att oroa sig för. Försök också att tvinga dig att slappna av i kroppen och andas, det skickar signaler till din hjärna att du är avslappnad. Det kanske kan hjälpa om du har en ledare just i skritten så kan du fokusera helt på att andas och slappna av i kroppen?

kitte94
11/22/16, 1:46 PM
#4

Har verkligen försökt slappna av. Har nynnat på sånger som min ridlärare sa kunde hjälpa mig att slappna av. Men även om jag slappnar av lite så blir jag jätterädd så fort han skyggar eller bara snubblar. Ridningen är min energidryck för resten av veckan så får jag inte nån bra upplevelse på måndagen av ridningen så är veckan förstörd. Hade jag ridit två gånger så hade jag nog inte tvekat att försöka rida han. Då kunde jag rida en gång på en häst jag är säker på och en gång på honom. Men nu har jag inte den möjligheten :(

Aribigga
11/26/16, 7:53 AM
#5

Måste du verkligen rida den hästen igen då? Jag har blivit rädd i omgångar i mitt liv och det allra bästa är att backa till en häst man inte är rädd för. Det ska vara roligt att rida och inget man ska tvinga sig till.

Jag blev först rädd när jag red en häst som jag var alldeles för oerfaren att rida och fick då backa till en underbar läromästare som lärde mig att det var roligt och mysigt att rida igen.

En annan grej jag har problem med är trafik, efter att ha ridit en trafikskygg häst en tid får jag fortfarande ont i magen när jag sitter på en häst och det kommer en bil. Därför är jag extremt noga med att aldrig rida hästar som är det minsta skygga för trafik, då kan jag koncentrera mig på att andas med magen och inte spänna mig. Med min James var det annorlunda eftersom jag körde honom så ofta så litade jag på honom till 100 % och var aldrig nervös för trafik, jag vande mig av med det i körning men det sitter fortfarande kvar i ridning.

Om du nu tvunget måste rida denna hästen så är det egentligen det bästa man kan göra, tvinga sig själv att slappna av och skritta om och om igen tills det känns bra. Då kommer förhoppningsvis de gånger de har gått bra överskugga den dåliga gången, men det kan ta många många gånger.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kitte94
11/26/16, 5:23 PM
#6

Ja det ska ju va kul och min ridlärare sa det att jag behöver inte rida honom. Men känns som ett misslyckande.

Annons:
ladyxme
11/27/16, 8:43 PM
#7

Bättre att du tycker om att rida istället för att tvinga dig själv att rida hästen, för en olycka kommer nog att hända igen om inte du kan slappna av, talar av erfarenhet här.. men annars kan du ju bara köra i små omgångar, skritta med ledare och bara andas istället för att tänka på en massa annat.

Zadeira
11/28/16, 3:00 PM
#8

Se det inte som ett misslyckande, det är helt enkelt så att man inte funkar med alla hästar alltid. En olycka kan ta lång tid att bearbeta och du har ju försökt att rida den hästen igen, så du har ju inte bara gett upp. Du kanske bara behöver längre tid på dig. Vem vet, om ett halvår kanske du plötsligt känner att du vill prova just den hästen igen och så känns det bra.

kitte94
11/28/16, 8:03 PM
#9

Fick rida honom idag ändå. Me. Det gick faktiskt bra. Han va väldigt tittig när vi kom in i ridhuset och jag blev jätterädd när han började rygga pga att staketen som delar av ridhuset stod fel. Men jag fick leda honom fram till staketen när min ridlärare skulle ställa dom rätt och sen gick jag två varv med honom innan jag satte mig upp. sen gick ridläraren och pratade med mig under skritten. Sen gick traven jättebra och när det blev tid för galopp så tvekade jag inte alls. Jag spände mig lite under avskrittningen men jag kände ändå att jag kommit framåt. tre gånger kvar denna termin. Känns som att jag ska klara detta. Som både min ledsagare och ridlärare säger: vi är ju så fina tillsammans när jag väl slappnar av och fokuserar på ridningen.

Upp till toppen
Annons: