Annons:
Etikettövrigt
Läst 2140 ggr
Derp
8/21/16, 2:55 AM

Utnyttjad som medryttare?

Vill be om ursäkt i förväg men ibland blir man ordentligt jäkla trött. Började som medryttare i december förra året då hästen skulle sättas igång. Då var det tal om fria dagar och eget val av aktivitet och träning. Ville jag tävla när hästen var igång var det helt ok. Nu när hästen är fullt igångsatt var det tack och hej vi behöver inte dig mer för resten skulle de sköta själva. Varför är det så svårt att hitta medryttarhäst med pålitliga och seriösa ägare? Man ställer upp i alla lägen men ändå så skiter det sig helt. Känns som att man antingen blir utnyttjad eller så kräver folk en på tusenlappar för att motionsrida i skogen en gång i veckan. Nä, ibland blir man bara riktigt trött på hästlivet när man inte står som hästägare själv. :( /frustrerad och utnyttjad medryttar

Annons:
Mygohr
8/21/16, 9:01 AM
#1

Otroligt tråkigt. Förstår verkligen att du är arg och besviken. Jag är själv i det motsatta problemet, att hitta en bra och pålitlig medryttare som verkligen vill satsa och rida min häst.

Derp
8/21/16, 9:55 AM
#2

#1 Verkligen jättebesviken. De visste mycket väl detta när jag började att ena dottern skulle/ville tävla två hästar men de sa väl inget så att de fick en igångsatt och färdig häst :(

Zadeira
8/21/16, 2:48 PM
#3

Jag var med om exakt samma sak (förutom att jag inte ville tävla) med min förra medryttarhäst. När jag började rida hästen var han ur form, otränad och inte mycket till häst. Jag jobbade svinhårt med att rida till honom igen, och efter ett år var hästen så jäkla superfin igen i form och helt fantastisk att rida. Då plötsligt skulle ägarens brors flickvän börja hoppträna honom istället och de behövde inte mig mer. Hon gick ju före eftersom hon var familj, sa de. Men det hade inte varit intressant för henne att rida så länge hästen inte gick att hoppa ordentligt.

Tror att en del hästägare som söker medryttare (absolut inte alla) vill ha hjälp med det lite tråkiga jobbet om hästen är lite ur form, ska sättas igång osv, för då kan man inte rida fullt ut och det är inte alltid roligt. Sen när hästen är i topp igen är det mycket roligare att rida den igen och då vill de rida själv, tävla mer osv som de inte trodde de skulle vilja när hästen var ur form. Som sagt, gäller inte alla men har man otur stöter man på en sån.

Derp
8/21/16, 5:18 PM
#4

#3 Lite så ja.. De trodde knappt han skulle hålla som ridhäst i början och då red de inte alls. Nu ska syrran hoppträna och tävla sin egen häst + denna. Det är verkligen skittrist för min del.. De skröt hela tiden om hur bra de var som ägare som inte tog nåt betalt av sina medryttare osvosv och så fick de ta eget ansvar. Jättetråkigt att vara utan häst igen, speciellt som fattig student utan körkort. De där riktigt bra hästägarna verkar vara få vad jag har sett🤪

[nevamisse]
8/21/16, 5:49 PM
#5

Vad tråkigt. 😕 

Vi har istället haft problemet att det inte har gått att hitta en pålitlig medryttare.

Derp
8/21/16, 6:17 PM
#6

#5 Usch då förstår inte riktigt hur det hänger ihop. Har man inte egen häst så borde man väl vara tacksam att man får lov att hjälpa till med någon annans? Så länge en inte blir utnyttjad och bägge är överens om vad som gäller. 😕

Annons:
[exotic]
8/21/16, 6:40 PM
#7

Trist, att dom utnyttja situationen, borde ju vart ärliga från början att de bara ville ha hjälp igång. Kanske det även kan vara nåt annat? Dom kanske inte tyckte det klickade mellan dom,er,hästen. Man vet ju inte orsaken. Men alla hästägare är iaf inte sådana. Har själv aldrig lyckats hitta någon gratisridande medryttare som är seriös. Regnar det tex har de oftast uteblivit. Så tar betalt numera, då verkar det intressantare att komma. Men givetvis finns det bra med, men jag har dock inte funnit den ännu.

Derp
8/21/16, 9:01 PM
#8

#7 Njaa det hängde bara på att tjejen verkligen ska tävla båda hästarna. När jag började fick jag tävla om jag ville men då var han inte lastbar, (så kunde ändå inte ta mig nånstans) nu när de har lasttränat åker de ut varje vecka. Så mao blir vi 3 "seriösa" ryttare på en å samma häst så det blev lite för mkt det håller jag med om. Tråkigt för mig bara. Har ju varit hos dem nästan ett år och allt har funkat väldigt bra tills nu🙂

Jättekonstigt. Har aldrig ställt in en enda dag som ickebetalande medryttare och skulle inte göra heller. Hade gärna lagt de pengarna på träning istället. Brukade rida för tränare varje vecka nästan innan de tog över. Hoppas du hittar nån som passar dig dock, du verkar vara en sån där bra en 😃

[exotic]
8/21/16, 9:17 PM
#9

Egentligen har du inget att förlora på att tala om att du känner dig lurad.
Dom kanske inte ändrar sig, men dom borde få veta att du är besviken. Har dom satt detta i system står dom snart utan hjälp hoppas jag.

[exotic]
8/21/16, 9:17 PM
#10

Raderat pga blev skickat 2 ggr

Derp
8/21/16, 9:35 PM
#11

#9 Ja det gjorde jag direkt. Tyckte det var fult gjort eftersom det inte var vad vi kommit överens om och att jag kände mig utnyttjad. De svarade bara med "Ja men tyvärr är det så eftersom x vill tävla" Så jag har tagit bort deras uppgifter från mobilen, vill inte veta eller behöva se vad de håller på med.. :|

Mygohr
8/21/16, 9:39 PM
#12

Har samma upplevelse som #7 jag tar inget betalt av medryttare, de får fria riddagar och möjlighet att träna/tävla men uteblir och hör inte av sig. Kanske får börja ta betalt och se om det hjälper? Känns lite trist då jag gärna ger någon som inte har ekonomi för att ha häst chansen att rida.

[exotic]
8/21/16, 9:40 PM
#13

Ja bedrövligt det finns folk till allt. Inte undra på att man hellre umgås med djur😃

Annons:
Derp
8/21/16, 9:53 PM
#14

Så frustrerande.. Hade ju önskat att människor med ert tänk fanns i närheten av mig :)

smellcaramell
8/21/16, 11:51 PM
#15

Varit med om liknande på förra stället jag red på, fast där var det jag som sa upp mig och samtidigt skällde ut hästägarna och dennes barnbarn efter noter. Där var hästägarna 0 intresserade av vad vi gjorde med hästarna och hur det såg ut i stallet, varje lov kom deras barnbarn och stökade ner något otroligt i stallet och vi medryttare fick städa upp.. Efter ett tag var jag typ ensam medryttare kvar och jag blev less och sa upp min plats (1 månads uppsägningstid) och när jag skulle komma och rida sista gången hade, ursäkta språket, snorungarna tagit ut "min" häst på långtur fast jag sagt 5 dagar innan att jag skulle rida relativt tidigt den dagen.. Då vart jag fly förbannad och har inte pratat med dem efter det.

Det enda positiva där var väl att jag var typ ensam ryttare och kunde rida lite vilken häst jag ville och när jag ville, så jag kunde anpassa riddagar efter mitt jobb då när jag jobbade oregelbundna tider och dagar, brukade höra av mig på söndagen till hästägaren, + barnbarnen om det var lov och säga vilka dagar och ungefär vilka tider jag tänkt rida på vilka hästar, ibland ville ju barnbarnen följa med ut och rida, eller som i sista fallet, ta ut "min" häst på långtur fast de visste att jag skulle rida den dagen..

Connie90
8/22/16, 8:14 AM
#16

Sen finns de dem som man bara ska betala om de behöver skor. Och så behöver inte min häst som jag rider skor, så då kommer andra kostnader istället. Först fick jag betala för krafft fodret, fine, de va ju jag som ville att hästen skulle bygga muskler så jag kunde rida den. Sen har jag köpt all utrustning, fine där med då hästen ej hade någon, flugluvor, osv. Sen ville jag att de skulle verkas lite oftare än 11-12 veckor så jag bokade ett extra hovslagarbesök som jag betalade "mellan" de vanliga verkningar, men så verkades inte den hästen när de andra skulle tas, och ingen ny tid bokad än. Sen ville jag ha hästen inne då den fallit ur vikt, då skulle jag stå för dens hö + den hästen som skulle stå som sällskaps hö då de ej skulle gå åt något hö just nu. Fine. Men jag ska väl inte betala för att du ska va häst? Snart återstår ju inga kostnader för hästägaren?

[nevamisse]
8/22/16, 8:36 AM
#17

#16 Nej, inte ska medryttaren stå för alla sådana kostnader. Men att betala något för att rida andras hästar tycker jag man borde göra. Man sliter på utrustning mm.

Dock förstår jag inte de hästägare som "styltar upp" vad medryttaren ska betala, som exempelvis skor. Tycker det borde räcka med att hästägaren bestämmer sig för en rimlig summa och sedan kan eventuella medryttare välja om de vill börja eller inte. :)

Jag betalade 500kr/månad när jag red 1 gång/vecka.

Salish
8/24/16, 12:19 PM
#18

Känner igen det där… Ägare som vill ha hutlösa summor pengar (pratar 1000+ kr) för att rida ut på deras häst ett par dagar i veckan. Ofta är hästen också ur form och/eller väldigt svårriden också. Och när hästen är bra igen behöver de ingen medryttare längre. Så var det med det.

Lona
9/3/16, 1:40 PM
#19

Jag har haft problem åt båda hållen; ibland tycks det helt omöjligt att hitta vettiga medryttare. Just det där med sunt förnuft och att kunna ta ansvar tycks vara en bristvara ibland. Beror förstås på vad man har för häst men hellre en medryttare som kanske inte är jätteskicklig på ridning men ändå har vett i skallen och bra känsla för hästar - och som följer ens instruktioner! Vi hade en medryttare som verkade ok, när hon ridit hästen några veckor så ringde hon en dag och berättade att S hade slitit sig när hon skulle gå in från hagen. Eftersom medryttaren "hade en buss att passa" så LÄMNADE hon S lös vid sidan av vägen (landsväg, 70km/h) eftersom hon inte fick tag på henne. Två timmar senare ringer hon oss och berättar detta. Kan säga att det var sista gången hon satte sin fot i stallet… Numera är jag medryttare själv och har en helt fantastisk hästägare. Jag betalar inget och faktum är att ägaren ofta betalar mina lektioner. Visserligen tjänar ju även hon på att hästen och jag utvecklas men ändå <3. Hon har till och med köpt en extra sadel som jag använder eftersom den hon hade inte passade min rumpa. Framför allt funkar vi väldigt väl tillsammans; vi är ungefär lika ordentliga båda två, har samma åsikter om hästhållning och ridning för det mesta och hon rådgör nästan alltid med mig angående foderstat, träningsupplägg och så vidare. Så skönt när det funkar!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Salish
9/3/16, 6:36 PM
#20

En annan grej jag tänkt på, är det bara jag som har upplevt att det är assvårt att hitta medryttarhäst om man inte har typ gått ridgymnasium, har minst 15 års erfarenhet, tävlat massor på minst msv nivå eller jobbat med svåra hästar eller unghästar? Alltså att ägaren ställer helt orimliga krav på en och för en som bara vill rida/vara i stallet (men som ändå är duktig och ansvarsfull) är det nästan omöjligt. Känns ju nästan svårare att hitta medryttarhäst än att hitta ett jobb =//

Annons:
Zadeira
9/3/16, 6:48 PM
#21

#20 Det beror kanske vart i landet du befinner dig och vad för sorts stall som finns i din närhet. Jag har aldrig haft svårt att hitta medryttarhäst på de grunderna du beskriver men av andra anledningar (ex tillgänglighet med kollektivtrafik och ekonomi). Jag har aldrig varit särskilt duktig nivå-mässigt på ridningen får jag erkänna men de hästar jag varit medryttare på under mina år har det aldrig varit några såna krav. Kemi mellan hästen, mig och ägaren samt ansvarsfullhet och ärlighet har inte alltid, men oftast varit viktigast.

[exotic]
9/3/16, 7:38 PM
#22

#20 Måste bero på vad du söker i för stall. Här omkring i små privata (ej tävlingsstall) är det absolut inte så.

Derp
9/4/16, 9:19 AM
#23

Jo det intrycket får jag rätt ofta här också.. det kostar mycket och det ska vara referenser från tävlingar och tränare. Men det går att hitta om man letar. Har faktiskt varit och provridit en häst nu. Ligger lite långt ut men ibland får man ta sig en bit för rätt häst och ägare. :-)

tiger tok
9/4/16, 9:22 AM
#24

Jobbigt att bli utnyttjad, men det finns ju bra hästägare också!! Man måste bara hitta dem först ;)

Salish
9/4/16, 2:58 PM
#25

Jag bor i Göteborg, kanske är därför… De ägarna som verkar lite vettigare har oftast hästar långt ute på vischan, men det kanske kan vara värt att åka en bit.

[exotic]
9/4/16, 5:13 PM
#26

Bor också i GBG, man får nog prova sig fram tills man hittar rätt.

Derp
9/4/16, 6:11 PM
#27

Bor lite utanför gbg jag med. Ville bara inte starta en onödigt fajt med ägarna till hästen. Tror inte de hänger här men ville väl vara lite hemlig. 🤪 

Ja den nya ligger definitivt en bit bort så får ta tåget dit. Men det verkar vara en schysst ägare så hoppas det väger upp. Betalar inget nu heller för varierad ridning så jag är nöjd. Får se till att smörja grejerna varje gång jag är där (synd att sadeln är syntet hehe) eller vara extra duktig för att visa att det faktiskt finns bra ickebetalande medryttare 🙂

Annons:
[nevamisse]
9/4/16, 6:41 PM
#28

Även jag bor nära Gbg, var medryttare på en väldigt bra häst en tid och det var enkelt att hitta honom. Men jag har aldrig rört mig runt stora stall eller tävlingsinriktat folk, så jag har aldrig tänkt på det eller ens sett de annonserna. 🙂

Salish
9/4/16, 7:39 PM
#29

Faktiskt så hittade jag en häst! Får se hur det går! Verkar vara en vettig person.

Men ja, det beror nog lite på var man letar! Tror att ju närmare stan man kommer desto svårare är det.

[exotic]
9/4/16, 8:56 PM
#30

#27 o #29 Hoppas det blir bra o att ni hittat både bra häst o ägare.

zemlathebunny
9/5/16, 12:35 AM
#31

Här är det mest typ att man måste vara över 18 år.

Ponnygirl16
9/10/16, 10:39 PM
#32

Oj, vad trist! Jag som medryttare har aldrig haft några problem med mina föregående hästägare. Ägaren till ponnyn jag rider på för nuvarande skulle platsa in som sveriges bästa. Hon är endast intresserad av lättare ridning/skogsridning men ponnyn är en super fin & utbildad så hon vill att jag ska tävla och träna den. Hon betalar alla träningar, kör mig till träningar/tävlingar då hon inte jobbar och tar ut tränare till gården så jag kan rida där. :D Nu när hon vill ha en yngre förmåga så vill hon att jag ska vara med att leta samt provrida och jag är ändå bara medryttare som inte betalar ett enda öre i månaden! Hon vill egentligen bara stå på sidan när jag tävlar och vara en stolt ägare. Mer perfekt än så blir det inte.. ;)

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

kvekki
10/13/16, 1:14 AM
#33

Jag har varit medryttare en gång i tiden men de senaste tio åren har jag varit hästägaren. Har vandrat många medryttare genom mitt stall och tyvärr har jag bara haft en enda som varit verkligt engagerad(hon var tvungen att sluta när vi flyttade o avståndet blev orimligt)! Hon är i femtioårsåldern nu och således av den gamla stammen hästtjejer, de där som rider i ur o skur och som tar sitt ansvar väldigt allvarligt. Det har jag inte hittat i någon medryttare utom henne. Så jag skulle vilja konstatera att det är precis lika svårt för oss hästägare att hitta en bra medryttare. Hade jag haft nån som kom i ur o skur(man måste inte rida i ösregn, men man kan ta hand om sin häst ändå), som höll sitt ord och engagerade sig i att lära mera och utveckla hästen o sig själv så hade jag varit överlycklig! Men de som känner det ansvaret har troligtvis egen häst redan Eller kan ställa högre krav på ägare/häst/stall o då har inte jag en chans som bor 25min från stan utan bra kollektivtrafik. Tänk vad bra det kan bli när en bra medryttare hittar en bra hästägare! :-) Ni som vet med er att vara bra, fortsätt leta, det finns bra hästägare oxå!

Derp
10/13/16, 7:00 PM
#34

Ja jag har ju varit här ett tag nu och det är kul. Vi kommer iväg på olika grejer och jag känner mig framförallt delaktig i hästen och det är nåt nytt att jag får komma med egna idéer och faktiskt blir hörd. Tar dock 60-90min att ta mig till stallet men jag dyker upp upp på alla mina dagar (även när det regnar ;)). Enda "problemet" är väl att det är en unghäst som inte kan så mycket ännu. Men jag är med så mycket jag kan för att lära mig hästen och förhoppningsvis blir det riktigt bra i framtiden med lite hjälp av tränare å kunniga hästmänniskor :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: