Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1330 ggr
ChristineF
2016-10-13 18:22

Huvudvärk av ridhjälmen

Hej!
Jag köpte en ny ridhjälm, en VG1 Classic CRW. Jag har ridit med den 5-6ggr nu och efter ca en halvtimme på huvudet får jag ordentlig huvudvärk. Upplever att den sitter åt på sidorna, trots att jag reglerar i bak. Någon som känner igen sig?
Jag har hört att det kan ta ett tag innan ridhjälmens foder "sätter sig efter huvudet" och jag vet att det är säkrare med en hjälm som sitter tajt, men hur länge ska man vänta tro? Jag rider ca två timmar, 1-2ggr i veckan. Jag vet att det ofta är så att man får det man betalar för, men som student försöker jag hålla kostnaderna nere (så länge den är godkänd såklart!) och det verkar ändå vara många som köper den här modellen.
Råd? Tankar? 🙂

Annons:
CaptainBunchie
2016-10-13 18:47
#1

Åh vad tråkigt. Jag har haft perioder där jag haft hjälmar som gett mig huvudvärk, alternativt att jag har haft håruppsättningar som resulterat i det när jag haft hjälmen. Skruvhjälmar hjälper ju inte passformen runt om hela huvudet, tyvärr. Själv bojkottar jag alla hjälmar med skruv då de aldrig passat bra och det var en tjej som höll på att bli, eller blev (kommer inte riktigt ihåg då det var några år sedan) skadad i nacken p.g.a. skruven på hjälmen.

Har aldrig hört eller märkt att hjälmen ska forma sig i fodret. Passar inte hjälmen så passar den ju inte, och det är nog lika bra att börja leta en ny…

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

ChristineF
2016-10-15 11:33
#2

#1 Tack för svaret! Trist att höra, men kanske ändå bra att köpa en i min storlek utan reglage, det lät ju hemskt det med skruven!! Ledsen

jagga-ewe
2016-10-18 19:40
#3

När du köper hjälm är det bra att ta på den o gå runt i butiken en stund. Kolla in allt annat spännande som finns i en hästsportbutik. Då märker du snart om det är rätt modell eller inte.

Maken skulle köpa ny hjälm härom veckan. Han testade först en som han var lite osäker på. Men den var ju billigare än den andra som passade i vidd. Så han gick runt med den första. Efter knapt 5 min insåg han att han inte skulle stå ut med att ha den hjälmen en timme, den tryckte på huvudet. Så det fick bli den lite dyrare. Om jag INTE hade tjatat på honom att gå runt inne på Hööks med hjälm på skallen hade han nog köpt den billigare. Vilket hade betytt att han hade insett hur illa den var när han skulle rida. Antagligen inte ens kommit ner till paddocken utan att ha skav i hårbotten. Och kastat bort pengarna.

Så, ta risken att se töntig ut som går med hjälm inne i affären. Det kan löna sig i längden.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ChristineF
2016-10-19 10:01
#4

#3 Verkligen klokt att göra så! 🙂 Nu blev det ändå en beställning eftersom jag har rätt långt till närmsta butik, men jag har provat tidigare modell av den jag beställde och mätt, mailat med hööks om strl och huvudform. Så jag håller tummarna att det blir bra! Annars kommer jag definitivt ta mig tid att åka till en butik och prova ordentligt.

Upp till toppen
Annons: