Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 694 ggr
powerade
10/4/16, 1:58 PM

Halsförlängare?

Funderar på att ta på min häst bomlös sadel så halsförlängare. Vad tycker ni om att man använder halsförlängare? Känns som vissa tycker man är en dålig människa för man använder det? Vill han ska arbeta med rätt muskler under longeringen nu så han har lite muskler när vi ska börja rida.

Annons:
Gronstedt
10/4/16, 2:20 PM
#1

Rätt använd är halsförlängare ett utmärkt hjälpmedel, men man ska ha koll på hur den fungerar, hur hästen reagerar på den och vad den medför för resultat. Det är nästan alltid bättre att tömlongera än att longera med en lina och halsförlängare/inspänningstyglar, så att man kan anpassa stödet på utsida/insida och efter hästens balans och energi och, inte minst, variera med olika böjda och raka spår.

Det händer att jag använder halsförlängare i ridning och tömlongering, som komplement till tyglar/tömmar.  Jag skulle inte använda den enbart, alltså utan tyglar/tömmar, eftersom det då finns risk att hästen hänger sig bekvämt i den och lufsar på i framvikt utan att engagera rygg och bakben. Speciellt om hästen är otränad och outbildad.

[W.D Skorrm]
10/4/16, 2:41 PM
#2

Tycker det är helt okej om man använder den på rätt sätt så de inte skadar hästen dock är de nått jag själv gärna stannar borta från vill kuna hålla på med mina hästar med så få tillbehör som möjligt 🙂

Zadeira
10/4/16, 3:34 PM
#3

Vissa tycker att man är en dålig människa för att man använder bett, spö eller sporrar. Det finns alltid någon som tycker man inte borde använda det ena eller det andra. Så länge man inte missbrukar eller felanvänder något så tycker jag det är helt upp till en själv och hästen att avgöra vad som är bra eller dåligt.

Jag har använt halsförlängare på hästar där det varit ett utmärkt stöd, men också upplevt att det inte varit hjälpsamt på en del.

Tanami
10/4/16, 6:51 PM
#4

Tycker det är helt okej att använda det så länge det gör nytta :)

http://carolinearman.weebly.com/

Caf_Roy
10/8/16, 10:54 AM
#5

Vi hade en period när vi skulle longera våra hästar i lång och låg form ett par dagar i veckan som ett stretchingpass. Storhästen fattade ganska snabbt vad vi var ute efter, så när vi gjort det några gånger kunde vi ta bort halsförlängaren och han gick där självmant. Ponnyn var också snabb med att fatta vad det handlade om men mindre benägen att samarbeta. Han gick i fin form ett par varv innan han listade ut hur han kunde göra för att i stället lyckas gå med högt kort huvud och sänkt rygg och bara springa på. Vi justerade inställningarna till förbannelse för att hitta något som funkar och provade massor av alternativ, inklusive tömkörning. Han överlistade dom alla. Till slut fick vi ge upp på ponnyn och bara stretcha honom uppsuttet (då behövdes inga hjälptyglar, bara en jävla massa jobb). Ungefär samtidigt som vi gav upp på ponnyn kunde vi ta av även longerlinan på storhästen och bara stå i mitten och se snygga ut medan han travade runt och jobbade i lång, låg form i perfekta cirklar. Så det beror på hästen

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: