Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 667 ggr
Sims3horzien
2016-10-17 17:29

Bra budgetborstar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Fyller snart år och det som jag bl.a. Önskar mig är ett eget ryktsätt då jag alltid måste låna. Har kollat lite på hööks hemsida och där finns det en borstkollektion som jag skulle vela ha. Ni ser rotborsten på bilden. De borstarna kostar runt 60 kr vilket jag tycker är ett ganska bra pris. Vill inte lägga 150 kr för en borste lixom. Men vilka borstar behövs? Jag hade tänkt Rotborste/rotfiska(vilken är bäst?), Hovkrats med borst, kanske en piggborste, ansiktsborste och en manborste. Räcker det om man rider 2 ggr i veckan? Och när det gäller manborste vet ni någon billig som ändå håller bra? Alltså inte en kam utan borste. Tack för svar ☺️

Annons:
Gronstedt
2016-10-18 11:49
#1

Man och svans är inte det första man behöver borsta, det sliter på taglet. Oftast räcker det att gå över man och svans med rotviskan, pilla ut spån och strån och reda ut tovor med fingrarna. Ansiktsborste är inte heller nödvändigt. Däremot är en ryktborste med skrapa en bra sak.

Jag skulle börja med att satsa på:
1 rotviska med ganska styva men inte grova borst, för "grovrengöring" av hästen
1 ryktborste med ganska styva, täta, men inte vassa borst, för "finrengöring". Kan även användas i ansiktet på hästen
1 ryktskrapa av gummi (typ "gnubber"), som kan användas även på hästen för att få bort lös päls. OBS! Har du råd är det bättre att köpa en "gnubber" och en riktig skrapa, men detta är en fungerande kompromiss
1 piggborste för att få bort lera/gödsel ur hårremmen (INTE till man och svans!)
1 kraftig hovkrats UTAN borst. De med borst är ofta veka och du har ju beskrivit att det brukar sitta hårt i din ponnys hovar - en vek hovkrats kommer att räta ut sig på nolltid

Caf_Roy
2016-10-18 11:55
#2

Det du har räknat upp är bra att ha, men den borste jag använder mest är en ryktborste. Tillräckligt styv för att inte bara glida ovanpå pälsen, tillräckligt mjuk för att hästen ska tycka det är skönt att bli borstad även på känsliga ställen (tex under magen och virvlarna). Kombinera med en ryktskrapa om du inte vill skrapa av stövet med handen mellan tagen (brukar jag göra). Sen skulle jag säga att du klarar dig med antingen en rotborste eller piggborste, tror inte du behöver båda.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: