Annons:
Etikettridning
Läst 757 ggr
Alllexandra
2016-09-05 20:41

Häst som börjat sticka!

Har precis tagit hem min häst som varit utlämnad på foder i ca 9 månader. Idag när jag skulle ut själv på honom så stack han med mig, vilket han ALDRIG skulle ha gjort förut. Jag hann inte ens tänka att vi skulle trava så drog han iväg i full galopp. Tänkte först att det kanske var för att det var en uppförsbacke och han blev taggad. Men sen när jag försökte igen så drog han igen. Fick styra in honom bland träden för att få stopp på honom. Han är en fd kallblodstravare, men varit ridhästar de två senaste åren nu. Någon som varit med om något liknande eller tror sig veta vad det beror på? Vad för man för att bryta dehär? 😞

Annons:
Connie90
2016-09-05 20:46
#1

Prata med fodervärden som haft honom?

Alllexandra
2016-09-05 20:59
#2

Hon påstår att han är deprimerad (deras andra häst dog i samma hage) och har blivit annorlunda på den senaste tiden. Mer rädd för saker..

Connie90
2016-09-05 21:21
#3

Börja om och öva upp tilliten från marken först då? Öva "lydnad" genom tempoväxlingar, traktorpulling - halt - trav osv så att han lyssnar på dej helt innan du sätter dej upp ute och inte kan få i bromsen.

Alllexandra
2016-09-05 21:50
#4

Han är ju världens snällaste annars. Inga problem innan jag sitter upp. Han står still och verkar inte stressad eller nått när vi skrittar ifrån stallet. Skulle jag lagt på lite skänkel idag så skulle han dragit ett varv runt jorden typ. Ska man börja på ridbana med tempoväxlingar då?

Connie90
2016-09-06 07:11
#5

Börja så uppsuttet om du tycker, jag hade valt avsuttet av säkerhetsskäl en gång iaf. Men tempoväxlingar på volten för att känna att det e du som bestämmer hastigheten och vet att bromsen fungerar. Den hästen jag rider var väldigt springig när hon ej hade muskler, sprang ifrån arbete och man behövde alltid hålla igen lite och hålla henne alert. Sen när hon musklade på sej blev hon mer harmonisk. Har han tappat mycket muskler?

Quirinia
2016-09-06 13:37
#6

Tror du han stack för att han blev taggad? En möjlig anledningen om han inte har ont så har fodervärden bara galopperat ute (och fort). Vi har en häst i stallet som galopperas ute mycket och hon är väldigt väldigt taggad men sticker bara i galoppen :s

Annons:
[dynamitella]
2016-09-09 14:34
#7

Det är inte så att han flängridits? 
Precis så betedde sig min gamla travare jag hade på foder. Ägarna och tidigare medryttare hade bara "gasat på" i full galopp ute i skogen. Ingen kontroll över huvud taget på hästkraken. Fick styra in honom i träd för att få stopp på honom.

Förhör fodervärden om hur hon rider och kolla genom hästen efter smärta. 
Börja sen långsamt. Exempelvis i inhägnat område och öka gradvist takten. 
Det kan ta lång tid att varva ner en sådan vana.

Upp till toppen
Annons: