Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1378 ggr
Soffatoffel
8/6/16, 7:35 AM

Slå hästar

Hej,

har nyligen slutat rida eftersom att jag skaffat valp och inte var så förtjust i stallen runtom där jag bor (även privatstallen), men en sak jag gått runt och grubblat på varje år jag ridit är; är det verkligen okej att slå en häst? På VARENDA ridskola jag gått på så har ridlärarna sagt till ungarna att slå hästen om den t.ex bits.

Jag finner det jätterespektlöst mot hästarna och skulle aldrig lägga händerna på en häst på det viset, men ändå finns det så många som gör så.

Vad är eran syn på det?

Annons:
Matilda_00
8/6/16, 11:15 AM
#1

På den ridskolan jag rider på har vi ett par hästar som inte alls trivs på ridskolan. Dom bits, sparkas, lägger öronen bakåt när man går förbi boxen, trycker in en mot väggen, osv. Jag tycker faktiskt synd om dessa hästar, de kan ju omöjligt tycka om att vara på ridskolor. Det är många yngre som brukar slå till hästen när dom håller på sådär,  jag kan faktiskt förstå dom när det kommer en 500 kg häst mot dom. Men jag tycker fortfarande inte att det är rätt. Jag brukar putta bort hästen mot väggen och säga till dom riktigt ordentligt. Det är bättre att säga till dom en gång på skarpen istället för att hålla på att peta på dom hur länge som helst. Om en häst bara försöker bitas lite kan man bara försöka vifta bort dom och använda rösten. Om man gör det på rätt sätt och visar vem som bestämmer genom att inte gå undan för hästen (vilket i många fall är oundvikligt) så  slutar dom oftast. 

Jag tycker att rösten är ett mycket bättre hjälpmedel än att använda fysiskt våld. Det är bättre att putta bort dom och visa vem som bestämmer. Har dock själv blivit så arg på en häst att jag slått till hästen en gång. Vilket jag ångrar, men i just den stunden en häst nästan attackerar en så hinner man inte alltid tänka efter.

RebeccaG
8/6/16, 2:41 PM
#2

Det skulle aldrig falla mig in att på något sätt slå eller lappa till en annan varelse, så jag håller med dig till 100% att det inte är okej. 
Tyvärr verkar det vara väldigt accepterat inom hästvärlden att använda slag och rapp för att tillrättavisa ett oönskat beteende, vilket enligt mig är helt befängt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Urhasten
8/7/16, 1:49 PM
#3

Det är ALDRIG acceptabelt att vara våldsam mot djur. Det finns lagar och samvete i oss som bör sätta en spärr så långt. Känner man för att vara kriminell och inget samvete har, så ska man EJ vistas i närheten av djur. Punkt slut.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Linn Is The New
8/7/16, 3:04 PM
#4

Har varit med i vissa ridskolestall när yngre klappar till hästen för att dom anser det är rätt. Detta är då dessa hästar som inte alls trivs att vara ridskolehästar, och jag tycker faktiskt synd om dom. Känner ett visst medlidande.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

smellcaramell
8/7/16, 6:14 PM
#5

finns en enda anledning till att slå ett djur, och det är självförsvar/för att försvara en annan levande varelse som inte skulle ha en chans om man inte ingrep(typ en hund som attackerar en katt som inte kan fly). Jag har själv hamnat i den situationen när jag skulle kolla hur mycket vatten som fanns i baljan i hagen, när jag var mitt i hagen kom ett sto i full galopp mot mig med öronen bakåt, jag började hoppa runt, vifta med ett grimskaft jag hade med mig, gjorde oväsen och viftade med min regnjacka, hon fortsatte i samma fart rakt emot mig, då fick hon sig en smäll av grimskaftet när hon till slut kom för nära. Jag hade alltså ingen stans att fly och visste att det här är en häst som verkligen kan skada mig. Men en häst som bits, inte står still eller liknande skulle jag aldrig slå.

Maleficum
8/7/16, 7:55 PM
#6

På ridskolan jag rider är det inte tilltåtet att slå hästarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Caf_Roy
8/8/16, 2:08 PM
#7

Kom igen, det är just den här sortens inställning (bland andra) som skapar en otrygg häst som försöker ta kommandot och testar gränserna. Självklart ska man aldrig använda övervåld, men vill man kommunicera på ett sätt som hästarna förstår får man lära sig av hur hästarna kommunicerar med varandra. Om en ranghög häst blir biten av en som står lägre i rang biter/sparkar den tillbaka! Om en häst råkar bita mig när vi till exempel kliar varandra bara visar jag att det inte var skönt genom att dra mig undan lite grann och sluta klia ett par sekunder. Om den däremot gör ett utfall med syfte att skrämma eller skada mig gör jag ett utfall tillbaka för att visa att det inte är acceptabelt. Det viktiga, som många inte förstår, är att skilja på utfall och utbrott. Att ge hästen en smäll när den utan inbjudan inkräktar på mitt personliga område och biter mig är för hästen ett förväntat beteende av en trygg flockledare. Om man däremot skulle rygga undan när man blir biten, hämta ett spö och stå och slå hästen visar man först att man är underlägsen, sen att man är oberäknelig och farlig. Hästen kommer då att i allt större utsträckning vilja freda sig mot ens närhet, vilket leder till en otrygg häst som biter först. Skulle man stöta på en sådan häst gäller det att inte rygga undan om den gör något, reprimera den med en liten skarp gest, bara tillräckligt för att den ska backa undan, och sen inte göra något mer så den lär sig att det inte kommer något utbrott från dig. Samma sak när jag vill backa in min häst i spolspiltan. Jag brukar inte hålla i hästen eller dra den dit jag vill, istället förväntar jag mig att den flyttar på sig när jag ber om det eftersom jag är högre i rang. Jag står helt enkelt framför hästen och, precis som en ranghög häst som vill flytta på en som är lägre i rang, talar om med mitt kroppsspråk att hästen behöver flytta på sig. Gör den inte det gör en ranghög häst ett lätt utfall, jag svarar med att ge hästen en lätt smäll på bogen. Resultatet blir att de som är helt emot att använda någon sorts våld mot sin häst (förutsatt att de inte har kroppsspråk och kommunikation i nivå med värsta gurun, vilket ytterst få hobbyryttare har) får knuffa, slita och dra i sin häst för att få in den i spolspiltan medan jag inte ens behöver ha grimma på min och nästan aldrig ens behöver peta på honom heller. Milt våld och hotet om detsamma är en del i hästarnas kommunikation. Knepet är bara att veta hur mycket som är tillräckligt och att aldrig använda mer än nödvändigt. Viktigast av allt är dock att komma ihåg att det bara utgör en liten del i kommunikationen och inte använda sig av det i situationer där någon annan reaktion hade varit mer lämplig. Har man svårt att avgöra i vilka situationer det är lämpligt att använda våld och hur mycket som behövs är det självklart alltid bättre att använda för lite än för mycket.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tiger tok
8/9/16, 8:07 PM
#8

#7 Tänker delvis som dig men jag tänker också väldigt mycket på samma sätt som #3!

Tant Grön
8/10/16, 12:07 AM
#9

När jag var ung och gick på ridskola, så fanns där en häst som försökte trängas och bitas när man gick in till den. Ridläraren sa att man skulle ryta till och daska till den. Det gjorde jag och sen stod den som ett ljus och försökte aldrig mer det med mig.
Sen när jag slutat rida där, så hörde jag om en tjej som blivit svårt biten i ansiktet av den hästen. Hon skulle bara ge den ett äpple. Helt obegripligt tycker jag att såna hästar får finnas på ridskolor.

Linn Is The New
8/10/16, 5:56 PM
#10

Det finns tyvärr väldigt många hästar på olika ridskolor som faktiskt inte trivs med att gå på lektion och att vara ridskolehäst.  Har sett ett flertal hästar som har varit "elaka" och sura, men när hästarna fått byta till privat och endast fått vara med en person så har hästarna blivit helt förändrad till det bättre. Om en häst visar såna tecken tycker jag man borde tänka om att hästen kanske inte riktigt trivs med att vara ridskolehäst. Lite OT, mina åsikter dock 🙂

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Jennah]
8/10/16, 7:51 PM
#11

Jag säger varken bu eller bä i diskussionen just nu, men har istället en fråga som jag är nyfiken på:

Ni som är absolut emot att smälla till hästen, hur gör ni om hästen t.ex. sparkar eller biter mot er? Om hästen springer in i er och beter sig respektlöst på sätt som vållar er skada (mer eller mindre, vi snackar inte enbart livshotande situationer nu)?

sosom11
8/10/16, 10:08 PM
#12

Obegripligt att människor får ha ansvar för ofta över 20 hästar. Varav en häst (antagligen fler) otrivs och är så fruktansvärt olycklig att den biter ett barn i ansiktet. Det finns både psykiskt och fysisk misshandel, i mitt tycke är det värre att låta sin heta häst stå i hagen 6 dagar av 7 än att i vrede slå till dom lätt när dom bitit en. Däremot tycker jag självklart att det är en elak och empatilös människa som på riktigt slå en häst hårt (oavsätt om det är i syftet "uppfostring" eller något annat) särskilt om det upprepar sig ofta.

EW

Tyst
8/15/16, 3:50 PM
#13

Jag skulle aldrig få för mig att ta till våld mot något djur eller människa om jag inte har befogenhet för det.

Men, hästar är stora och starka och vet ibland inte om just hur stora och starka de är. Speciellt när de är rädda / osäkra /trängda /whatever. Då anser jag att man måste säga till innan det blir farligt, och ibland måste man säga till mer än andra gånger.

Jag är ridskoleryttare/Medhästarrinna, och på min ridskola har det aldrig varit ok att slå/sparka/spöa hästar utan anledning. Om korrigeringen måste vara av slaget att man kanske daskar till hästen/spöar måste den dessutom komma vid rätt tidpunkt för att hästen skall förstå korrigeringen, därför får man tex inte ha spö förrän i de högre grupperna och man måste dessutom ha godkännande från ridläraren. Missbrukar man spö åker man ut med buller och bång.

På min ridskola har det förekommit hästar som tröttnat på ridskolelivet, det är nästan oundvikligt att det händer, och då tycker jag att man skall börja se sig om efter en lösning omgående vilket man gör på min ridskola. Men vissa hästar är svårare att hitta en lösning för och det gör att det händer att det står en sur häst där och bits/sparkas/trycker upp en i ett hörn.

En sådan häst var min favorit och han blev faktiskt farlig ibland, han kunde verkligen måtta sparkar mot knäskålar, bita mot ansiktet/bakhuvudet mm. I sådana fall tycker jag att det är okej att ryta till och smälla till på ganashen (med öppen hand och såklart inte jättehårt utan bara så det skall kännas och bryta beteendet). Annars blir hästen värre, för mig räckte det med en smäll på ganaschen och sedan kunde jag, när jag såg att han laddade för att bita mig i ansiktet igen göra mildare saker som att hålla upp handen vid ganashen och knäppa med fingrarna, för att sedan successivt mildra korrigeringen tills han slutade försöka och respekterade mig. De som inte sade till på skarpen utan istället backade när han blev aggressiv fann sig ganska ofta i farliga situationer med honom (uppbackade i hörn med ingenstans att ta vägen och med en häst som måttar spark efter dem) eller valde att gå ut ur boxen och låta någon annan hantera honom.
Ridskolan valde till slut att avliva efter att man inte hittade någon köpare och man hade försökt att rehabilitera honom på ett bra sätt.

Så jag tycker att man inte kan fördömma slag mot hästar helt, det finns en hel del gråzoner i frågan. Dock tycker jag att man lite för ofta ser barn som umgås med hästar (för det händer INTE bara på ridskolor) som bara har lärt sig att man kan vara tuff mot en tuff häst genom att daska till dem, jag skulle vilja se mer lektioner där man lär sig att kroppsspråket även det har enorm betydelse för hästar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: