Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 736 ggr
[Medelone]
8/20/16, 6:57 PM

Barfota på grus

Hej! Har läst så mycket blandat ang. barfota hästar. Har själv funderat på att ha ena hästen barfota men får mothugg av min mamma att det inte skulle funka när de går på grushage hela vintern. Det kan jag iofs tycka är logiskt men ärligt så vet jag inte hur det skulle vara egentligen. Någon med erfarenhet?

Annons:
Siggebus
8/20/16, 7:13 PM
#1

Men vad är det för grus? Stora stenar eller bara grus som i en paddock?
Vår pålle går barfota året om -vi har förstås gräshagar. Men han går obehindrat över vår stora stallplan med små singel och asfalt går också jättebra.
Tyvärr har vi sedan en hel del grusvägar med typ större stenar - nästan makadamliknande men då har vi barfota-boots fram när vi rider där.

Urhasten
8/20/16, 8:02 PM
#2

Det bästa du kan göra för din häst är att våga prova och våga handla utifrån det. Agera utifrån din magkänsla, tålamod och kunskap. Ha god kontakt med hovvårdare och ev. veterinär om det känns tryggt att ha yrkesverksamma på din sida som stöttar och själva är engagerade i just barfotagång. För det är sällan att "bara dra av skorna" och så fungerar allting som det ska för att dem föddes utan skor. Ibland tar det ofta en lång rehabiliteringsperiod där allt från härdning, anpassning, förändrad (och förbättrad) hovform återgår till sitt naturliga ursprung. Samt är det också en omställning för hela hästens kropp, skelett, muskulatur och leder att börja vänja om för barfotagång. Samt tränas om för hållbarhetens skull.

Jag menar inte på att det är omöjligt, men det kräver som vanligast ett år från skodd till oskodd om du ska ställa in dig på den långa vägen. En hov växer ca. 1 cm per månad, ofta mindre på vintern och mer på sommaren. Beroende på hästens övriga hälsa kan du få både framsteg och bakslag av hornets kvalité, vad hästen kan prestera och vad du också kräver att den ska klara av. Jag är en sån där som starkt tror på att Alla hästar kan vara barfota och alla hästägare kan inte hålla en häst barfota. Och med det sagt vill jag absolut inte påstå att inte hålla sin häst barfota skulle vara något som helst misslyckats eller oansvarigt. Men jag tycker det är viktigt att lägga ärliga kort på bordet och kunna konstatera för sig själv vilken livsstil vi kan erbjuda våra hästar och vad som matchar ekipaget som sådant.

Jag har mina hästar barfota och dem arbetar ca. 3 ggr/v (treåriga unghästar) på alla typer av underlag. Ibland har vi dippar, ibland har vi toppar. Det beror på väder, klimat, foderintaget, flocken, övriga händelser. Som oftast anpassar sig hovarna. Allting rör indirekt hovarna förr eller senare, mer eller mindre. Framför allt är mina hästar friskare som barfota. Har jättebra blodcirkulation, inte sjuka, och visar dem på obalans i kroppen blir det inte en jättedipp utan hästarnas immunförsvar klarar av att hantera det. Det finns boots/joggingskor att stötta med vid motion som jag också gjort ibland på mitt sto (som fick en lite tuffare start i livet och har dragit på sig en del obalanser sedan dess som vi rehabiliterar) och då känns det väldigt bra att ge henne precis det hon behöver precis när hon behöver det. Men för övrigt så är mina så fria, avslappnade, spänstiga, prestationskapabla, säkra, sunda, glada och trygga i steget. Det är för mig ett viktigt mål att uppnå för mig som hästägare. 

Och ang. grus så reagerar även de friska hovarna olika på olika grusvägar. Mina kan gå överallt; isgata, grus, asfalt, gräs, etc, men det är helt naturligt för en häst att vara aktsam på glest grus, grov gruskross, is, etc. Det beror på hur säker hästen är på hoven och hur härdad den är. Även frisk hov kan tycka att en enstöring till grussten kan kännas som en vass kniv mot sulan om den lyckas trycka klockrent.

Du är jättevälkommen att titta in på min sajt om naturlik hovvård, om du skulle vara nyfiken. Om inte annat önskar jag dig i all fall stort lycka till vad du än överväger att göra! 😃

Tillägg: Vill förstås säga att allting är endast individuellt också. En del kan bara rycka skorna och så är allting bra. En del hästar blir aldrig väck med bootsen av olika anledningar. En del hästar reagerar inte ett dugg på förändringar i livsstilen, medan en annan kan reagera mycket kraftigt. Hovarna talar till oss och är ett jättebra sätt att läsa av vad som händer i övriga kroppen! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Siggebus
8/21/16, 8:10 AM
#3

Ja jag håller med om det med vanligt grus - de kan vara känsliga ändå. Jag har vanlig hovslagare till min pålle men det är skillnad HUR de verkar för barfotagång.
Hade en hovslagare innan och varje gång han verkat så stapplade hästen t om över singeln på gårdsplanen som inte innehåller stora stenar utan mer finkornig singel.
Har sedan dess bytt hovslagare två ggr och båda de senaste hovslagarna måste göra något rätt för nu är det inga problem. Nu hoppas jag den sista hovisen inte slutar eller flyttar för det är banne mig inte lätt alltid att byta 🤔

Upp till toppen
Annons: