Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1434 ggr
[W.D Skorrm]
2016-09-27 17:28

Övningar för halt häst ?

Har en liten islandshäst som har blivit halt så hon måste vila mins 2 månader, Dock är de ju inte så kul för varken häst eller ryttare att inte ha nått att göra under den tiden så tänkte kolla om de fins nån som har tips på små lätta trix man kan göra utan att hästen behöver anstränga sig så mycket som att lära den lägga sig på kommando eller skaka på huvet osv ?

(Ja jag är medveten om att en halt häst ska vila men jag planerar inte riktigt att träna varje dag ut och in utan mer 2 gånger i veckan eller var annan vecka)

Annons:
Lona
2016-09-27 21:01
#1

Hur mycket får hästen röra sig? Gå ute i (sjuk)hage eller strikt boxvila? Några restriktioner i speciella rörelser? Apportera. Nicka eller skaka på huvudet. "Nosdutta" (fast det blir väl "muldutta" :-P ) på till exempel olika kroppsdelar på dig, olika ställen i boxen (krubban, ett visst hörn, boxdörren osv)/hagen. Lyfta på en viss hov på kommando. Böja huvudet/halsen åt sidan (mot sadelläget), lite stretching. Lite lydnadsträning som att stanna kvar om du går bort en bit (om hon får röra sig alltså, men använd ett långt grimskaft eller longerlina så att hon inte sticker iväg. Inkallning (i skritt). Inkallning och att hon skall stanna på väg till dig. Rygga. Om hon får vara ute i en hage och röra sig lite så kan du lära henne att leta efter godisar som du lagt ut, att hon får gå och nosa efter dem. Inte ett trick men du kan sprida ut eventuellt lunch/middagshö eller halm om hon gillar det så att hon får gå och pilla strå för strå, tar längre tid än att äta direkt ur en hög. Granris är det många hästar som uppskattar att stå och pilla med, jag brukade dessutom blanda hö+halm rätt väl och lägga grankvistar ovanpå så att hästen fick stå och pilla och sortera. För mer tips, kolla på YouTube. Man kan även få mycket inspiration från hundtricks, mycket av det en hund kan göra kan även en häst lära sig, om än med lite modifikation. Du får förstås anpassa övningarna ovan så att hon inte belastar sitt halta ben för mycket.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

axa
2016-10-02 08:02
#2

Under helvila av min häst så tricktränade vi och gick promenader. 

För inspiration, trick som min häst kan och som inte är påfrestande för halt häst.

- Skaka på huvudet

- "Le" / flema

- Plocka upp spö/hundleksak från marken, och sedan även apportera. Här demostrerar min häst apportering; LÄNK

- "Tittut", för oss innebär det att när jag backar något steg från min häst ska min häst vända bort huvudet helt tills jag säger tittut och då ska han även gnägga när han vänder huvudet mot mig igen.

- Puss

- Beroende på hältan, kan man även göra yoga-tricket. (Stå på tre ben, varav hästen lyfter något utav bakbenen och måste fördela vikten själv men huvudet mot benet.)

Upp till toppen
Annons: