Annons:
Etikettridning
Läst 656 ggr
powerade
2016-10-27 17:08

Han kastar med huvudet

Har en häst som kastar med huvudet såfort man tar lite i tyglarna. Har ni något tips vad vi kan göra för att jobba bort detta? Vi ska kolla tänderna. Men tidigare ägaren säger han alltid gjort så sålänge man inte rider ner honom i form och jag känner ungefär hur i h….. ska jag kunna lyckas med det när han bara sliter och kastar:/

Annons:
Alejalo
2016-10-27 18:34
#1

Det är nog tänderna det är fel på, använd inte bett tills tandläkaren kommer ut.
Sätt på ett hackamore men om du inte har det testa grimma och se ifall han reagerar lika mycket. Försök att spänna in nosgrimmedelen på grimman på det innersta hålet så den sitter tight då den sitter mer stilla då.

smellcaramell
2016-10-27 18:34
#2

Låter som att hästen tycker det är obehagligt när ni tar i tyglarna, prova bettlöst är min spontana tanke innan ni vet exakt vad som är fel. Och såklart ska ni under tiden undersöka vad som kan ställa till det, är bettet för skarpt/har hästen ont i munnen på något ställe bettet kommer åt när ni tar i tyglarna? Passar sadeln? o.s.v.

powerade
2016-10-27 20:26
#3

Tycker han kastade huvudet när vi bara lät honom springa i rummet korall med grimma också. Det är precis som att "nej vill inte göra som du säger så jag kastar med huvudet istället och hoppas jag slipper göra nått"

JoannaLi
2016-10-27 20:51
#4

För mig låter det som att han har ont i kroppen, troligtvis rygg, bog eller ben men det är inget man kan bedöma utan att titta, känna och klämma på hästen.

powerade
2016-10-27 21:19
#5

I förrgår res vi bommar då gjorde han så 1 gång då vi Skulle sakta av från en lite väl snabb galopp.. annars gjorde han ingenting. Så i skogen gör han inte heller nästan. Men när man kommer på banan han ska försöka rida dressyr kastar han med huvudet hela tiden. Så tvärstannar han å bockar å backar och håller på efter en stund. Haft honom ca en månad. Där han bodde tidigare har han iprincip bara gått i skogen och han är ej riden på nån månad.

Gronstedt
2016-10-28 11:04
#6

Låter mer som rygg än som mun - som om det gör rejält ont när han ska börja gå mot dressyrformen. Även detta att det "går över" när han väl är i bra form tyder på att det har med ryggen att göra. Se till att få honom grundligt genomkollad och röntgad längs hela ryggraden. Jag har känt 2 hästar som gjort så trots att de varit felfria i munnen, den ena hade pålagringar i manken, den andra hade kissing spines i ländryggen.

Det behöver inte vara så i ditt fall, och även om han har problem kan han mycket väl fungera om han rids och hanteras rätt, men det är alltid bäst att veta säkert så att man inte gör ont värre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: