Annons:
Etikettridning
Läst 911 ggr
CaptainBunchie
11/14/16, 2:25 PM

Vågar jag rida?

Jag är 18 år, har ridit sedan jag varit 8 och haft egen häst sedan jag var 12. Men för 1-1,5 år sedan bröt jag ihop och klarade inte av att vara i stallet mer. Det fanns många anledningar, men några är stallsituationen (vi fick ta hand om allt och åka 4 ggr om dagen), ekonomi, att unghästen jag hade då inte fungerade riktigt ihop med mig, psykisk ohälsa och sjukdomar.

Så vi sålde unghästen och lämnade ut ponnyn på foder för att ta ett break.

Och tur var det, för inte långt efter började kaoset. Jag fick b.l.a. körtelfeber och det har påverkat rejält mig de senaste 7-8 månaderna. Vi hade aldrig klarat av att ha hästarna helt enkelt.

Men nu börjar allting falla lite på plats igen. Tyvärr har vår ponny då haft det lite halvstruligt hos den fodervärden han är hos nu. Han har det superbra och så, men de lyckas inte rida ut på honom ensam (han är lite sådär envis och kör gärna över folk sådär ibland), vilket de tyckte var lite tråkigt, och inte idealiskt. Tanken är då att vi ska ta hem honom innan det är egentligen skrivet (detta har givetvis vi alla gått med på och tycker det är bra). Så det blir nog att vi tar hem honom i början på Januari då vi dessutom hittat ett bra stall där vi kan stalla upp honom.

Jag har ju tyvärr gått upp en del efter att vi lämnade bort hästarna, men efter vi bestämde oss för att ta hem Rulle, som han nu kallas, har jag varit mer motiverad än någonsin att träna och gå ner i vikt.

Han är en maxad (men troligtvis något övervuxen) d-ponny. Okänt ursprung, importerad från Irland och har ett typsikt 'irish cob' utseende med grova ben i 'viktbärande' modell.

Jag är ungefär 165cm lång och vägde 111,5 kg i morse. Har troligtvis gått ner 1,5-2kg senaste 2v och planen är att försöka gå ner så mycket jag kan innan vi tar hem honom. Önsketänkande är ju att jag ligger på max 105kg när vi tar hem honom.

Så till saken…
Vågar jag sitta upp på honom och skritta någon vända i skogen?

Har planerat att mest tömköra och gå promenader i grimma och grimskaft i början. Min mamma kommer antagligen och rida honom och vi har en yngre tjej som har ridit honom innan som kanske blir medryttare.

Då tänker jag alltså någon dag i veckan, en sväng i skitt i skogen på 30-60min.

Är 'dressyrryttare' i grunden, naturlig bra balans o.s.v. Kommer självklart inte sluta försöka gå ner i vikt dessutom, utan hoppas på att stallarbetet och hästpromenaderna hjälper lite där med i kombination med träningen utanför.
Sen beror det ju självklart lite i hur han är i 'skicket' när vi får hem honom. Om han har gått och blivit avmusklad så kommer jag ju inte ens försöka tills han har kommit i form igen.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
CaptainBunchie
11/14/16, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hittade ingen bra bild på tjockisen direkt (har jag varit utan häst så länge?!!!?!). Men detta var när han precis hade flyttat till den nuvarande fodervärden, tidigt i våras om jag minns rätt.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

amandatherese
11/14/16, 2:38 PM
#2

Vet du vad ponnyn väger? :) Man brukar säga 20% av hästens vikt som max för ryttaren.

Gronstedt
11/14/16, 2:39 PM
#3

Ja, är han frisk och inte omusklad kan du definitivt skritta honom så som du tänkt, och förmodligen skadar det inte om du gör mer än så. Det kan till och med vara bättre om du värmer upp vid hand eller i lina och sedan rider ett kort men bra dressyrpass. Då belastar han rygg och ben mer gynnsamt än att ni bara lufsar i skogen, och han får bättre träning av sina "ridhästmuskler".

CaptainBunchie
11/14/16, 2:44 PM
#4

#3 Ja det var en bra idé att värma upp för hand! Det tänkte jag inte på. Kanske kan man ta en stund longering/tömkörning på banan för att sedan skritta ut en stund.
Huvudsakliga träningen kommer ju förhoppningsvis min mor och denhär tjejen ta hand om, i början åtminstone. Medans jag har tänkt ha de lite mer slappadagarna. Vi får se hur det blir. :)

Han är f.ö. 22 år nästa år om någon undrar. Alltså född -95, men okänt datum.
Men såvitt jag vet tror han att han är 10 bast. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

sosom11
11/15/16, 12:52 PM
#5

Man kan aktivera hästen på andra sätt än uppsuttet. Som du nämnt tömkörning och promenader men också NH, löshoppning, longering och frihetsdressyr. Jag tror absolut att du kan skritta utan problem.

EW

Upp till toppen
Annons: