Annons:
Etikettövrigt
Läst 881 ggr
CorneliaAndersson
2016-07-17 05:20

Min tur!

Hej vänner!
Efter att ha velat ha häst i 16 år, ridit i 10 år, och varit 'fodervärd' åt en av ridskolans ponnyer i 4 år så är det äntligen min tur att få börja gå i tankarna om att köpa en egen häst.

Jag vet att flera sådana här trådar gjorts tidigare, men pga. ett fel i min dator så kan jag inte komma åt sökfunktionerna (jag får alltså ha alla fönster, som jag andväder i datorn, öppna).

Men jag söker svar från er hästägare där ute!
Jag skriver frågorna i punktform, och ser helst att ni svarar i punktform, då det blir lättast för mig att läsa och ta in det ni skrivit.

Frågorna gäller månadsvis :)

Kostnader: ¤ Foder (Vad för foder ger ni? Vad kostar det för er?)
¤ Hovslagare (Verkning? Skoning? Vilken sorts skoning?)
¤Försäkring (Vilken försäkring har ni? Hur har ni lagt upp försäkringen?)
¤ Underlag (Vilket underlag använder ni i era boxar/spiltor? Vad kostar detta?)
¤ Sommarbete (Vad betalar ni för att ha hästen på sommarbete?)
¤ Tränare (Vad brukar ni betala för att åka på träning med er häst? Hur många gånger i veckan?)
¤ Besiktning (Vad betalade ni för besiktningen av er häst innan ni köpte den? Vart besiktade ni er häst?)
¤ Veterinär (Vad betalar ni för vaccinering, undersökningar etc.?)

Stallplats räknas ej in, då jag själv kommer att ha detta :)

Har jag missat något nu? Jag vet ju såklart att häst innebär en hel del pengar,, men jag vill kunna göra upp en ungefärlig lista, så jag vet på ett ungefär vad en häst kostar att ha. Jag vet också att de flesta frågorna kan variera, beroende på vilken häst man har, vart man bor osv.

¤ Nästa fråga….
Jag är 162 cm lång och väger 60 kg. Finns det någon mini-gräns för vilken häststorlek jag bör ha? Just nu rider jag 'foderhästen' som är en maxad D-ponny, av nättare modell och jag trivs bra med den storleken på häst. Även Små storhästar skulle kunna funka, rent personlighetsmässigt från min sida.

¤ Provridning…
Hur lägger jag upp dessa?
Jag vill ju helst vara med och hämta hästen ur hagen, få pyssla med den, fixa med utrustning etc. Hur gör jag gällande ridningen? Hur länge bör jag provrida hästen?
Jag tycker ju att det är väldigt viktigt att värma upp en häst ''innan man börjar rida'', men det kanske man ska korta ner lite, just eftersom man ''bara'' testar?

Jag har ju inte varit med om detta tidigare, så det är helt nytt för mig och jag är tacksam för svar! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[nevamisse]
2016-07-17 10:37
#1

Kostnader: ¤ Foder Hö, drygt 1000kr/månad för våran som är stor-liten häst. 
¤ Hovslagare Verkning 350kr/åtta veckor. Har skor som är Easy boot och de kostar 625kr/st.
¤Försäkring Agria
¤ Underlag Kutterspån 450kr/månad.
 ¤ Veterinär Influensavaccinering 300-400kr.

Tycker d-ponny eller stor-liten häst låter lagom.

Till en provridning tycker jag du ska vara med från början, in från hagen, göra iordning hästen, först titta när någon annan rider hästen, sedan provrida själv osv. Hur provridningen läggs upp får du komma överrens med ägaren och hur tränad hästen är.

Urhasten
2016-07-22 11:36
#2

¤ Foder (Vad för foder ger ni? Vad kostar det för er?)
Mina får hö, fri tillgång i hönät vintertid. 2,5 kr/kg hö. Ca. 4-6 kg/dag. Ca. 840 kr/mån. Sedan får mina Marstall Vito, Biopromin, MSM, ibland gurkmeja och Äppelcidervinäger, Pau D'Arco, EM-A Probihorse vilket blir ca. 150 kr/mån om du slår ut det.

¤ Hovslagare (Verkning? Skoning? Vilken sorts skoning?)
Jag investerade i att gå grundkurs i hovverkning, kostar ca. 3'500 kr. Har haft samma verktyg (rasp och hovkniv) i snart två år. Har verkat själv med god kontakt till hovvårdare sedan dess.

¤Försäkring (Vilken försäkring har ni? Hur har ni lagt upp försäkringen?)
258 kr/mån för båda (betalar dock per halvår) hos Agria - superbra.

¤ Underlag (Vilket underlag använder ni i era boxar/spiltor? Vad kostar detta?)
I ligghallen har vi halmbädd. Ca. 400 kr/bal och det håller i ca. 1-3 mån beroende på hur mycket tid som spenderas där.

¤ Sommarbete (Vad betalar ni för att ha hästen på sommarbete?)
Samma som annars. Det vill säga 1'500 kr/mån för två hästar. 

¤ Tränare (Vad brukar ni betala för att åka på träning med er häst? Hur många gånger i veckan?)
Tränar allt själv och på hemmaplan. Det är väl i så fall utrustning som vagn, sele, huvudlag, osv. Det får du räkna med kostar en hel jävla del *flin*

¤ Besiktning (Vad betalade ni för besiktningen av er häst innan ni köpte den? Vart besiktade ni er häst?)
Jag besiktning inte mitt sto då hon var ett när jag köpte henne. Min hingst var veterinärt undersökt via en premiering, utan anmärkning och därför gjorde jag ingen besiktning. Men jag har varit med under en sådan och som oftast kommer en veterinär och undersöker där hästens dåvarande ägare visar upp gångarter + vanligast står för kostnaden.

 ¤ Veterinär (Vad betalar ni för vaccinering, undersökningar etc.?)
Jag vaccinerar inte mina hästar, men en spruta kan kosta ca. 400 kr/st. Veterinärräkningar är DYRT och kommer egentligen aldrig vara billigt. Mitt sto skadade en gång sitt öga och den räkningen gick på allt som allt ca. 35'000 kr. Ska distriktsveterinären ut kostar resan oftast mer än självaste besöket. En vanlig undersökning går sällan under tusenlappen. Kastrering av hingst ligger på ca. 2-4'000 kr om det skulle vara aktuellt. Avmaskningsmedel kostar ca. 200 kr/st beroende på preparat. KollaMasken kostar ca. 320 kr/st. 

Jag har två hästar som går på lösdrift året runt. I min stallhyra ingår hö, halm, mineraler, saltsten, tillsyn. Betalar 1'500 kr/mån för mina två. Men jag har ändå räknat ut för att du ska se hur det är när man räknar på saker om man behöver köpa någonting själv.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
2016-07-22 13:59
#3

¤ Foder (Vad för foder ger ni? Vad kostar det för er?)
Ger mina ca 10 kg hö/dag (B-ponny och maxad C-ponny) samt fri tillgång på halm. Höet går på 2,5 kg/kg och halmen minns jag inte🤐 Utöver det så köper jag en saltsten 2-3 ggr/år á 40 kr (köper av min pappas chef så får de billigare än i butik, där kostar de ca 60 kr), plus en hink mineraler ca 5 ggr/år på ca 250 kr. 

¤ Hovslagare (Verkning? Skoning? Vilken sorts skoning?)
Verkar lilla ponnyn och skor den stora, helt vanliga dojor med tåkappa. 

¤Försäkring (Vilken försäkring har ni? Hur har ni lagt upp försäkringen?)
Jag har A1 Safe veterinärvård hos Agria på mina bägge, har för mig att vi sagt upp livförsäkringen men jag är inte säker. Känner så att dör hästen så är ersättning för det föga plåster på såren, men det känner man ju själv vad man tycker. Vi betalar försäkringen per halvår eftersom det känns lindrigare att lägga ut några tusen per halvår än att betala en större summa en gång per år. 

¤ Underlag (Vilket underlag använder ni i era boxar/spiltor? Vad kostar detta?)
Jag har spån i boxen men de står knappt inne. I år är ströet helt gratis tack vare ett takbyte i grannbyn där vi tog reda på allt sågspån som varit isolering i det förra taket. En bal spån kostar annars ca 90 kr/st och jag brukar ha minst fyra stycken för att fylla upp boxen, sen hur många det går år per år beror helt på hur mycket hästarna står inne. Ute i vindskyddet har de spån i botten och halm ovanpå det. Jag brukar räkna en halmbal (ca 15 kg) per två dagar, en om dagen när det är riktigt kallt ute. 

¤ Sommarbete (Vad betalar ni för att ha hästen på sommarbete?)
Betalar endast i blod, svett och tårar när jag bygger upp våran jättehage, den står på vår tomt och mark som vi får låna av grannen helt gratis så det är rätt behändigt. 

¤ Tränare (Vad brukar ni betala för att åka på träning med er häst? Hur många gånger i veckan?)
Jag rider en gång i veckan för instruktör utom under sommar- och vinterloven när lektionsverksamheten är vilande. Kostar 1000-1500 kr per termin i dressyrsatsningen i och med att jag kör in min egen häst. Utöverlektioner ligger på ca 200-300 kr/st och dessa rider jag lite nu och då när en tränare utifrån kommer till anläggningen, så får man lite fler infallsvinklar. 

¤ Besiktning (Vad betalade ni för besiktningen av er häst innan ni köpte den? Vart besiktade ni er häst?)
Hästen jag har haft längst (C-ponnyn) är född hos mig så det enda som är gjort med henne är identitetskollen när hon skulle vaccineras första gången samt chipmärkas. Lilla ponnyn köpte jag från ridskolan obesiktigad. Satt som ungdomsledamot i styrelsen så hade rätt bra koll på grabben, som köpts in bara några månader tidigare, samt att han var så billig så jag tyckte inte det behövdes, dock är det inget jag rekommenderar att man hoppar över. Eftersom jag inte gjort det i det senaste kan jag inte säga så mycket om det, förutom att det bästa är att du väljer veterinär och inte ägaren, för annars kan det bli något skumt med affären. 

 ¤ Veterinär (Vad betalar ni för vaccinering, undersökningar etc.?)
Vaccinering kostar 500 kr per häst och år. Allt annat utöver beror ju helt på vad det är för något, men jag har inte behövt göra något annat än vaccinera de senaste åren. Tar även ut hästtandläkare, brukar gå på 1000-lappen per häst för undersökning, sen tillkommer det om åtgärder måste vidtas. 

Angående din storlek så skulle jag inte tro det är några problem att rida C-ponny ens, jag är själv 167 cm och har en C-ponny, dock var min förhoppning att det skulle bli en D-ponny av henne men hon valde visst gener från 3 generationer bak och blev liten istället. Tycker gott du kan köra på en D-ponny om du vill ha en sådan.

Angående provridningen så tycker jag att du sätter upp ägaren först så får du se hästen uppsutten innan du själv testar, därefter testar du hästen i alla gångarter, hoppar om du tänkt ha den till det och gärna rider ut med hästen en sväng så vet du hur den fungerar utomhus också. Jag tycker det låter väldigt klokt av dig att vara med på alla delar. Ett annat tips är att titta på hästen fler än en gång, så är du säker på vad du har sett så att säga. Hade en köpare som tittade på vår häst 2-3 ggr när hon var intresserad av att köpa. Vi tyckte nog allihop att det var som handen i handsken redan första gången hon var här, och det kändes bara bättre för varje gång. Sådana gånger känns det underbart att sälja sin häst fast man helst velat ha kvar den.

Upp till toppen
Annons: