Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1126 ggr
Sims3horzien
9/25/16, 1:15 PM

Hästrädd, hjälp

Hej! Jag har ridit i ca 2 år och är 12 år. Jag älskar hästar så otroligt mycket! Men för 1 år sedan slutade jag på min ridskola för att jag blev rädd helt enkelt. Hade skit mycket ångest när jag var påväg dit och höll på att börja gråta flera gånger när jag fick en hyfsat sur häst. Så mitt problem är att jag är rädd för hästar från marken. När jag rider är jag inte rädd. 

Var på ridläger i 3 dagar under sommarlovet och red på islandshästar. Första timmen med min häst skämdes jobbig men sedan var det superkul och var inte alls rädd. fast han var också en sjukt snäll häst. 

Rider inte nu för tillfället men vill så himla gärna börja igen. Inte på samma ridskola som innan utan på en som min gamla klasskompis rider på. Hon tycker att det är jättebra där, snälla hästar osv. (hon har nyss börjat rida)

Har funderat på att börja rida där. Men är det lönt eftersom att jag typ är rädd? Är det värt pengarna? 

Vill inte ge upp ridningen utan vill övervinna min rädsla men det kommer inte kännas bra om jag har ångest varje gång jag ska dit. 

Hjälp?

Annons:
Gronstedt
9/25/16, 1:52 PM
#1

Kan du träffa hästar på något annat ställe än på ridskola? Om du kan umgås med hästar på "låg nivå" och utan krav, så blir det kanske lättare att komma över din rädsla. Alltså om du kan umgås och pyssla med dem utan att känna pressen av att ha en viss tid då du måste ha fått på utrustningen och lett ut den ur stallet.

Sims3horzien
9/25/16, 2:19 PM
#2

Typ inte. Känner inte någon med hästar så ridskola är nog det ända alternativet just nu om jag vill fortsätta med ridningen.

Mygohr
9/25/16, 2:29 PM
#3

Kan du inte börja med att åka med din kompis till dennes ridskola och se hur det känns att vara där? Om du känner samma obehag och rädsla där så är det nog bättre att leta efter en snäll häst att bli skötare till. Det kanske skulle underlätta för dig att det är en och samma häst som du har förtroende till?

Aleya
9/25/16, 2:35 PM
#4

Det lät inte som ett kul problem. Men jätte bra att du vill ta tag i detta. Som någon skrev så följ med och se på ridskolan där din kompis är. Och försök bara kravlöst umgås med dessa underbara djur. Och sen kan du börja lätt med att hjälpa till och göra hösten redo för lektion. Eller hur du nu vill fortskrida. Det är mitt råd. Och jag håller tummar och tår för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
9/25/16, 2:56 PM
#5

Tycker tidigare råd låter bra att följa med din kompis och hjälpa till med de saker och hästar du inte känner dig nervös över (utan krav). Sen tycker jag att om du verkligen känner att du vill börja rida där så tala om redan när du anmäler dig (och för ridläraren om det inte är densamme) att du känner dig rädd och osäker med lite surare hästar (har du varit med din kompis kanske det är några hästar du fattat tycke för och kan säga att dem funkar bra) från marken.

Om du inte är rädd när du sitter på dem så se till att du kan få hjälp att göra i ordning dem, någon som jobbar i stallet eller kanske byta med en annan i gruppen som har en häst som är snäll att pyssla med och som själv inte tycker det är obehagligt med en surare häst (att hjälpa varandra och byta häst att göra i ordning var faktiskt en av mina tidigare ridlärares tips så man slipper få en dålig start inför lektionen). Är det en bra ridskola så finns det folk som gärna hjälper till.

Det är alltid bra att prata med ridläraren (om du bestämmer dig för att börja rida), blev själv helt oförklarligt rädd för att hoppa och fick då under några år alltid stallets snällaste hopphästar under våra hopplektioner tills rädslan gick över och fick då mer och mer "avancerade" hästar att rida.

Min kompis blev också rädd ett tag på en ridskola hon red (just för att göra i ordning sura och sen lite jobbiga hästar) och tog paus i ridningen. Hon har nu börjat på ridskolan jag rider och trivs mycket bättre.

En tidigare kompis blev också rädd för att rida och var bara en häst på ridskolan hon litade på och fick då rida enbart den tills hon kände sig säker igen.

En bra ridskola vet och kan hjälpa till om man är rädd för det är trots allt inte helt ovanligt att många som håller på med häst är rädda eller varit rädda för det ena eller andra, även personer som hållit på med hästar under lång tid.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zadeira
9/25/16, 2:56 PM
#6

Jag håller med #4.

Börja med något så enkelt som att bara följa med och titta på när din kompis rider och känns hur det känns att bara vara där. Du behöver inte vara med hästarna alls utan  bara titta på en lektion tex, eller stå bredvid i stallet.

Sen kan du kanske börja klappa på hästarna, hjälpa till att borsta osv. Många ridskolor har stallpersonal eller "hjälpare" (kan kallas lite olika) som alltid är på plats och även om du inte rider på ridskolan kan du säkert få hjälp av någon sådan duktig att i egen takt lära känna hästarna på det stället. Berätta att du är rädd och gärna vill ha hjälp och kanske borsta stallet snällaste häst.

Sen när du är redo kan du i egen takt välja hur du vill gå vidare.

När du sen börjar rida kan det vara bra att prata med ridläraren också och berätta att du är lite rädd, så kan du kanske få rida de hästar som är snälla och lätta att göra i ordning.

Annons:
powerade
9/25/16, 3:10 PM
#7

Prata med ridlärare och berätta hur det känns så får dom försöka ta ut en snäll häst åt dig. Så kan man ju somsagt börja med att fara dit och träffa hästarna och vara med dom lite. Är själv lite rädd för mindre hästar.xD så är det en häst på ridskolan som tänkte sparka mig i huvudet och sagt tilla ridlärare att jag vägrar ha henne. Inte behövt det sen det hände:)

Sims3horzien
9/25/16, 4:44 PM
#8

Har hört av mig nu till kompisen och jag ska få hänga med nästa lördag och kolla. 

Tips tills då?

Aleya
9/25/16, 4:50 PM
#9

#8 du kan ju hålla dig utanför boxarna och bara gå och titta. Kanske klappa om du känner för det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: