Annons:
Etikettridning
Läst 628 ggr
Sims3horzien
10/4/16, 5:00 PM

Medryttare, tips?

Hej! På lördag ska jag åka o kolla på en ponny.(medryttare) Det är en ponny som en 13årig tjej ridit me som hon är för stor för. Jag är 12 år och är ca 150 cm och väger 35 kg. Vilken ponny är jag för stor för? Skulle jag kunna rida en Bponny? Har ridit i 2 år nu. Har aldrig riktigt lärt mig göra galoppfattningar eller hoppa. Har hoppat en gång då vi hade Jimkana (stav). Så är rädd för att de ska tycka att jag har för lite ridkunskaper. Sedan är jag lite rädd för hästar som jag inte lixom tycker är snälla? Det är svårt att förklara men jag är lite rädd för hästar om hästen typ inte är supersnäll :( Tänk så får jag inte bli medryttare då. Min pappa har haft ponny när han var liten och är inte så rädd för hästar och hjälper gärna till. Men har ni några tips åt mig?

Annons:
Alejalo
10/4/16, 5:38 PM
#1

Jag tror du ska vänta med medryttarhäst ifall du är så nervös.
Privathästar och ridskolehästar skiljer sig rätt mycket och eftersom du är van vid supersnälla ridskolehästar tycker jag att du ska fortsätta rida dom tills du känner dig säker och vågar rida i alla gångarter. 
Ponnyn kanske är snäll men du växer snabbt och snart kommer du känna dig lång på den vilket kommer försvåra din egna utveckling inom ridningen.

Sims3horzien
10/4/16, 5:40 PM
#2

Fast grejen är att jag slutade på min ridskola för att hästarna var så "sura". De sparkades och nafsades hela tiden. Det är därför som jag vill testa något nytt. Ridskolehästar är oftast sura tycker jag. 

Tjejen som äger ponnyn hörde ju av sig även fast jag bara ridit i 2 år.

JoannaLi
10/4/16, 5:58 PM
#3

Var ärlig med ägarna! Säg att du inte kan det och det, och att du är lite rädd, och fråga om de kan tänkas hjälpa dig med det, eller om det gör att de inte längre är intresserade av dig som medryttare. Acceptera alla svar!

Det är väldigt betryggande för en djurägare att du är fullkomligt ärlig, även om sanningen inte är smickrande. Då kan man troligtvis lita på dig :)

Tanami
10/4/16, 6:48 PM
#4

Nervös är man innan en provridning. Jag hade precis lärt mig galoppera innan jag skaffade min medryttarhäst. Får du möjligheten att träna med/för någon skulle det vara perfekt.  Behöver inte vara någon jätte invecklad men någon som kan grunderna till en början iallafall. Annars rekommenderar jag dig att lära dig galoppera och eventuellt lärt dig grunderna tills du skaffar medryttarhäst. Sen kan man prova på egen hand. Det har jag gjort :)

http://carolinearman.weebly.com/

Tanami
10/4/16, 6:49 PM
#5

Och glöm inte att vara ärlig! Då vet djurägaren vad du klara av och inte och tvingar dig inte till något du inte vill göra om du är osäker utan kan snarare hjälpa dig :)

http://carolinearman.weebly.com/

[nevamisse]
10/5/16, 4:29 PM
#6

Ja, det viktigaste är att vara ärlig och fråga sig fram. Hur bra man än är på att rida, så finns det massor av frågor att ställa för just den ponnyn och deras rutiner.

Jag tyckte också att det var den tråkiga biten med ridskola, att en del ponnyer vantrivdes och var griniga så man inte vågade göra iordning dom. Men lite privatlektioner på någon snäll ponny kanske inte skadar eller hitta en ridskola där man kan tala om att man behöver få rida de snälla ponnyerna tills man känner sig säkrare.

Annons:
Sims3horzien
10/5/16, 5:48 PM
#7

Jaha ok. Ska dit nu. (blev ändrade planer) Återkommer när jag varit där 🤪 Nervös tjeeej

[nevamisse]
10/5/16, 6:06 PM
#8

Lycka till! Kommer säkert att gå bra

Nina3141
10/5/16, 7:09 PM
#9

Själv skulle jag tänka efter lite. Dock är du inte för stor för ponnyn alls! Rider små B ponnys med inte alls mycket muskler och väger 40kg och är lika lång som du.  Alla hästar har dåliga dagar och du får nog helt enkelt räkna med att ponnyn kommer vara sur någon dag, du får helt enkelt låtsas att du inte är rädd eller så är det väll typ kört. Sen med galoppfattningarna.. Googla runt lite så hittar du nog en bra förklaring hur man gör! Tycker du borde borde fortsätta på ridskolan även fast hästarna är sura. Lycka till!

Sims3horzien
10/5/16, 8:27 PM
#10

Det gick bra! Ponnyn var supersnäll att hantera. Fast hon slängde med hoven när man skulle kratsa de. Sedan var hon lite svår att hålla på spåret. När man skulle tränsa var man tvungen att ha en godis i handen. Annars var det super! Hon kommer ge mig lektioner så jag får lära mig.

[nevamisse]
10/5/16, 8:51 PM
#11

#10 Det låter ju väldigt bra!

Linn Is The New
10/6/16, 4:21 PM
#12

Perfekt 😊! Tycker varken din vikt eller längd är några som helst problem, fast det beror ju på hur hästen är byggd och klarar av. Men eftersom det gick så bra, och att ägaren godkände det så ska du nog inte vara nervös över det! Lycka till nu 🙂

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: