Annons:
Etikettövrigt
Läst 952 ggr
Sims3horzien
11/10/16, 2:50 PM

Få in bettet

Hej! Har inget stort problem direkt men behöver lite tips! Jo igår var typ första gången som jag satt i bettet själv. Hon gapade osv fast stängde munnen lite ibland för att jag var för långsam. Tycker att det är så trixigt att få in det! Det gled åt sidan och hon fick det under tungan osv. Tips på hur jag ska snabbt få in det?

Annons:
Zadeira
11/10/16, 3:22 PM
#1

Träna, träna och träna. Om det var första gången du satte in det är det inte konstigt det var lite klurigt. Det bästa är att helt enkelt försöka göra det så många gånger du kan så lär man sig snart att göra det snabbt och utan problem.

zebransnattar
11/10/16, 8:29 PM
#2

Om du får en häst som nästa gång inte öppnar kan du sticka in ett finger längst bak i mungipan då öppnar dem oftast. Att bara vara snabb är att träna. Att få in den över tungan kommer oftast av sig själv. Ett tips är att lyfta nosgrimman upp till pannbandet så inte hästen får in det i munnen,dräglar ner det eller bara att det inte är i vägen. Också är det att träna

Gronstedt
11/11/16, 8:12 AM
#3

TS, bry dig inte om att vara snabb! Ta det mjukt och låt hästen ta emot bettet och fippla det på plats så att det känns bekvämt.

Håll sidostyckena sträckta så att bettet vilar mellan hästens läppar, mitt för öppningen mellan över- och underkäkens tänder. Låt hästen fundera lite, kanske värma bettet mellan läpparna. Om den inte öppnat munnen efter en minut eller tre kan du pilla i mungipan och försiktigt sticka in tummen eller ett finger och stryka mot lanerna. När den öppnar munnen, dra försiktigt upp tränset så att bettet långsamt och mjukt glider på plats. Hästen kommer förmodligen att fippla lite med tunga och läppar. Ta det lugnt och dra upp bettet i ett läge när hästen har tungan tryckt mot underkäken. Försök undvika att bettet skramlar mot hästens tänder.

Sträck försiktigt sidostyckena och lirka in öronen ett i taget under nackstycket, flytta eventuellt på remmar så att de inte ligger över hästens ögon. Sedan kan du rätta till man och lugg, kontrollera att bettet och tränset sitter rakt, och börja spänna remmarna. 

När du tränsar av, dra inte ut bettet utan dra fram nackstycket över öronen och låt hästen själv fippla ut och släppa bettet, medan du bara låter handen som håller tränset följa med.

Upp till toppen
Annons: