Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1298 ggr
resolution
2016-11-17 15:43

Barfota

Hej! Jag har några frågor angående att ha hästen barfota. Hur funkar det att byta från skor till barfota, hur påverkar övergången hästen och blir den snabbt van? Kan man rida på hårda underlag, grus eller liknande utan skor eller behöver man då köpa t.ex. Cavallo Boots? Hur gör ni på vintern när det är halt? Ni får gärna lista fördelar och nackdelar med att ha hästen barfota.

Annons:
Gronstedt
2016-11-17 16:25
#1

Det finns inga generella svar, alla hästar och alla situationer är olika. 

Min medryttarhäst har aldrig varit skodd, kan bli lite trög på grusvägar på sommaren och har därför ibland boots fram. När det är riktigt halt har hon broddade boots runt om, men på snö klarar hon sig bra.

Urhasten
2016-11-18 12:29
#2

Jag håller båda mina hästar barfota och det är en pendel kan man säga. Allting påverkar hur hovarna kommer se ut; foderintag, social stimulans, motion, miljö, underlag, relationer, psykisk och fysisk hälsa. Förändringar förändrar hoven och det bästa här är om hovarna är så pass funktionella att hinna anpassa sig och få chans att anpassa sig. Det tar också tid för hela hästens kropp att tränas att gå på olika underlag (grus, asfalt, is, sand, osv), det handlar om elastiska putan, strålen, hovbrosk, senor, leder, muskulatur och skelett som utsätts och behöver härdas. Speciellt härdas "på nytt" om hästen går från skodd till barfota. Det är en omställning för hästen och jag tror stenhårt på att alla hästar KAN vara barfota - men inte alla hästägare kan hålla en barfotahäst. Med det sagt - inget fy och skam! Prova på, våga testa, försök och se om det passar er relation och hästhållning som sådan. I värsta fall är det bara att sko på igen eller söka vidare efter svar där sin egen kunskap och erfarenhet tar slut.

För mig var det en sann investering i att gå en verkningskurs om hovar, verkning och anatomi, samt mycket mer förstås. Du blir ingen expert, men du kan bli expert på att lära känna din häst och dess förutsättningar som barfota och sedan stötta upp på ett sätt som gör barfotagång fullt möjligt. Med sundhet, kontakter och öppenhet kommer man väldigt långt på egen hand och tillsammans med yrkesverksamma.

Fördelarna är många. Hovarna får stimulans, markkontakt, god blodcirkulation, läker oftast fortare, blir mer avslappnad i steget och rörelsemönstret förbättras. Förebygger och rehabiliterar strålröta, platt/öm sula, sprickor i hovväggen och flisor, fång, etc. Hovar (skodda som oskodda) kan ibland lida av brister och obalanser, ojämnheter i trakter, traktstöd, hovvägg, etc, som med rätt verkning stabiliseras och gör att hoven återfår sin ursprungliga hovform. Små, starka, tajta och kompakta hovar är ofta resultatet efter några månader/år mot funktionella hovar. Horntillväxten är ca. 1 cm/månad. Mer på sommaren, mindre på vintern är ofta rytmen. Det går alltså att tänka sig om man har en nyligen avskodd häst så kan det ta upp mot 1-1,5 år innan hoven är helt funktionell och "ny".  Under tiden är det en fantastisk investering att skydda vid behov. Boots kallas det, alltså skor av annan utformning än ex. järnbeslag. Det finns dubb, brodd, sulor och olika skor och storlekar med olika passform och rykte. En del behöver skydd dygnet runt medan andra klarar sig fint utan direkt. Beror helt på individ! 

Väldigt flummigt svar, tankspritt och dant, men hoppas du känner dig lite mer klok! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Lona
2016-11-20 12:00
#3

#2, Tack för ett intressant och utförligt svar! Lite OT men om de måste ha någon form av boots större delen av dygnet, åtminstone i hagen (om de står inne på natten), är det inte risk för att det blir väldigt fuktigt och att hoven lättare får röta mm då? Vi hade en häst som förvisso inte var van att gå barfota, han fick en rejäl hovskada som unnebar vila och det tog lång tid innan hoven gick att sko normalt igen. Nu var ju den hoven redan skadad och därmed känsligare iofs men att sätta på boots där hade varit katastrof. Om man har en unghäst som aldrig varit skodd men är verkad osv regelbundet, har du några tips på hur man inte skall hamna i "sko-fällan"? Det måste ju vara lättare att så att säga aldrig behöva slå på skor än att ha skor i flera år och sedan försöka "träna" hästen och hovarna att vara utan? Förstår att det inte är så lätt som att säga "ge hästen biotin så går det bra" men något särskilt att tänka på, just med unghästar? (Jag har inte unghäst nu, tänkte mer på de vi haft tidigare.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: