Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 748 ggr
Sims3horzien
10/6/16, 3:41 PM

Lära sig hoppa och galoppera

Hej. Jag vill supergärna kunna hoppa hinder i galopp och kunna tävla någon gång. Har ridit i 2 år och kan knappt göra en galoppfattning. Hur gör man en? Har hört att man tar fram ena foten och bak ena. Vilken ska bak och vilken fram? Räcker det för att få hästen att galoppera?  Och sedan har ni några tips inför hoppningen? Är medryttare och hästens ägare ska ge mig lektioner men behöver lite tips! 😐

Annons:
JoannaLi
10/6/16, 3:44 PM
#1

Jag skulle väntat tills hästägaren kunnat ge dig lektion, för det ger jättemycket att kunna få höra det direkt av någon, iom att det är så mycket känsla som man rider på när man gör en korrekt galoppfattning :) 

(Innerskänkeln stilla, ytterskänkeln något bakvinklat, trampa ner med ytterhälen samtidigt; rulla fram din innerhöft försiktigt.)

Linn Is The New
10/6/16, 3:47 PM
#2

Kan även bero på vilken häst man har, vissa tar galoppen snabbt och andra behöver tydligare skänklar. Min häst behöver lite tydligare skänklar, medans en annan häst i stallet bara behöver en liten tuch. Hoppas det går bra, rekommenderar samma förslag som #1 och fråga häst ägaren 🙂!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Gronstedt
10/6/16, 3:58 PM
#3

Ingen häst kan galoppera om den inte har balans i kroppen, och det kan ha sina sidor att lära sig känna när den har det och hjälpa den att få det. Ta lektioner eller rid för tränare, så att du kan få hjälp att hitta rätt just med den hästen du sitter på. Hästägaren kan säkert hjälpa dig, hen känner sin häst bäst.

Sims3horzien
10/6/16, 4:15 PM
#4

Okej men vad menas med högergalopp och vänstergalopp?

Gronstedt
10/6/16, 4:38 PM
#5

#4: Galopp är en tretaktig gångart. 

I vänster galopp lyfter hästen först högra bakbenet, sedan vänstra bakbenet och högra frambenet tillsammans och sist vänstra frambenet. Från sadeln ser det ut som om vänstra frambenet rör sig längre fram än det högra.

I höger galopp lyfter hästen först vänstra bakbenet, sedan högra bakbenet och vänstra frambenet tillsammans och sist högra frambenet. Från sadeln ser det ut som om högra frambenet rör sig längre fram än det vänstra.

[nevamisse]
10/6/16, 5:12 PM
#6

Titta på galoppfattningar och höger och vänster galopp på youtube, så ser du hur det ser ut. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: