Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2442 ggr
ladyxme
2016-11-13 14:39

Min ponny bockar

Hej! Jag har en ponny som jag köpte i juli som bockar. Hon gjorde det i början och har nu börjat igen. Jag har en bra sits och balans så jag åker inte av, men pga en tidigare olycka så är inte jag stark nog att säga till ordentligt som jag skulle gjort för ett år sedan. Det är både under sadel och barbacka, det är inga glädjeskutt, jag frågar ingenting av henne utan blir ledd i skritt, och så får hon nog och börjar sparka backut och bocka. Ska jag själv bli starkare? Eller ska jag göra nått annorlunda? Tacksam för hjälp 😄

Annons:
Zadeira
2016-11-13 15:05
#1

Är ponnyn kollad så att det inte beror på smärta eller skada?

ladyxme
2016-11-13 15:17
#2

Ja, gick igenom en vet undersökning utan anmärkningar, fick beröm för hur fin hon va i kroppen, hon kolla munnen direkt också.

Gronstedt
2016-11-13 17:25
#3

#2: Gjordes en fullständig röntgenundersökning av ryggen? En vanlig veterinärundersökning vid köp säger mycket lite om hästen, förutom att den inte är halt.

ladyxme
2016-11-13 18:14
#4

Nej, däremot så böjer jag mycket på henne och går igenom henne innan jag sätter mig upp, och hon har visat 0 tecken på att ha ont, och då jag gjorde samma med en annan ponny så känner jag igen skillnaden.. ingen utrsutning som är fel heller då allt är kollat..

Lona
2016-11-14 13:17
#5

Har du pratat med tidigare ägaren om detta? Vad sade hon/han i så fall?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
2016-11-14 13:37
#6

#4: Ryggproblem är ofta svåra att upptäcka utan röntgenundersökning, eftersom hästen inte känner något förrän smärtan plötsligt hugger till i en viss situation. 

Men oavsett orsak så bockar hon för att hon tycker att hon har anledning till det. Antingen smärta eller att er relation är väldigt dålig och hon inte respekterar dig alls. Om du inte ser några tecken på det sistnämnda, och ni är goda och respektfulla vänner annars, så är det förmodligen det förstnämnda. 

Visst kan du prova att "säga till", men det är ju ingenting som kräver kroppslig styrka och det borde göra verkan efter en eller två tillsägelser, om det nu mot förmodan är så att hon bara testar dig.

Annons:
Sarah
2016-11-14 17:19
#7

Förstår inte heller hur styrka ska påverka hur du säger till?  Ska du slå hästen jättehårt? Dra jättehårt i munnen? Hur tänkte du säga till? Är mer inne på Gronstedts linje om smärta. 

Min ena häst är problematisk och kan totalt "freaka ur" han ser jättefin ut, känns jättefin när man känner och klämmer men förstår man honom så förstår man att det är smärta som  ligger till grund för allt/ rädsla för smärta. Han har kissing spines, vilket inte syns eller känns utåt, som påverkar honom. Har han inte mycket muskler så kan man inte rida speciellt mycket alls. All igångsättning måste ske från backen. Sen är han extremt känslig i munnen, vilket innebär byta bett ofta och inte ens tänka på att spänna sig själv i kroppen. Nu börjar jag även misstänka ngt i halskotpelaren. Det är inget som syns eller känns om man går igenom honom, men man märker att han blir lite stressad så fort han kröker lite på nacken/ böjer halsen.  Röntgen som gäller där.

[RC1393]
2016-11-14 18:23
#8

Ska man behöva vara stark för att säga ifrån till hästen så får vi nog alla lägga hjälmen på hyllan, för jag vet då ingen som är stark nog att övermanna en häst med råstyrka. 

Tror också som Gronstedt på att det kan vara bakomliggande smärta.

Zadeira
2016-11-14 18:39
#9

Fysisk styrka är sällan rätt väg att gå. Ibland kan det krävas mental styrka (tex att man har tålamod, inte blir rädd lätt, kan problemlösa osv) när man håller på med djur men det är inte samma sak.

Hur är hon om någon annan rider henne? Beter hon sig likadant då eller är det bara med dig?

Lona
2016-11-14 20:17
#10

Inte samma sak, men min förra häst hade lite problem att få under sig höger bak, hon var absolut inte halt eller ens ojämn i steget men det var en liten, liten skillnad mot det andra bakbenet. Jag skulle vilja påstå att jag är ganska duktig på att hitta ojämnheter och punkter som smärtar, både på häst och hund, men det verkade mer vara en ten muskelsvaghet. Sen kom det ut en kraniosakral terapeut (vilket jag tidigare trodde var ren bullshit), gick ett varv runt hästen, lade handen på vänster undersida av halsen och sade "Hon har jätteont här". Då såg ju vi också att hon hade ont, när någon tog EXAKT på smärtpunkterna där vi ändå hade känt och borstat utan att Flóa visat minsta reaktion. Vad jag vill ha sagt är att man kan mycket väl missa smärta, jag tycker att ni skall göra en ordentlig undersökning av hästen. Börja med en rejäl utredning inklusive röntgen av ryggen hos en välrenommerad veterinärortoped, visar inte det något så ta ut en equiterapeut av något slag då de ofta har bättre kunskap om mjukdelarna. En equiterapeut kan vara väl investerade pengar även på en problemfri och till synes smärtfri häst då de flesta har små skavanker och snedheter (inte minst orsakade av att vi ryttare också är lite sneda i kropparna) som är bra att rätta till innan det blir riktiga skador av dem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Brollan1
2016-11-15 15:57
#11

En väl utförd sluta i trav eller tom i skritt avslöjar mycket om hur oliksidig och problematisk en häst är rent fysiskt. Gå rakt fram på ett krattat underlag och se var hovarna landar, det säger hur sned hästen vill gå för att gå bekvämast och därigenom vilken del den vill avlasta mest. En snäv volt visar hur mycket ovilja den har för att böja sig. Vändning på bakdel resp framdel avslöjar ofta om det är ett problem bak eller fram och åt vilket håll.

Rätt enkelt eller hur…. ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ladyxme
2016-11-16 16:33
#12

Aj va många kommentarer 😂 Kan ju börja med att säga att när jag säger till henne så säger jag bestämt nej och driver vidare, jag drar inte i munnen, utan hon hsr helt lösa tyglar. Jag sparkar inte heller, det blir inte bättre av det, och jag använder inte spö eller sporrar. Med andra har hon stegrat och bockat ordentligt. Vi har jobbat från marken sedan dage jag fick hem henne, men tror nu att drt kan va nånting som hon har lärt sig, för hon tar som en galoppfattning och då jag inte visste vad hon gjorde så kändes det som en bock. Tack alla för tips o förslag!

ladyxme
2016-11-16 16:37
#13

Btw med att va svag menar jag mentalt, jag vågar inte lika mycket som förrut efter en ful olycka

Annons:
Upp till toppen
Annons: