Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1524 ggr
Malia
2016-10-23 00:35

Hur vet man hur mycket mat hästen ska ha?

Hej!

Jag och min familj har funderat på att köpa häst, men något vi verkligen funderat på är - hur vet man hur mycket mat hästen ska ha? Och hur vet man vilket TYP av foder hästen ska ha? Hösilage, hö? Mineraler, vitaminer, pellets, havre, betfor… Det finns hur hur mycket som helst? 

Tack på förhand! 🙂

Annons:
Alejalo
2016-10-23 11:24
#1

Minimum utfodring är 1kg grovfoder/100kg häst per dag, men det är rekommenderat ta 1,5kg grovfoder istället då det annars kan bli för lite om man inte har en väldigt lättfödd häst. 
Hö är torrt och enklare, hösilage är blötare och man behöver utfodra lite mer med det då det är större andel vatten i hösilaget än höet, men hästar brukar vara gladare att äta hösilage. Så det beror lite på vart man bor, vilken bonde som är närmst och vilket hästen äter bäst.

Kraftfoder behöver du endast ifall grovfodret inte täcker alla näringsämnena vilket du då behöver göra en grovfoderanalys på för att få veta. 
Men sen kanske hästen behövs fodras lite piggare/tjockare och då kan kraftfoder hjälpa (förutsatt att hästen inte är sjuk/skadad) men det märker man när det behövs och då kan fråga stallkompisar/googla omkring för att hitta rätt kraftfoder.

Malia
2016-10-23 17:58
#2

Okej, tack så jättemycket för svar Alejalo! :D

[RC1393]
2016-10-23 19:05
#3

Jag har två lättfödda hästar (connemaraponny och gotlandsruss) och där räcker då långt inte 1,5 kg torrhö/100 kg häst. Min ena skulle då få ca 6 kg men hon får 10-12 kg och den andra 4,5 kg men han får ca 8-10 kg så det skulle jag ta med en stor nypa salt. Att öka grovfodergivan kan räcka långt istället för att ge kraftfoder och är något jag personligen valt i första hand eftersom hö kan man lättare få hästen att äta långsamt och under längre tid vilket är bättre för magen och minskar risken för foderstrupsförstoppning. Det fungerar givetvis inte på alla hästar eller med alla höskördar men i den mån det är möjligt är det enligt mig det bästa alternativet. I övrigt håller jag med #1.

Tyst
2016-10-25 14:56
#4

Förmodligen tjänar man mycket på att gå kurs i foder för hästar eller att köpa/ låna (uppdaterade) böcker i ämnet. Har även för mig att det fins program som kan räkna ut ungefärligt för just din häst. Hästar är individer och ingen är som den andra, det är därför man räknar foderstat från början.

ILOVEHORSE
2016-10-25 18:51
#5

Det kan vara väldigt olika från häst till häst. Mitt tips är att prata med dom tidigare ägarna och fråga vad dom har gett hästen. Då får du exakta mått och slipper vara orolig  över ifall du gett för lite eller för mycket eller något liknande. 🙂

Linnea
2016-10-26 10:22
#6

#5 vad är det som säger att förra ägaren har gett hästen en lämplig foderstat?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
ILOVEHORSE
2016-10-26 12:28
#7

Nej det vet man ju förstås inte men dom tidigare ägarna har förhoppningsvis redan försökt anpassa mängden till hästen. Då kan man ju prova med den mängden till en början och om man känner att man vill ändra något så kan man ju göra det eftersom. 🙂 Bara en tanke #6

Punkity
2016-10-27 11:52
#8

Ett tips är att läsa på Hästsverige där det finns massa enkel, väl underbyggd information =)

Sarah
2016-11-05 22:51
#9

#3 torrsubstans per 100 kg häst säger inget om hur mycket de behöver näringsmässigt, det vet man bara om man har analys. Torrsubstansen är ett riktmärke för magens och tarmarna skull.

[RC1393]
2016-11-06 00:54
#10

#9 Det är minst lika korkat oavsett. Hästar är gjorda för att äta största delen av dygnet och då räcker inte ens den grovfodermängden om det är för "magen och tarmarnas skull", om man inte har magiska hästar som bara äter ett par strån i minuten och är immuna mot kolik och magsår. Många tar rekommendationer som absoluta sanningar och därför är det jättedumt att ens nämna dem, bättre man låter folk chansa uppåt för hästen tar liten skada av att råka få för mycket grovfoder en tid tills man hittar rätt mängd.

Sarah
2016-11-06 09:28
#11

#10 ja det håller nog de flesta med om. Men det är en miniminivå. Själv fyller jag på med halm då vårt hö är otroligt näringsrikt. Alltid ngt att tugga på men inte för mycket näring.

[RC1393]
2016-11-06 12:44
#12

#11 Samtidigt är ju halm grovfoder och torde räknas in i formulan i så fall. Jaja, man får hoppas folk har mer förstånd än att bara gå efter rekommendationen.

Sarah
2016-11-06 14:43
#13

Ja det räknas in i torrsubstansen. Du missar helt min poäng. Mängden torrsubstans hänger inte ihop med näringen. Har man ett näringsrikt hö och en häst som blir fet så ger man hö för näringen och om det behövs extra ta så kan man ge halm som har lågt näringsvärde. Ett grovfoder som hjälper en att komma upp i tuggtid.

Annons:
[RC1393]
2016-11-06 16:42
#14

#13 Mängden som rekommenderas förändras inte ändå och ger därför omöjligen längre tuggtid eftersom hö och halm räknas som samma typ av foder. Att det inte hänger ihop med näringen är jag medveten om, men redan i #1 står det "grovfoder", vilket både hö och halm är. Det betyder att det är 1-1,5 kg hö och/eller halm/100 kg häst, inte 1-1,5 kg hö/100 kg häst plus halm. Förstår du hur jag menar?

Alejalo
2016-11-06 21:17
#15

Fast mängden är den som förändras hela tiden beroendes på grovfoder, ska du packa 4kg hö blir påsen överfull, med hösilage blir den halv full, ensilage lite på botten och halm går det inte alls att komma upp i vikten då det väger så lite men ändå är det halmen som ser ut att vara mest ifall man skulle lägga allt på marken. 
Bryr man sig om tuggtiden är det täta fodringar med grovfoder (och halm för vissa hästar) i slowfeeding nät /fri tillgång. 
Är det endast ts halten man tänker på måste man ha en analys på grovfodret och får utfodra efter hur hög/låg den är. 
Jag tycker 1-1,5kg/100kg häst är ett bra riktmärke i början då man vet direkt ungefär vad hästen ska äta, sen kan man öka hur mycket som helst, men man har en grund att börja på.

Linnea
2016-11-07 17:43
#16

#14 Men du kan ju inte jämföra olika foder rakt av. 1 kg ensilage är ju inte alls samma som 1 kg hösilage eller hö. Näringen per kg ta kan vara samma men ts-halten i fodret är helt olika. Alltså måste du ge mer av ett blött foder om det innehåller samma mängd näring per kg ts som ett torrare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[RC1393]
2016-11-07 19:59
#17

#16 Meningen är ju att man ska ge 1-1,5 kg beräknat på TS, har aldrig sagt något annat. Det blir en väldigt kort tuggtid. Minns inte var det var jag läste det (Hippsonartikel kanske?) men en måltid beräknas ta 40 min för en häst. Även om man ger 4 måltider per dag blir det inte lång ättid, och ska man då endast ge 1-1,5 kg GROVfoder beräknat på TS så blir det inte mycket. Man räknar då alltså samman hö, silage och halm, vilket gör att man inte ger halm UTÖVER den mängden, vilket gör att vi står kvar vid 40x4 minuters tuggtid per dygn. Just därför tycker jag rådet är mycket dumt.

Sarah
2016-11-07 21:20
#18

Beroende på näringsvärde så är det kilo hö många kilo halm.du förlänger tuggtiden genom att ge halm utan att öka enerhiintaget speciellt mycket. 1.5 kg per 100 kg häst är ett minimivärde. Vi har ett superhösilage som gör att min d-ponny bara behöver 9 kg. För lite enligt mig i tuggtid, tar jag bort 1 kg kan jag ge 3 kg ca, extra halm. Då ökar jag mängden ts och tuggtid, utan att påverka energinivån. Proteinet och spårämnen ligger fortfarande bra.

Upp till toppen
Annons: