Annons:
Etikettridning
Läst 1018 ggr
[W.D Skorrm]
2016-10-10 18:27

Medryttare/Halvägare

Så min fråga är om det fins nått tips på hur jag kan fortsätta i min utbildning med ridning ?

⬇️  Text man inte måste läsa ⬇️

Jag har inte gått på ridskola så överdrivet länge (2-3 år drygt) och sluta för drygt 1 år,

 Sen så sen dess har jag tagit hand om 2 islandshästar och 1 Shetlandsponny dock har jag under det året bara skrittat och travat/töltat runt på våra små vägar på en av islandshästarna,

 Och känner att jag vill ta mig vidare i utbildning med hästar. Jag kan galoppera och hoppa låga hinder dock inte få häst att gå i form (mest för att gå i form eller dressyr inte är nått som talar till mig)  

Så tänkte kolla tips på hur man kan gå vidare i sin rid utbildning det fins 2 ridskolor jag har tillgång till dock så är ingen grupp/lärare som passar mig så bra.

Jag har kollat på medryttare dock hittar jag inte nått som går att ta sig till med buss på mindre än 3 timmar dock hittade jag en som skull ta 1 timme men blev då stoppad av mamma pga att jag skulle vara tvungen att åka färja..

Annons:
Linn Is The New
2016-10-10 18:31
#1

Jag har ridit aktivt i elva år, och ännu är jag inte full lärd. Ett tips är att hitta en privat tränare om du har råd, då jag tycker man utvecklas bäst så om man har en egen tränare. Då kan tränaren/läraren endast fokusera på dig, och ingen annan.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

vallhund
2016-10-10 19:35
#2

Halvägare?😂

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
2016-10-11 14:46
#3

Det kanske blir svårt att hitta en hästägare som inte vill att hästen ska gå i fungerande form, med tanke på skaderisken om den inte gör det - i synnerhet om den ska hoppa. Det är så grundläggande för all ridning att jag inte skulle låta en person med din inställning rida hästar jag har ansvar för. Att man inte kan utan behöver lära sig är en sak, att man inte vill lära sig är en annan.

För att bli "halvägare" (jag antar att du menar halvfodervärd) ingår vanligen betydligt mer än att kunna sitta kvar i galopp och över låga hinder. Man måste kunna ta helhetsansvar för hästen i hälsa och sjukdom på sina dagar, sköta sår, fixa utrustning, avgöra lämpligaste arbete utifrån dagsform med mera. Det kräver ett ansvar som en minderårig inte kan ta, så då skulle dina föräldrar behöva vara engagerade också.

Försök hitta någon som vill ha en medryttare där du kan "gå bredvid" och lära sig hästhantering och ridning, inte bara att du luffar runt på egen hand på vägarna. Det lär man sig mycket av, men det är svårt att komma vidare utan hjälp.

powerade
2016-10-12 08:08
#4

Har ridit i 9år. Kan fortfarande inte rida en häst i korrekt form. Har ridit på ridskolan några år med en grupp som bromsade livet men det tar tid att lära sig!

TovaochPoppan
2016-10-12 14:25
#5

Jag har egen ponny men rider henne mest i skogen och ville mer med min ridning så jag började i en lite mer avancerad grupp på ridskolan. Det är det bästa jag gjort då jag fick en utmaning! Men om det är så att du inte vill gå på ridskolan så skulle jag tipsa om att bli medryttare i förstahand och prova på det, kanske finns det någon duktig människa i stallet som du kan fråga om hjälp?:) lycka till!

Mons Lollipop❤️ The one and only

vallhund
2016-10-12 15:59
#6

#5 Vem låter en rookie bli medryttare som hoppas på att det finns någon i stallet som är duktig häst människa som delar ut gratis ridlektioner?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Gronstedt
2016-10-13 09:25
#7

#6: Det viktigaste med en medryttare är inte skickligheten utan engagemanget, pålitligheten och viljan att ta till sig hästägarens inställning till hästen. Resten kan man lära sig.

Det finns en kultur - en trevlig sådan - i de flesta stall att den som kan mindre frågar och ber om hjälp och den som kan mer svarar och hjälper. Vi är alla rookies i högre eller lägre grad och utvecklas tillsammans och tillsammans med hästarna.

Sarah
2016-10-14 16:40
#8

Säger som Gronstedt, att du inte är intresserad av att arbeta med hästen i rätt form är det som kommer göra dig svårt att hitta en häst utanför ridskolorna. Jag skulle aldrig låta ngn med den inställningen komma nära mina hästar. Det är grunden till att hästarna ska fungera som ridhästar. Innan du förstår det så bör du hålla dig till ridskolan eller inte rida alls. Menar inte att låta otrevlig, men inställningen är så otroligt fel och visar att man har en enormt lång väg att gå. Från de första grunderna.

[W.D Skorrm]
2016-10-14 17:34
#9

Med form menar jag i dressyr form utan jag låter dom helst gå på lång tygel…

[W.D Skorrm]
2016-10-14 17:34
#10

Med form menar jag i dressyr form utan jag låter dom helst gå på lång tygel…

Gronstedt
2016-10-14 17:55
#11

#9: Lång eller kort tygel har ingenting med formen att göra, även om det kan ta lite tid för en häst att lära sig att bära ryttaren i rätt form på lång tygel. "Dressyrform" handlar om vad hästen gör med sin rygg och sina bakben, när det fungerar rätt kommer halsen, nacken och huvudet att hamna rätt. Om du inte vet detta är jag tveksam till om du nått den utbildningsnivå där du kan rida i en bra form på lång tygel. Att trava eller galoppera på lång tygel på en obalanserad häst är definitivt inte bra.

Mitt tips är att du hittar en bra ridskola och en grupp som är inriktad på dressyr. Ställ frågor om hästarnas anatomi och rörelser och be instruktören vara noga med att hålla koll på din sits och hjälpa dig att lära dig att känna när det fungerar bra. Om du kan rida privatlektioner eller i en liten grupp lär du dig förstås mer.

Jag har ridit i många år och behöver regelbundet hjälp av instruktör. Det är härligt att se och känna hur problem och omöjligheter smälter bort och hästen blir mjuk och glad, bara för att någon ser detaljer jag inte märker själv och tvingar mig att rätta till min sits. Senast idag såg instruktören att jag börjat hålla för hårt i högertygeln i vänster varv - 1 cm längre tygel och höger axel lite längre ned, så var problemen med att pålle inte lägger full vikt på vänster bak i traven helt bortsmälta. Ett problem som vi kämpat med i en månad.

[W.D Skorrm]
2016-10-15 01:17
#12

Kommer (tyvärr) sluta följa tråden efter som det känns som om jag inte kommer få nått svar på min fråga.

Linn Is The New
2016-10-15 01:53
#13

Tycker du har fått ärliga och bra svar.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Guld_Kanalj
2016-10-18 16:13
#14

Håller med Linn Is The New

Upp till toppen
Annons: