Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 663 ggr
Zelmabus
10/27/16, 9:39 AM

Är detta ok?

Måsten fråga, är det ok att hästarna nu går ute dygnet om i en hage utan ligghall/ vindskydd? Alla hästar har var sin box (förutom en men den som äger den hästen har 2 hästar och en box, den hästen flyttar i helgen) och de fodras i hagen. Det har varit en sån fin/bra höst här i sthlm och alla hästar har trivs bra att få vara ute dygnet om men vet ej om det enigt lag ej är ok om det saknas ligghall/vindskydd?

Annons:
tlover
10/27/16, 10:00 AM
#1

Hagen måste ha ligghall/vindskydd om det är dygnet runt för de flesta djur inklusive hästar.

Är det inte hela dygnet (12h har jag för mig) så får dom däremot vara utan ligghall/vindskydd.

Vindskyddet ska ha 3 väggar + tak och vara ströat så att hästarna kan ligga torrt

l'm back

Gronstedt
10/27/16, 10:02 AM
#2

Det beror nog på om de har skydd i till exempel skog, om det finns rimligt torra liggplatser fortfarande och om betessäsongen kan anses pågå fortfarande. På många håll finns det fortfarande gott om mat i hagarna.

Punkity
10/27/16, 11:50 AM
#3

Om det är betestillväxt är det tillåtet att ha dem ute dygnet runt utan ligghall.

Från Jordbruksverket

"Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till en ligghall eller annan byggnad hela dygnet som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."

Caf_Roy
10/27/16, 2:20 PM
#4

Våra lösdriftshästar går också i sommarhagen fortfarande. Vi brukar vänta så länge som möjligt med att släppa ner dom i vinterhagen (där har dom ligghall och höhäck och sånt) för att minimera lervällingen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tlover
10/27/16, 2:23 PM
#5

Jag har missat den delen som alla andra pratar om så ignorera mitt svar. Bra att veta om vi skaffar häst igen :)

l'm back

Lindorm
10/30/16, 7:58 AM
#6

Det beror ju var i landet du bor samt väder och vind. Våra går fortfarande på bete med stödutfodring (i väl kuperade hagar och gott om naturliga väderskydd). Bor i södra delen av landet och vädret har varit fint och torrt. Planerar dock att flytta till vinterhage med  vindskydd senast nästa helg.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Annons:
Upp till toppen
Annons: