Annons:
Etikettövrigt
Läst 831 ggr
Linfroet
11/14/16, 3:00 AM

Haft häst hela livet, första gången jag betalar för den

Så jag och min mamma har haft hästar hela livet i ett litet stall på vår egna tomt, smidigt och bra.. nu kommer dock steget då jag är vuxen och ska plocka hem vår häst till staden jag bor .. Så jag vill gärna ha lite tips hur hittar man veterinärer, hovslagare, "tandläkare" och sådant, alla prylar och sådant kan jag om men just kostnader och vart man ska hitta folket, rimliga inackorderings kostnader och vad borde ingå ? Ge mig era bästa tips så blir jag jätteglad! Bor i Jönköping men kommer från Sörmland !

Annons:
Zadeira
11/14/16, 11:36 AM
#1

Vad jag upplevt kan vara bra är att prata med folket i nya stallet, fråga dem om deras hovslagare, veterinärer, massörer, tränare mm. Då får man en rätt bra överblick över vilka som finns i närheten, samt kan ofta kolla lite hur de är med andras hästar och själv få en uppfattning om dem. Ofta är det smidigt att vara flera i samma stall som har samma ex hovslagare så kan man spara eventuella reskonstnader om det tillkommer osv.

Vad gäller inackordering så är ju frågan vad känner att du behöver ha som ingår. Fundera på om det är viktigt med insläpp/utsläpp, täckesbyten, fodringar, mockning, om du enkelt kan fixa foder själv, om hö och halm/spån är smidigast att det ingår eller om du kna fixa det enkelt själv. Ju mer som ingår, desto högre pris är ju det normala. Kolla runt i olika stall och gör en lista på vad du är redo att etala mer eller mindre för osv.

Lona
11/14/16, 1:15 PM
#2

Instämmer med #1. Sen är det ju svårt att ange ett rimligt pris, även anläggningar med liknande service och faciliteter varierar givetvis rejält vad gäller hyran beroende på läget. Ett stall nära Stockholm med goda förbindelser är oftast betydligt dyrare än ett stall någonstans ute på landet. Jönköping borde väl dock inte ha SÅ höga priser, tycker jag? Som #1 var inne på, fundera över vilken typ av stall du är ute efter. Stort eller litet? Är det viktigt med paddock, ridhus, bra ridvägar och så vidare? Hurdana hagar är det och hur mycket är hästarna ute? Är det viktigt med tränings- och tävlingskompisar? Det är naturligtvis lättare (och billigare) att få ut bra tränare om ni är fler. Hur mycket kan och vill du hjälpa till? Är det viktigt att det är lätt att komma dit eller har du bil? Vill du att de flesta skall ha samma inriktning som du, till exempel western, islandshästar, dressyrstall? Försök även känna lite på stämningen också, så att den passar dig! En del stall är väldigt "strikta", andra mer "avslappnade" (hittar inte rätt ord riktigt). En god stämning med bra kompisanda där man ställer upp och hjälper varandra om det behövs betyder oerhört mycket, tycker jag! Sen går det ju faktiskt att flytta och byta stall, om det är något du saknar eller om ni inte trivs :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Linfroet
11/15/16, 11:41 PM
#3

Jag är ju medryttare i ett stall som har både ridhus, bra ridbanor samt många ridvägar, in och utsläpp samt kvällsfodring ingår då samt fri tillgång till ridhus och banor för 1800. Jag tycker också att man måste räkna in de såkallade "möjligheterna" samt om man har vänner som kan hjälpa en lite i stallet! Smart att fråga de andra om veterinärer och hovslagare!

ladyxme
11/16/16, 6:07 PM
#4

Jag står i ett privat stall där jag har en box på vintern och lösdrift på sommaren, där det ingår 2 fodringar på vintern i boxen samt hönät i hagen som dom fixar. Dom sätter på o tar av täcke på vintern vid behov, samt ger mat, eller gottis som vi kallar det. Mockingen ibgpr på veckodagar och på helger har vi rullande scheman med in o utsläpp som också ingår. Det finns en ridbana på gården. Det kostar 1600/månad o då ingår allt inkl strö till boxen. Vet och hovis har jag hittat genom stallkompisarna och betalar 800kr/skoning och då är det bara fram, men dom håller i två månader. Såklart är vet kostnaderna månad till månad helt olika från varandra.

Upp till toppen
Annons: