Annons:
Etikettövrigt
Läst 741 ggr
Iskristallen
8/11/16, 9:10 PM

Storlek på ponnyn

Hej alla medlemmar. Tänkte be om lite råd. Jag står i planerna på att köpa en ponny som dels skall vara en körponny åt mig och lära sig rida ponny till barnen. Det stora problemet är att det skiljer 6 år mellan barn 1 och barn 2. Äldsta är 148 cm lång och väger 40 kg, yngsta är 106 cm. Jag tro helt ärligt att det är yngsta som kommer rida mest då intresset där är enormt. Så på ett sätt tänker man en maxad a ponny så yngsta sitter bra och kan lära sig. Sen tänker jag c ponny så den kan bära upp dottern ordentligt och yngsta kommer ju ändå mest "åka" ponny i något år, och det är ett barn som växer fort. Men vilken ponny skall man satsa på? Hur hade ni tänkt?

Annons:
[RC1393]
8/11/16, 11:42 PM
#1

Jag hade satsat på en större ponny, vet att jag själv var supernöjd med att sitta på de största hästarna när jag var mindre, tills jag råkade åka av snällaste hästen i stallet (🤐) och då ville jag inte rida någon häst alls men höll mer än gärna på i stallet/körde häst, hur stor eller liten hästen än var. Vet att barnen på ridskolan som jag instruerat är likadana, totalt obrydda om hästens storlek så länge den är lugn och trygg. Jag är snart 19 år och har en maxad C-ponny (kan dock växt sig till D, slutmätning i januari) som jag rider utan problem, så en C "räcker" bra länge också. Var 10 år när jag köpte modern till nuvarande ponnyn och hon var en maxad D, innan dess hade jag en maxad B/liten C, vet inte exakt hur stor, men något sådant. Bytet där skedde enbart p.g.a. att vi inte hade gemensamma mål hästen och jag och då råkade perfekta nya hästen för mig vara en mycket större ponny, men det passade också bra. Lärde mig oerhört mycket på henne under de få år vi hade ihop innan hon tyvärr avlivades.

Caf_Roy
8/12/16, 11:48 AM
#2

Satsa på en ponny som är stor nog för äldsta att rida på i alla fall ett par år, men som är tillräckligt mjuk i steget och varsam med / lyhörd på sin ryttare för att yngsta ska kunna rida ut själv. När jag var liten red jag shetlandsponny och halvblod parallellt, kunde till och med göra iordning halvblodet själv även om jag fick klättra upp i fönstret för att nå att sadla. Kort sagt, satsa på en mankhöjd för den stora och psyke för den lilla. Du sa aldrig hur gamla barnen var, men mitt kusinbarn fick sin första ponny när hon var 3, den var 135cm (C-ponny) och det gick hur bra som helst!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Iskristallen
8/12/16, 4:50 PM
#3

Tror det blir en större ponny 😊 nu blir det bara att börja leta och få allt att klaffa. Barnen är 10 och nyss fyllda 4 år. Och yngsta har alltid älskat hästar, det är mammas pojke det 😉

MoonysElin
8/12/16, 5:37 PM
#4

Större ponny, gärna lite äldre som "kan allt", hade jag definitivt satsat på. Det är enligt min erfarenhet betydligt lättare att tex lära sig att rida lätt på en större ponny, shettisar har så små steg att det blir svårt.

[nevamisse]
8/13/16, 10:28 AM
#5

En större ponny. A-ponny lär inte den stora kunna rida och den lilla kommer bara kunna rida ett par år tills den är för liten.

Iskristallen
8/14/16, 4:14 PM
#6

Åh vad svårt detta är. Har nu hittat en annons på en stor häst som verkar helt underbar och som enligt information från säljaren uppfyller alla mina kriterier. Han körd mycket och ett underbart temperament i ridningen så han passar även till barn och nybörjare. Så nu funderar jag på en stor häst istället. Då kan ju även jag ta upp ridningen sen när jag kommit i lite bättre form. Samtidigt som barnen kan smårida lite ibland. Sen kanske man skulle försöka låna en ponny ibland istället till dem om intresset håller i sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: