Annons:
Etikettövrigt
Läst 1566 ggr
smellcaramell
2016-10-08 19:52

budget häst

Undersöker just nu möjligheterna att skaffa häst och håller just nu på att räkna på om jag har råd, dock vet jag inte om jag missat något helt eftersom jag aldrig haft häst förut så tänkte skriva här så kan ni kanske hjälpa mig om det är något jag missat(räknat på löpande kostnader som återkommer regelbundet, alltså inte typ utrustning som tillkommer mer oregelbundet)

  • Stallplats
  • Foder(hö om det inte ingår i stallplats, ev stödfodring om det krävs)
  • Ev. strö (min förhoppning är att ha hästen på lösdrift så inte säkert att denna kostnad blir regelbunden)
  • Verkning (förhoppningsvis blir hästen skolös om det går)
  • Försäkring
  • Kolla masken och ev. avmaskningsmedel
  • Vaccinering

Träningar lär bli mindre regelbundet eftersom att det är svårt att hitta tränare med samma syn på "hästeriet" som jag.  Rider med en blandning av många olika ridstilar och anpassar min ridning efter hästens dagsform. 

Så är det någon löpande kostnad jag missat helt nu när jag räknat? Självklart medveten att det kan uppkomma oförutsedda kostnader men nu är det alltså de löpande kostnaderna jag räknat på.

Annons:
ILOVEHORSE
2016-10-08 22:17
#1

Tycker du verkar fått med det mesta utifrån utrustning och sånt men är inte säker. Var bara beredd på småkostnader hit och dit ibland går grimman sönder och det måste köpas en ny. Det är ju en liten kostnad i början men i längden kan det bli mycket.

smellcaramell
2016-10-08 23:12
#2

#1 sådant har jag tänkt in fast det är ju förhoppningsvis inte en regelbunden kostnad. Förhoppningen är även att hästen i mångt och mycket ska slippa grimma i hagen, om det går alltså. Erfarenheten säger att det är där de flesta grimmorna går sönder ;)

Alejalo
2016-10-09 11:28
#3

Det är rätt bra att spara ca 200kr i månaden då man nästintill köper hästgrejer varje månad första året med hästen. Speciellt nu när det börjar bli kallt kanske du behöver köpa täcke, eller flera ifall hästen är rakad/tar sönder täcken.
Ifall du ska ha hästen barfota och kanske den behöver barfotaboots i början om den inte gått barfota innan eller inte har bra hovar ännu. Dessa kan behövas byta ut ibland, dock beroendes på kvalité och slitage.
Det är ingen kostnad som tillkommer varje månad men det kostar alltid extra mycket mycket med den första hästen den första tiden så du får du räkna med en hel del kostnad för all utrustning. 

Ev. kraftfoder ifall grovfodret inte täcker alla näringsämnen (håll koll på sockernivån då socker inte är bra för hovarna)

Maleficum
2016-10-09 11:35
#4

#2 av säkerhetssjäl är det häller inge bra att ha grimma på i hagen (eller när hästen inte är under uppsikt).

Annars är det väl bara bra att ha med en Övrigt kategori (för alla oväntade utgifter även om de kanske inte alltid blir helt regelbundna) som lite buffert (är ju alltid bättre att ta i lite i överkant och planera för det och på så sett sen "spara" pengar på budgeten sen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[nevamisse]
2016-10-09 12:44
#5

Alltid bra att ha sparat ihop en buffert i förväg för exempelvis oförutsedda veterinärkostnader, hoven trasar sig och hovslagaren behövs en extra gång, någon utrustning plötsligt går sönder mm.

smellcaramell
2016-10-09 16:38
#6

#3 #4 och #5 som sagt redan tagit med mer oregelbundna kostnader i beräkningarna, var just sådant som återkommer regelbundet jag undrade över. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: