Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1439 ggr
Sims3horzien
11/17/16, 2:23 PM

Tävla B-ponny

Hej! Jag är 12 år och rider en Bponny. Har ridit i ca 2 år och kan knappt hoppa. Ponnyn är en guldklimp på hoppning och hoppar 1 m på tävling. Hur gammal får man Max vara för att få tävla med en Bponny? Jag känner nog mig redo för att tävla om ca 1-2 år eller så. Kommer jag kunna tävla med Bponnyn?

Annons:
amandatherese
11/17/16, 2:40 PM
#1

Det är 13 år på b-ponny men du kan fortfarande vara med på klubbhoppning eller pay and jump efter det.

Sims3horzien
11/17/16, 2:52 PM
#2

Varför är det ens åldersgräns? Det borde vara typ vikt eller längd. Är ganska kort och lätt så blev lite besviken nu :( Pay and Jump är väl att man hoppar en bana och om man blir felfri så får man en rosett? Pay, måste man betala? Och klubbhoppning, måste man vara med i en ridklubb för det?

amandatherese
11/17/16, 2:59 PM
#3

För att tävla kommer man alltid behöva betala en slant och åldersgräns skulle jag tro att dem har för att någon som är exempelvis 17 inte ska tävla i samma klass som den som 13 eftersom man kanske inte har samma förutsättningar. Lite dåligt insatt i det här med tävling men tror att man måste vara medlem i en klubb för att få vara med på klubbtävling, kanske får du bättre svar av någon annan kunnig här inne på iFokus :) Och precis som du sa, felfri runda = rosett på pay and jump.

[RC1393]
11/17/16, 9:07 PM
#4

För att starta klubbtävling så är ju en förutsättning att man är medlem i klubben ja. En del klubbar har avdelning B som är öppen även för icke medlemmar, men inte alla. 

Att det kostar att tävla får man räkna med. Ryttarlicens (årslicens) går på 500 kr för junior tror jag (är själv senior), tävlingslicens för hästen går på 300 kr, tävlingsstarter ligger inte ovanligt på 100+ kr samt eventuell uppstallning med mera. En pay and jump start brukar vara billig (typ 50-100 kr), samt att du slipper lösa licens. Allt du behöver är en vaccinerad häst.

jagga-ewe
11/20/16, 5:32 PM
#5

Pay and jump betyder att du inte behöver ha Grönt kort, dvs tävlarlicens. Jämför i golf, där man måste ha grönt kort för att få spela på banor, men ibland finns det "pay and play" dit man kan åka för att testa.

Jag vet inte om alla pay and jump är Clear round, dvs att man får rosett om man rider felfritt. Det känns dock ganska rimligt.

PaJ brukar vara bra nybörjartävlingar för att få känna på hur det är att tävla. Jag vet att de här i trakten kan man själv välja vilken höjd man vill vara med på, från 20cm o uppåt, oavsett storlek på häst. Alltså spelar det ingen roll om du rider B-ponny eller stor häst, du kan ändå välja att vara med på tex 30 cm högt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: