Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1328 ggr
Omi
10/24/16, 10:12 PM

tömkörning med sadel?

Tänkte ta och försöka tömköra min islänning lite men snål som man är så vill jag inte behöva köpa en tömkörningsgjord så tänkte prova med sadeln istället så frågan är hur göra man/ni nära man tömkör med sadel ?

Annons:
Gronstedt
10/25/16, 9:42 AM
#1

Det finns några olika sätt, vad jag vet, men inget av dem fungerar speciellt bra. Jag gör det ibland för att värma upp lite utan ryttare inför ridning.

Om du ska tömköra på raka spår: surra fast stigbyglarna i uppdraget läge och dra tömmarna genom stigbyglarna och fäst dem i bettringarna.

Om du ska tömlongera en ovan eller inte alltför vältränad häst (ledande tömsättning): surra fast stigbyglarna i uppdraget läge och dra yttertömmen genom stigbygeln, in genom bettringen och tillbaka till sadelgjordsstroppen eller sadelgjorden, ungefär i höjd med sadelkåpans nederkant. Dra innertömmen in genom bettringen och tillbaka till sadelgjordsstroppen eller sadelgjorden, 

Om du ska tömlongera en van och vältränad häst (gramantömsättning): surra fast stigbyglarna i uppdraget läge och dra yttertömmen genom stigbygeln, in genom bettringen och tillbaka till sadelgjordsstroppen eller sadelgjorden, ungefär i höjd med sadelkåpans nederkant. Dra innertömmen på samma sätt. Detta funkar dåligt, eftersom den inre stigbygeln styr dåligt.

Tömlongering med enklaste uppvärmningskopplingen: dra yttertömmen från bettringen utanpå sadelkåpan och över ryggen bakom sadeln. Sätt innertömmen i inre bettringen. Funkar för enklare joggingövningar med van häst, men inte för något mer krävande arbete.

Vilken koppling du än har blir det sladdrigt och stigbyglar och tömmar skaver mot sadeln, så gör det inte om du har en fin sadel du är rädd om.

Lona
10/26/16, 11:24 AM
#2

Det finns annars rätt billiga tömkörningsgjordar som inte är av läder, kan vara värt att lägga ett par hundralappar på - om inte annat så för att spara sadeln. Till exempel har Börjes en sån här; http://borjes.e-line.nu/sv/Sortiment/Hast/Longering/KOR_LONGERGJORD_FULL?id=2405 , jag har haft en och den var helt ok som basutrustning. Jag hade Full till islandshäst och den var rätt stor men jag vet inte om Ponny är för liten? Vill man sen satsa lite mer på det där med tömkörning så kan man investera i en bättre i läder i bra kvalité, kanske en begagnad?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: