Annons:
Etikettridning
Läst 2411 ggr
Tilda:)
10/22/16, 8:50 PM

Argument för att få häst!

Hej är en 14 årig tjej! Jag vill gärna ha en ponny men får inte för mina föredrar pga de tror inte jag kommer ha tid, de tycker det är för dyrt och att det är ett förstort ansvar. Jag har själv ridit i 10 år på ridskola, har haft medryttar ponnyer och haft sommarhäst. Jag är i stallet alla dagar i veckan och hjälper till med allt. Jag har pratat med mina tränare som tycker att jag borde klara av att ha en häst utan några problem. Jag har även en 12årig syster som också rider så vi skulle isådanafall dela på hästen. Jag har även kollat med folk som har hästar och sätt hur mycket det betalar. Sedan har jag räknat ut hur mycket det kostar med all riding just nu för mig och min syster (vi rider 3gg i veckan var för tränare) och då kostar en egen häst bara någon tusenlapp mer per år (inklusive träningar). Min farmor och farfar har haft hästar så min pappa är uppvuxen med hästar och rider då och då med mig. Min mamma har börjat rida på ridskola och har nu ridit på ridskola i 6år så det är ju hyfsat hästvana. Om jag fick en häst så skulle jag ha den hoss min tränare, så det finns alltid hjälp att få och hon sköter fodring och utsläpp. Förlåt för rörig text men skulle gärna behöva lite argument för att kunna få en ponny.

Annons:
Honestyisdead
10/22/16, 8:54 PM
#1

Tyvärr är ju deras argument om att det är för dyrt inget man kan argumentera emot. De har ju koll på sin ekonomi och har dom inte råd så har dom inte.

Det kan ju bli svingt dyrt om hästen blir sjuk, utöver månadskostnaden för hyra, foder, försäkring mm.

Aleya
10/22/16, 9:02 PM
#2

Jag förstår deras argument. En häst ska ha mat och stallplats samt veterinärkostnader och försäkring. Sen kostar ju hästen att köpa. Sen så kommer du snart börja gymnasiet och det tar lite mer tid än vad vanliga skolan gör. Och sen är du vuxen och ska flytta. Ska du då ta med hästen? Ne, vänta tills du är vuxen och har råd att ha häst. Det är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Melbun]
10/22/16, 9:56 PM
#3

Tycker det är en bra ålder för att testa på foderhäst men det kräver nästan att man har engagerade föräldrar också för de brukar få ställa upp en del. Kostnaden går ju att få ned rätt ordentligt beroende på var hästen står, vad som ingår och hur mkt arbete en vill göra själv. Avlastning går alltid att få av en medryttare. Så jag ser egentligen inga problem med att ha en häst i en familj med två arbetande föräldrar utan större kostnader. Men hur ekonomin ser ut för dina föräldrar kan ju enbart de svara på för de är ju faktiskt de som ska vilja ha hästen också. Det funkar ju utmärkt att ha medryttarhäst tills du kan köpa dig en egen också.

Tilda:)
10/23/16, 12:45 PM
#4

#1 #2 #3 när jag pratar med mina föreldrar så låter det inte som att pengarna är det störta problemet. Har ni några andar argument för till min fördel.

powerade
10/23/16, 9:50 PM
#5

Alltså just att dom tycker det är dyrt måste man acceptera. Bara vänta ett tag sen så kan ni ju ha hästen tillsammans allihop. Samt det är mycket ansvar. Man ska se till att det och det blir gjort o.s.v Men det är bara förklara att ni väldigt gärna vill ha en och att ni faktiskt har tid för en. Finns liksom inte så mycket att säga till om:/ Jag fick inte min egen förns jag kunder betala för den själv:)

powerade
10/23/16, 9:50 PM
#6

Alltså just att dom tycker det är dyrt måste man acceptera. Bara vänta ett tag sen så kan ni ju ha hästen tillsammans allihop. Samt det är mycket ansvar. Man ska se till att det och det blir gjort o.s.v Men det är bara förklara att ni väldigt gärna vill ha en och att ni faktiskt har tid för en. Finns liksom inte så mycket att säga till om:/ Jag fick inte min egen förns jag kunder betala för den själv:)

Annons:
Soflil
10/25/16, 8:33 AM
#7

Jag tycker att det låter som att du är ansvarsfull nog att ha en häst! Det är ju som sagt mycket ansvar, men du har ju kollat upp vad det kostar osv. Jag fick min första häst (vi hyrde) när jag var 14, och det rekommenderas! Att ha en första häst på foder är en väldigt bra start, för då kan man ju lämna tillbaka den om det händer nåt!

ILOVEHORSE
10/25/16, 7:12 PM
#8

Jag tycker att det värkar som att du helt klart kan ha en häst. Det du inte kan det lär du dig på vägen.  Bäretta för dom hur mycket du vill ha en häst men tjata inte. Jag fick min första häst för bara 2 månader sen. Jag har lärt mig extremt mycket på dom här 2 månaderna. Min pappa tyckte om hästar inan och var van och hade ridit själv. Men min mamma var faktiskt lite rädd för hästar inan. Men efter 2 månader så har hennes rädsla för hästar minskat rejält. Med det sagt menar jag bara att man lär sig mycket på vägen. Jag själv är 15 år och att få en häst har varit min dröm i flera år. Men tillbaka till dig så skulle jag vell säga att ekonomin det kan bara dina föräldrar veta hur den är. Men som du säger så verkar det inte som att ekonomin är det störta problemet vad är då det största problemet?

Men utifrån att dina föräldrar inte vill ha häst tycker jag det verkar som att du garanterat skulle kunna ha det. Lycka till. Bäretta för dom om priserna  som du kollat upp också om du inte redan gjort det. 🙂

Willmiia
1/2/17, 9:32 PM
#9

Först tycker jag att du ska räkna ihop utifrån där du bor hur mkt en häst Kmr kosta. De dyraste är inte att köpa det är att äga. Sen kollar du vad din föräldrar tjänar (efter skatt). Räkna sedan ut vad dom betalar i månaden (ta inte med vad dina träningar kostar) och sedan ser du vad ni har kvar i månaden. Om ni har råd att ha häst. Du kanske måste välja bort saker. Men även när man är i den åldern så kanske man inte ska köpa ponny. De flesta brukar gå över till stor häst när man blir runt 15-16. Men ett argument som kanske funkar. Kanske be dina tränare att säg till att du klarar av att ha en häst på ett litet diskret sätt. Kanske göra en deal. Hoppas iaf att du får en häst. Tror du klarar av de😉

Lon@
1/3/17, 10:28 PM
#10

En grej när man jämför ekonomin med vad ni lägger nu och med hur mycket en häst skulle kosta per månad/år är att de utgifter ni har nu sannolikt är fasta.
Med en egen häst kan man givetvis räkna ut på ett ungefär vad stallhyra, foder, försäkringar, vaccinationer, hovslagare  och annat kommer att gå på - men du kan aldrig gardera dig.
Det tillkommer nästan alltid oförutsedda utgifter; en tappsko här, ett trasigt träns där. Hästen kanske behöver dyrare foder än man räknat med, man kanske måste byta stall av en eller annan anledning.
Bara en sån sak som tandkoll och behandling - som de flesta hästar behöver minst en gång om året - går lätt på några tusen om inte mer, beroende på vad som behöver åtgärdas.
Den sannolikt största oförutsedda kostnaden är om hästen skadar sig eller blir sjuk. Även om man har en bra försäkring så kan det bli DYRT med utredningar, behandlingar och eventuell medicin.
Har man dessutom kalkylerat att en medryttare skall betala en viss summa i månaden så försvinner ju den intäkten, givetvis betalar vederbörande inte om hästen inte går att rida.

Ansvaret kommer alltid att ligga på dina föräldrar, så länge du är minderårig, och det är ett stort ansvar att äga en häst. Det kan gå hur smidigt som helst, men också barka käpprätt åt fel håll.

Sen är det skolan, du har tid och ork nu - men hur är det om några år? Beroende på vad man pluggar så kan gymnasiet ta rejält med tid, i synnerhet om det ingår praktik som kan innebära långa dagar.

Det är klart att man inte bara skall se hinder på vägen och vänta på "bättre tider" men såhär i efterhand (japp, jag är gammal och mossig!😉😃) så tycker jag att det var precis lagom med att vara medryttare när jag var tonåring.
Med rätt häst och ägare så har man nästan alla fördelarna med att ha egen häst, men slipper väldigt många av nackdelarna som att man är bunden, har stort ansvar och en betydande dränering av ekonomin.

För övrigt finns det rätt gott om familjer där båda föräldrarna är yrkesarbetande men man ändå inte har råd att ha en häst med allt vad det innebär. Och jag lovar, det är inte roligt att vara hästägare när man måste vända på varenda slant för att få det att gå ihop.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: