Annons:
Etikettövrigt
Läst 3280 ggr
Sims3horzien
2016-10-18 16:44

Rida när man är sjuk?

Hej. Nu är jag lite förkyld och har kanske lite feber. (Svettas och är varm) Imorgon ska jag till stallet och rida. Kan jag det tror ni? Är tretton år. Mår ändå ganska bra fast är allmänt trött och svettas och är tept i näsan. Kan jag rida? Vi hade tänkt galoppera i en lina.

Annons:
Fridaaaa
2016-10-18 16:45
#1

Om du är feberfri, så hade jag tagit lugn ridning, annars hoppat över det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linn Is The New
2016-10-18 16:48
#2

Alltså, om du går på ridskola så är det ju oftast inga problem att avboka ett ridpass. Men om du har egen häst så ska du åka dit om du inte mår absolut piss, eftersom du är ägare och man inte kan låta en häst stå utan mat osv om man nu inte har någon annan i stallet som kan göra det åt en.  Men jag tycker du ska avstå, för att inte lägga ner så mycket energi. Du kanske bara kan åka dit och pyssla lite? Försök att inte överanstränga dig så att du mår ännu värre.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[gulapelsin]
2016-10-18 16:49
#3

Prata med dina föräldrar? 

Annars om du känner dig så pass sjuk att du är febrig och svettas kanske du borde ta det lugnt och vila ut, om jag är lindrigt sjuk brukar jag göra vissa fysiska aktiviteter ändå så länge jag har orken men inga som tar för mycket energi.

Sims3horzien
2016-10-18 16:53
#4

Jag är medryttare. Grejen är att jag skulle dit i måndags men jag var sjuk och fix ställa in det. Känns tråkigt att inte åka dit 😞 Det är också idrottsdag på torsdag i min skola, vet för sjutton inte hur jag ska klara det..

[gulapelsin]
2016-10-18 16:58
#5

#4 du kan ju bara göra det du kan eller hur? du ska inte pressa dig för mycket om du är sjuk och febrig du kan bli värre och i värsta fall kan det faktiskt vara farligt om du överanstränger dig när du redan är sjuk. Varför talar du inte med dina föräldrar?

jagga-ewe
2016-10-18 16:59
#6

För mig, och för mina barn, gäller att om man inte varit på jobbet/i skolan åker man inte till stallet. Visst, man kan må bättre på kvällen, men då måste man till skolan/jobbet dagen efter.

För egen del gick jag hem tidigt från jobbet idag pga förkylning m feber och räknar med att vara hemma imorrn med. Så det blir inte nån ridlektion imorrnkväll för min del. Torsdag är svårt att säga än om jag orkar till jobbet, så jag kanske kan åka med maken som ska prova ut sadel till sin häst då. Men isf måste jag till jobbet på fredag. Nu har vi tur som har våra hästar på en gård med lösdrift och det finns andra som ser till hela flocken även om vi inte kommer. Men, det är trist att inte åka imorrn, det tycker jag med. Skulle ju hjälpa lilltösen med inridningen av hennes häst samt rida lektion med min egen. Nu får stora tösen rida min häst och maken får hjälpa lilltjejen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Linn Is The New
2016-10-18 17:02
#7

Men du, du har ingen möjlighet att testa på longering då? Jag tog faktiskt privat lektioner i longering i cirka 5 månader, och man står verkligen inte bara där och fifflar lite med gångarter som många tror och gör. Det är verkligen en teknik som är speciell, och det är bra träning för kroppen men inte alltför ansträngande heller. Annars kanske du bara kan ta och gå ut och gå med hästen? Det är riktigt mysigt om man klarar av hästen hand i hand satt säga. Jag brukar gå ut och gå med Benjamin som är min nuvarande foderhäst, vi stärkte våran relation via detta.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Sims3horzien
2016-10-18 17:38
#8

Jag vet inte, ska ha lektion på henne imorn. Btw så är det på kvällen. Var nyss ute och gick och kände mig bara lite förkyld. Min syrra ska också rida imorn och hon har ont i halsen. Hört att man inte ska rida då.

vallhund
2016-10-18 18:08
#9

Man skall inte göra någonting som höjer pulsen om man är förkyld, febrig, svettas/fryser eller har ont i halsen Hjärtat kan ta skada o om det vill sig illa så kan det lägga av helt. Det inträffar ett antal sådana dödsfall i Sverige varje år.

Dessutom skall man i möjligaste mån undvika att smitta andra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sims3horzien
2016-10-18 18:14
#10

Jaha okej så jag kan dö om jag rider imorn? :o Om jag mår bra imorgon kan jag rida då?

Fridaaaa
2016-10-18 18:17
#11

#10 Nja dö är att ta i men du riskerar att bli riktigt dålig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sims3horzien
2016-10-18 18:47
#12

Om jag tar ett lugnt pass med skritt och trav då? Det låter helt knäppt att jag klarar av att cykla men inte att rida lite lugnt. Ponnyn har precis sätts igång så man får inte rida hårda pass på henne just nu. Lite galopp skadar väl inte häller? Sålänge jag orkar går de väl bra? Har ingen erfarenhet av ridning när man är sjuk osv men känns bara skitkonstigt.

[gulapelsin]
2016-10-18 19:06
#13

Det är en extremt liten risk att du dör men det finns alltid en risk för det mesta det beror också lite på ditt hälsotillstånd i allmänhet det är inget vi här kan svara på, du är däremot ett barn och borde prata med vuxna i din närhet kring dessa frågor hellre? 

#12 Som sagt det beror på  en hel del faktorer man brukar kunna promenera och andra lättare fysiska aktiviteter även när man är lättare sjuk men du hade ju feber och allting lät som du behövde vila av vad du själv beskrivit men du får ju känna av det själv ingen här bestämmer åt dig 😉

Annons:
vallhund
2016-10-18 19:28
#14

#11 Som sagt så dör det ett par personer om året i samband med förkylning/feber o idrott, oftast, men inte alltid har den avlidne ett oupptäckt hjärtfel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jagga-ewe
2016-10-18 19:35
#15

Tänker du vara med på idrottsdagen i skolan på torsdag? Isåfall kan du åka till stallet. Är du för sjuk för idrotten? Då är du för sjuk för stallet.

Det hade inte varit nåt snack om saken om min trettonåring haft det läget. Vad säger dina föräldrar?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Sims3horzien
2016-10-18 19:40
#16

Minne föräldrar säger att jag får se hur jag mår. De tror att jag kan rida men de har inte läst på.

Sims3horzien
2016-10-19 10:52
#17

Okej nu ringde ägaren till ponnyn och sa att hon var halt.. 😭 Kommer inte få rida på ett tag nu. Hur lång tid brukar det ta innan hästen kan ridas igen och är hälta någon stor skada? Stackars lilla Candy 💔

Gronstedt
2016-10-19 11:04
#18

#17: "Hälta" kan bero på vad som helst, från att hästen trampat snett till att den har en allvarlig ryggskada. I de flesta fall är det något lindrigt, som en hovböld eller en lätt vrickning. Du får prata med ägaren. Om hältan inte är kraftig och man inte ser några tydliga skador väntar man ofta några dagar. Om det blir värre, eller om det inte är tydligt bättre efter en vecka, är det veterinär som gäller, liksom om hästen är mycket halt, har sår, tydliga sen- eller muskelskador eller tydlig svullnad/värme någonstans. Om hästen har värme och puls i en hov tyder det på hovböld, och då kontaktar man i första hand hovslagaren.

Passa gärna på att visa intresse och fråga. Ta hand om och pyssla med hästen på "dina" dagar, även om du inte får rida. Erbjud dig att leda den om den ska motioneras vid hand under hältan. Be att få följa med till veterinären eller vara med när veterinären kommer. Dels lär du dig massor och dels ser både ägaren och hästen att du är pålitlig och engagerad.

Sims3horzien
2016-10-19 11:07
#19

Okej får hoppas att det inte är något farligt då. Ägaren sa bara nästa vecka kan du nog rida. Måste tjata på pappa nu så jag kan åka dit och pyssla med henne ändå.

Upp till toppen
Annons: