Annons:
Etikettfoder
Läst 3533 ggr
SannaNolte
2016-10-10 23:00

Ge häst kokosolja

Är nyfiken på om någon här ger era hästar kokosolja? 🙂 Vet ni om det är skadligt för hästen att äta det? Jag har ett varmblod som är svårfödd och funderar på att lägga till kokosolja/fett för att få upp hullet lite på honom. Någon som har erfarenhet? 🙂

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Annons:
[AnimeV4]
2016-10-10 23:26
#1

Rent spontant så tror jag att det finns bättre fett att ge för hullets skull. Inte säker på vilka, dock.

sosom11
2016-10-12 21:14
#2

Är det inte bättre med tex lusern? Jag tänker på hästens mage och naturliga behov.

EW

Zadeira
2016-10-13 15:39
#3

Kokosolja är varken farligt eller dåligt, men min tanke är att det blir väldigt dyrt och andra bättre och billigare alternativ bör finnas.

Det som heter koksfett (i silverpaket tror jag det är) ska du undvika  eftersom kokosfett framställs genom varmpressning. Det gör att många av de hälsosamma fettsyror som finns i kokosnöten fötrsvinner och ersätts istället med transfetter, sominte är så hälsosamt. Dessutom försvinner antioxidanteffekten, vilket gör att kokosfett behöver vara en kylvara.

Kokosolja däremot, är kallpressad. Det gör att alla nyttigheterna som fanns i kokosnöten finns kvar i oljan. Det finns inte heller några transfetter tillsatt utan enbart fettet från kokosnöten.

SannaNolte
2016-10-13 20:59
#4

Tack för svar! Jag vet absolut om att det blir dyrt med kokosolja , men tänker om man kan ge det lite ibland bara , i små mängder. Eller vetegrodsolja? Brukar någon av er använda er av olja som komplement till foderstaten? Vad använder ni er av isåfall och hur mkt?

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Cezanne
2016-10-13 23:01
#5

Jag har använt rapsolja.

[nevamisse]
2016-10-14 00:13
#6

Har också använt rapsolja.

Annars skulle jag stötta upp med lusern också. Och sett över höet/grovfodrets värden.

Annons:
Lona
2016-10-14 00:42
#7

Om man ger olja bör man göra det regelbundet då hästens mag- tarmsystem behöver vänja sig vid fetter. Även vetegroddsolja blir dyrt att fodra med om man gör det i syfte att få upp hästen i vikt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
2016-10-14 14:34
#8

Det finns ju också linfrökakor (om man nu fortfarande kan få tag i det). Både fett och fibrer.

Jag gav olivolja av god kvalitet till en svårfödd häst, 1/2 till 1 dl per dag på kraftfodret. Märkte ingen skillnad i hullet just, men hon fick fantastiskt blank hårrem 😛.

Tiktak697
2016-10-14 15:54
#9

Skulle valt ett kraft mer mer protein som man kan ge mindre av istället för oljor annars soja ät ju bra också lusarn är kasta pengarna i Stjön det är mellan oftast och har en kvot på 6oftast vilket motsvarar ett bra hö ovh då behövs det ges i stora mängder . Kan rekommendera krafts muskel ger jätte lite får så bra resultat

Mvh Tiktak

SannaNolte
2016-10-15 00:28
#10

Hästen går inget arbete just nu då han har en läkande senskada och så går han på lösdrift. Han får ca ½  kg av Kraffts lusernpellets och ca 1 kg Groov 125, och såklart lite morötter .. 😃 Han har ätit det sen några veckor tillbaka och har börjat lägga på sig lite grann! Stallägaren har inte fått in något nytt hösilage inför vintern än och har ingen analys på höet som finns just nu, så kan inte kolla hur foderstaten ser ut … men han har börjat lägga på sig runt höfterna och överlinjen nu så det går framåt!

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Lona
2016-10-15 00:44
#11

#8, Jadå, linfrökaka finns fortfarande :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sarah
2016-10-15 01:27
#12

#9 fast om det är energi hästen behöver, så är inte extra protein lösningen. Olja och protein fyller inte samma behov.

SannaNolte
2016-10-15 10:49
#13

Han behöver inte ha extra energi

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Annons:
Sarah
2016-10-15 12:14
#14

Olja ger man när hästen har dåligt hull och behöver extra energi. Det är en energigiva.

Linnea
2016-10-17 09:58
#15

Energi= allmän viktökning Protein= muskler Har hästen dåligt hull är det energi som gäller. Olja är i princip ren energi men hästen är inte gjord för att äta olja. Hästen får energi från kolhydrater (gräs består av nästan bara kolhydrater, en del protein och nästan inget fett). Behöver den gå upp i vikt ge därför grovfoder med högre energiinnehåll. Alternativt kraftfoder med högt energiinnehåll. Så högt som möjligt så du inte behöver ge så stor mängd.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

jagga-ewe
2016-10-19 09:32
#16

Lite om näringsberäkning då…

Energi i mat mäts i kcal. Det gäller även hos hästar. Den mesta energin får man i sig från fett, kolhydrater och protein.
Ren matolja (dvs fett) innehåller 900 kcal per 100g. Det är samma oavsett om det är rapsolja eller olivolja eller nån annan olja.
Rent socker, som är bara kolhydrater, innehåller 400 kcal per 100g.
Tyvärr har jag inte uppgifter om hur mycket energi rent vegetariskt protein innehåller eftersom det inte finns något som innehåller bara protein. Men är det som animaliskt protein ligger det strax under 300 kcal per 100g. 

Kroppen använder sig av energi för att bl.a bygga muskler, det som är överskott lagras i fettvävnad. Det spelar inte stor roll var energin kommer från, men däremot tar man upp energin olika fort från olika ämnen. Kolhydrater är bra till snabb prestation, det ger snabb energi, protein är bra att ta efter träning när musklerna ska byggas upp under vilan efteråt. Fett är långtidsenergi.

Med detta vill jag inte ge nån rekommendation om vad din häst behöver ha. Jag är inte tillräckligt insatt. Men jag blir lite irriterad när man blandar ihop begrepp. Energi är kilokalorier, kcal. Det finns i fett, kolhydrater och protein. Det som inte förbrukas lagras i fettvävnad.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gronstedt
2016-10-19 09:50
#17

#16: En "sanning" med stor modifikation. Ditt resonemang vore tillämpligt om alla levande varelser vore kalorimetrar, men så är det inte. Olika individer och ännu mer olika djurslag har mycket olika slags ämnesomsättning och kan ha mycket olika upptag ur och omsättning av samma födoämne.

jagga-ewe
2016-10-19 11:13
#18

#17. Sant. My bad. Mängden kcal ur olika ämnen är givetvis inte samma för alla djur. Helt korrrekt.

Men det ändrar ändå inte det faktum att energi mäts i kcal och tas upp från kolhydrater, protein och fett. Och att överskottet lagras som fettmassa. Det är visat hos alla däggdjur iallafall. Det går inte att säga att protein ger muskler och energi ger viktökning, som att energi var ett eget ämne. Protein ger energi. Kolhydrater ger energi. Fett ger energi.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Linnea
2016-10-19 12:54
#19

#18 Protein är byggstenar. Används för att bygga muskler. Energi utvinns från framförallt kolhydrater och fett. Hästar kan nästan inte ta upp fett så det i ointressant här. Kroppen behöver dock energi för att transportera runt proteinet i kroppen. Rent protein innehåller bara protein annars vore det inte rent. Energi till hästar mäts INTE i kcal utan i MJ eftersom det är så stora mängder man pratar om. När man beräknar foderstaten pratar man enbart om energi och protein. Oftast är det ointressant varifrån energin kommer eftersom gräs i princip inte innehåller något fett. Däremot har det blivit vanligare på senare år att man kollar hur mycket av kolhydraterna som är socker vs fibrer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: