Annons:
Etikettridning
Läst 5805 ggr
Jojan PI
9/10/16, 11:54 PM

Provridning Medryttare

Jag ska nu skaffa medryttare till min första egna häst men har verkligen ingen aning hur saker och ting går till gällande det här med medryttare då jag själv varit skötare på ridskola och sedan blev medryttare av en slump (Skulle passa min mammas väns hästar när dom åkte iväg och blev sedan medryttare i 3 år på den hästen)

Jag funderar mest på det här med provridning 🤔

Jag ska ha en medryttare som först och främst ska rida dressyr och ut men även hoppa lite och jag har en lite bråkig häst.

Hur många provridningar behövs om man har en lite svår häst som är väldigt olik från dag till dag ? Ska medryttaren test hoppa och test rida ut eller bara rida i paddocken?Och ska medryttaren test hoppa första gången? Ska jag rida först och sedan medryttaren eller rider medryttaren hela tiden? Hur gick det till för er som skulle ha medryttare till era hästar eller för er som skulle bli medryttare på en häst?

Tack på förhand för svar! 🙂

Annons:
Connie90
9/11/16, 7:31 AM
#1

Man behöver inte ha bara ett tillfälle för provridning om man inte vill 😉 första gången du träffar en potentiell medryttare kan du ju bara prata och känna av personkemin med dej och hästen också om du vill. Sen kan du gå vidare med en provridning på banan först och fungerar det där så kan denne prova att hoppa vid nästa tillfälle ni bestämmer för provridning. Uteritt e väl bra om du kan vara med, antingen å en annan häst för att visa medryttaren att hitta ridvägar eller om du går med. Så hade jag gjort iaf ☺️

Zadeira
9/12/16, 12:57 PM
#2

Du kan ju lägga upp det precis så som du tycker känns bäst, men personligen föredrar jag minst två provridningar, tex en dressyr på banan och en uteritt eller hoppning så man får se hur det går i olika situationer.

Sista gången jag provred gjorde vi så att vi gemensamt gjorde i ordning hästen i stallet och snackade under tiden om i princip allt hästrelaterat. Sedan började ägaren att rida genom hästen en kort stund så att jag fick se vilken ridstil ägaren hade, hur hästen rörde sig, hur hästens beteende och temperament var osv. Efter det red jag genom hästen under ett enkelt dressyrpass (ej under ledning av ägaren utan fick rida fritt), dels för att jag skulle kunna känna av hästen och dels för att ägaren skulle kunna se hästen reaktion på mig och min ridning.

Sen fick jag komma tillbaka några dagar senare och prova uteritt, ägaren cyklade bredvid och visade en runda och jag red i alla gångarter.

Hoppning var inte aktuellt för oss just då, men om jag skulle hoppa mycket med hästen hade jag velat göra det också innan vi bestämde något om medryttarskap.

Jag tror också att det är bra om du frågar den som provrider hur denna skulle vilja göra med provridningen, alltså om den vill rida på banan, uteritt, hoppa osv i någon särskild ordning.

Vad jag som medryttare också tyckte var viktigt och kändes bra var att ägaren verkligen gick genom hur saker funkade i stallet också, inte bara att ridningen skulle funka. Att man liksom visste precis vilka regler som gällde för olika saker i stall och på hela anläggningen och att man visste exakt vilket hö som man skulle ta, vilket spån som var vårt, foder osv. Visst, jättenoga med just det behöver man ju inte vara när det bara gäller provridningen men det är ändå skönt som ev medryttare att redan vid provridningen få se hur hela stallet funkar.

polka grisen 7
9/15/16, 7:25 PM
#3

Gör det inte krångligare en det är, när hen kommer så får den fixa och göra iordning hästen i lugn och ro hjälp till men låt den hålla på så du kan se hue den hanterar hästen. Sen får den rida hästen hela tiden, hoppa, dressyr eller rida ut får den bästemma, kanske en blandning utav alla? Se till att den får släppa ut i hage, hoppa upp osv själv så att hen får lära känna hästen och förstå vad den ger sig in på. Kommentera inte och ge heller inga tips på hur den ska lösa problem inom ridningen för det är en provridning ingen lektion. 

Efteråt förklarar du hur allting kommer att fungera och vad du förväntar dig, vilken utrustning som ska användas, egna saker osv. Sen bör du vara där den första veckan som den rider men hjälp inte till utan låt personen få sitt space och känner du att den här personen fungerar inte tillsammans med min häst eller om det är något annat som inte fungerar i god tid.

Juste, komihåg att göra upp om dagar, avgifter och SKRIV ETT AVTAL!😐

Linn Is The New
9/17/16, 5:06 PM
#4

När jag vart medryttare på tre stycken hästar så gick jag och ägaren igenom:

Stallet regler, om dom hade några specifika regler.

Hur stallet skulle skötas, om man skulle soppa efter varje ridning och så vidare.

Om jag skulle mocka och fodra, och i sådana fall hur jag skulle göra det.

Jag fick lära känna hästarnas olika egenskaper, tex att man skulle vara försiktig under sadling eller hantering på en av dom hästarna.

Eftersom det var fler privatpersoner i stallet så vart jag presenterad för dom, eftersom det är lite skumt om en främling kommer och tar ut hästarna och börjar rida. 

Sedan blev jag visad ridhuset, skritt maskinen och paddocken.

Och hur elen i staketet fungerade, då det var lite specifikt.

Efter att vi hade gått igenom detta så fick jag  mycket space, då ägaren ville se hur mycket jag klarade av själv och så vidare. Hon visade vart rykt sakerna var och sedan fick jag sköta det själv, och hon var och pysslade med något annat och stog inte och rättade mig som en del kan göra. Så första "provridningen" var bara på marken, eftersom hon ville se min hästhållning.  Så detta tycker jag är viktigt att göra/hålla koll på under provridning: 

Kolla hästhanteringen, detta är mycket viktigt så att personen kan hantera hästarna och andra simpla saker såsom ta ut och in från hagen mm. 

Stå inte och glo eller spana på personen, det kan bli väldigt obehagligt samt att personen i fråga kan bli stressad. Bättre att man kollar från håll ibland medans man gör en egen syssla. 

Sedan kan det lätta mycket på stämningen om man vardags pratar, och kanske smyger in en fråga ibland för att få veta lite mer bakgrund. För ryttaren är ju inte på något frågeförhör. Men kolla först om personen är okej med detta, för vissa kanske ser det som ett förhör i alla fall. 

Efter detta så kanske ryttaren eller ägaren vill att man ska provrida, och då sadlar man ju såklart och allt annat tills man hoppar upp. Det man ska kolla/göra under provridningen:

Kolla hur personen hanterar hästen på ryggen, om ryttaren är avslappnad och kan fatta rätt galopp och sådant smått och gott.

Om hästen backar, stretar emot kan det vara viktigt att låta ryttaren försöka lösa "problemet" först för att du ska se hur personen hanterar det.

Hur personen är på bana, vid uteritt eller något annat. 

Om personen ska få möjlighet att longera/tömköra kan det vara viktigt att kolla det också.

Ålder kan spela roll, om man vill ha en äldre ryttare på kanske 18-30 år kanske dom "tål" lite mer än vad en ryttare gör vid yngre ålder gör (detta är ju dock väldigt från person till person)

Avtal är mycket viktigt om det blir något! Lycka till :).

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Jojan PI
9/25/16, 2:27 PM
#5

Jag tackar så jätte mycket till er alla för tipsen och hur allt funkar och så! Det har verkligen varit till stor hjälp och ni har även öppnat ögonen för mig till andra alternativ och så så tack så mycket för att ni tog er tiden att läsa och svara! :)

Upp till toppen
Annons: