Annons:
Etiketttävlingar
Läst 3429 ggr
Tanami
2016-10-10 22:02

Att tänka på vid Pay & jump

Hejsan!

En kort förklaring om mig då det är mitt första inlägg så heter jag Caroline. Jag är 17 år, snart 18. Jag har ridit i ca 2 år varav ett spenderades på ridskola tills jag fick erbjudande att rida privat vilket jag tog för mig. Red där någon månad tills ponnyn såldes, det vart uppehåll eftersom jag träffade min pojkvän jag är tilsammans med idag under sommaren. I slutet av sommaren vela jag ta upp ridningen igen och sökte mig då vidare. Fick ett erbjudande men vart då AVKASTAD. Skadade ryggen och det blev då ett längre uppehåll. Började sen rida hos en vännina till min mamma som då ägde en f.d kallblods travare. När hon flyttades fick jag börja rida en frieser vid namn Nonke (Det är ett sto 😉)som står på gården vilket jag än idag rider + en annan kallblodstravare som heter Ivan. 

Nonke är inte så värst duktig på hoppning men jag hoppar endå lite med henne eftersom hon verkar tycka om det och Ivan har jag provat hoppa med en gång än så länge och vilket stjärna han är! Ser fram emot att man tränat lite med honom. MEN! Till min fråga för dethär inlägget. Det är x antal pay & jumps som är planerade här i norrland och jag funderar på om jag ska delta i någon för första gången.  Vad bör man tänka på vid sin första pay & jump? Vilken tid borde man komma dit? Redan vid första start även om man ska hoppa sent in i tävlingen? Brukar man lämna sin häst i transporten tills det börjar närma sig sin tur? (Självklart inte om hästen inte klarar av det) Hur månge gånger brukar man hoppa under framhoppningen? Hur stränga är reglerna om en häst skulle vägra? Måste man galoppera? Finns det någon viss utrustning man inte får/måste rida med?

Uppskattar verkligen mer information om hur det går till från start till slut! 🙂

http://carolinearman.weebly.com/

Annons:
[RC1393]
2016-10-10 22:34
#1

En pay and jump är en träningstävling och vilka regler som gäller är upp till varje klubb, så för svar på de tekniska frågorna kring tävlingen borde du prata med klubben för bästa svar. På min klubb får man vägra så många gånger man "vill" och man får trava mellan hindren. Man måste rida med hjälm och är man under 18 år är säkerhetsväst ett krav på min klubb. 

Hos oss får man oftast en box/spilta tilldelad som man får nyttja under tävlingsdagen. På riktiga tävlingar brukar jag lämna min i släpet om jag kommer långt innan start, men oftast kommer jag så att jag har minst 1 h på mig att rida fram, då jag har en häst som är seg i starten. Eftersom jag bara rider pay and jump i min egen klubb så brukar jag vara på plats där redan vid början av dagen för att hjälpa till med det jag kan och hinner.

Jag brukar inte ta mer än 3-4 språng i framhoppningen och tätt innan vi ska gå in så att hästen fortfarande är varm i kläderna inne på banan. 

Ursäkta om det blev lite grötigt i mittenparagrafen, jag har inte riktigt huvudet med mig i kväll😇

eeriksson65
2016-10-11 07:03
#2

Först av allt så ska det kännas bra för både dig och hästen så att du har självförtroende så att du känner att du inte behöver rusa igenom allt när du kommer dit, Först så måste man ju säga att man e där o anmäla o sånt, sedan så får man gå banan därefter, Om det är så att det någonsin är en paus och du är med i andra halvan efter pausen så kan man gå banan då istället för att hästen ska få vänta så länge i transporten och så att du inte behöver vänta. Så detta menas med att du måste inte komma vid start om det är inte så att det inte finns något annat val. Om det är så att ni får vänta i flera timmar så kan det nog vara skönt för din häst att gå runt på tävlings banan i mellan. Tänk också på att du kommer vara på ett nytt ställe så det kan kännas bättre om du går runt med din häst överallt innan du hoppar upp så att hästen fått sett stället och på köpet är hästen mjuk från att ha skrittat. 

I fram hoppningen så ska du hoppa så många hinder som du känner att de behövs UTAN att du hoppar för många, Det behövs inte hoppas så många så de kanske bara behövs 5 hopp men det beror helt på hur hästen är. Som sagt det måste kännas bra. Jag tycker att eftersom det är en Pay & Jump så ska du inte rida för att tävla utan för att öva och du får göra det som krävs för att hästen och du ska lyssna på varandra och inte klockan. Det kommer senare! Om en häst skulle vägra är det bara att vända om och hoppa igen, jag skulle tro det är olika regler men jag är säker på att du får i alla fall hoppa hindret en gång till och se till att den andra chansen räknas för både hästens och din skull.

För utrustning är det rätt likt en vanlig tävling. Man får inte ha ett längre spö än vad du får ha, inte ha längre sporrar osv. Jag vet att du inte måste ha kavaj, vita rid byxor mm.

Hoppas detta hjälpte och lycka till, kom ihåg att va lugn och inte pressa hästen och dig själv för mycket för detta är också din första gång, försök alltid ditt bästa så ska du se att det kommer kännas bra efteråt.😃

❤️

Tanami
2016-10-11 12:19
#3

Tack så jätte mycket #1 och #2! Självklart pressar jag inte mer än vad hästen klarar av och jag tänker mest bara åka dit för skojs skull och för att prova på en riktig bana :)

http://carolinearman.weebly.com/

eeriksson65
2016-10-13 09:11
#4

Ja, det är bra att du testar det för det blir både roligt för dig och både hästen för då får ni också en erfarenhet av hur det går till! Ha en bra Pay n Jump! ;)

❤️

Upp till toppen
Annons: