Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1032 ggr
[Melbun]
10/16/16, 11:57 PM

Tömköra unghäst!

Tänkte tömköra medryttarhästen lite oftare (unghäst). (Dessutom har jag ridförbud i 2 veckor) så det får bara bli arbete från marken. Var med första gången och tömkörde idag och han vet visserligen vad det går ut på men jag tror inte att han körs särskilt mycket. Fick dessutom intrycket av att han känns lite stum i munnen och blir både framtung och vill flyta iväg. Så jag vill köra bettlöst nästa gång men tror vi saknar utrustning för det. Kan man tömköra i grimma istället? När han väl kom igång med bakkärran så bar han sig fint men jag tror hellre jag vill satsa på annat alternativ än bett. Andra kul tips på det ena eller andra man kan göra mottages också för jag brukar ha lite idétorka 🤪

Annons:
Gronstedt
10/17/16, 9:09 AM
#1

Enligt min erfarenhet är en vanlig grimma för stor och lös för att funka bra vid tömkörning - den tenderar att åka på sned och rör sig för mycket upp och ned längs nosryggen. Kanske blir bättre om du spänner åt nosremmen hårdare än vanligt.

Beroende på tömsättning, tömmaterial, väder och vind blir det ofta lite trögt att ge eftergift vid tömkörning. Många hästar, inte bara unga, tar gärna tillfället i akt att hänga sig bekvämt i tömmen och larva på i framvikt. Det kan finnas skäl att titta i den änden också, inte bara på huvudlaget.

JoannaLi
10/17/16, 9:36 AM
#2

Jag använder bara grimma som huvudlag, men då har jag en speciell grimma med massa ludd överallt, och som dessutom är en storlek mindre, och som jag kan justera både nack- och nosrem på. Den ska sitta fast runt huvudet, som ett träns, för att vara riktigt effektivt.

[Melbun]
10/17/16, 3:04 PM
#3

#2 Det var lite det jag tänkte på att den skulle åka runt och vara för lös osv. Annars finns det nog en tajtare lädergrimma som går att spänna åt? Den rör sig inte och borde kanske gå att tömköra med.

Det där med att han är framtung reagerar jag också lite på då han gärna travar med mulen i marken utan ryttare på. Dålig balans? Annan anledning? Gasar man på honom så bär han sig själv men han har inte jättemkt egengas förutom i skritten där han jobbar på rätt bra med baken. Absolut sitter det inte i huvudlaget men jag funderar på om jag gör honom en otjänst med bett i munnen speciellt när jag själv inte är nån mästare på tömkörning. 🤔 Tänker lite att det kanske kan vara bättre att testa bettlöst, aktiv skritt med halter igångsättningar och tempoväxlingar och göra det lite lättare för både mig och häst. Det är framförallt hans trav jag upplever besvär med, vad det beror på kan jag tyvärr inte svara på.

#1 Så du får gärna utveckla lite mer om du vill och orkar. Tar gärna åt mig av allt som går att lära av.

Gronstedt
10/17/16, 3:18 PM
#4

#3: Mulen i marken behöver ju inte betyda framtung, men en ung häst har kanske varken styrka eller balans att bära sig som vi vill, i synnerhet inte med ryttare. Den måste lära sig det och bygga upp sin styrka.

Väl utförda tempoväxlingar och övergångar är alltid bra, för alla hästar, för att bygga styrka, balans och lyhördhet.

Bett eller inte är ju något som många går igång på. Jag för min del tror inte det gör någon skillnad för att hästen är framtung, om hästen inte faktiskt har ont av bettet, och det har han väl knappast om han hänger sig på det. Men det går ju inte att veta över nätet, du känner ju hästen bäst. Jag tömkör (eller snarare tömlongerar, det är det jag gör mest) gärna på ett smalt, rakt bett, men anpassar mig efter vad hästen verkar trivas med.

Vad jag menar med att det är svårt att ge eftergift är att tömmarna helt enkelt kan glida trögt genom att ringar och D-ringar om man har otur, det är kallt, de är blöta etc. Har man till exempel lädertömmar i gramankoppling så kan hästen lägga ganska mycket tyngd på bettet utan att dra ut tömmen, och tömmen glider definitivt inte ut bara för att man för handen närmare hästen. 

Om man kör med ledande koppling på insidan och graman på yttersidan kan det bli ett tjorv, för då glider innertömmen mycket lättare än yttertömmen och man fattar inte varför hästeländet går utåtställt och trilskas ☺️. 

Väv- eller reptömmar glider lättare, men även den kan haka sig. Om man tycker att tömmarna inte glider lätt kan man prova med ett par släta longernylonlinor.

[Melbun]
10/17/16, 4:33 PM
#5

#4 Intressant. Nej det är ju aldrig lätt om en inte har sett hästen live och kanske inte ens då. Lite framtung med ryttare är han nog allt ändå, men han lyssnar fint på sitsen så det är visserligen lite tjatigt men upp med huvud och fram för sitsen fungerar rätt bra. Största problemet är väl att han är otroligt svår att ställa och böja i traven, ffa vänster. Med rejäl uppvärmning i skritt och galopp så kommer det dock.

Tömkörde sist med vävtöm och utan diverse hjälptyglar. Tyckte det funkade rätt bra med att trava över bommar för då kom ryggen och huvudet upp lite. Men sen blev ju problemet nästan att det blev för mycket tryck i bettet eller att jag tappade kontakten helt (men det är väl nåt jag får öva på snarare). Fäste tömmarna relativt högt eftersom det inte finns några lägre ringar på gjorden. 🙂 

Han var hos tandis förra veckan också, hade lite skeva tänder på hö sida. Så tänkte att det kanske kunde vara schysst att vila munnen lite.

Brollan1
11/16/16, 2:22 PM
#6

Normalt så skall inte bettet ligga mot tänderna så av den anledningen så behöver man inte gå till bettlöst huvudlag om ditt bett ligger och gnager mot tänderna så justera höjden på det.

Huvudet kommer ner när hästen vill sträcka på ryggen, det är oftast inget problem men kan i vissa fall vara en signal att ryggen är dålig.

Och normalt så tömkör man inte med "hjälptyglar" dom skall inte behövas. Man kan longera i början med några varianter för att få hästen att börja använda sina mag och ryggmuskler men inte när man tömkör. Vid tömkörning så är principen att du rider från marken och skall därför inte behöva några "hjälptyglar.

Lycka Till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Upp till toppen
Annons: