Annons:
Etikettbeteende
Läst 2281 ggr
nellie tångeryd
2016-07-11 20:35

min ponny är galen ingen kontroll

hej! jag undrar vad som kan vara orsaken att hästarna drar ut iskogen? för de första så har jag en ungponny. ponnysar vet man ju hur de beter sig, men min ponny är något helt annat! i början av ridpasset är hon jätte fin, formar sig bär upp sig mer lite så man vill att de ska gå för att få så pass lösgörande som möjligt.  men efter en stund blir hon helt till sig. hon drar upp i skogen på berg och respekterar inte att jag sitter där uppe. honm är ju bara 6år ännu. på hemma plan finns de inge staket runt ridbanan, men när vi är borta och tränar sköter hon sig som om inget har hänt? vad kan de bero på? jag är bara tolv år. får skador och det blir väldigt farligt då hon ramlat i hop flera gånger i både diken osv.. jätte drygt. har film om ni är intresserade. vad kan detta bero på?! hjälp!! mvh nellie och en galen gul ponny

Annons:
Sagolikt
2016-07-11 20:45
#1

Innan det inträffar en allvarlig olycka behöver du få hjälp av en tränare. Jag tror inte att man ska förlita sig för mycket på vad folks skriver på nätet, vem som helst kan skriva vad som helst. Prata med dina föräldrar och boka tid med en instruktör.

JoannaLi
2016-07-11 20:45
#2

Smärta, trauma, rädsla, osäkerhet, att du blir för hård (mentalt eller fysiskt). 

Hon är ung! Jag hade backat många steg och börjat om från början, både mentalt och fysiskt. Inte kräva form, inte kräva att hon ska klara ett helt pass. Börja med att skritta på fyrkanten t.ex., rida ridvägar, gångartsbyten… Bara låt henne vara en unghäst ett tag. 

För mig låter det som att det blir alldeles för tungt för henne mentalt eller fysiskt, och hon kämpar så länge hon kan, men till slut blir det alldeles för jobbigt, så hon måste ta sig ur situationen, och hon blir helt blockad. 

Sån var min första medryttarhäst, han fick "prestationsångest", så när kraven blev för stora fysiskt eller mentalt så blev han helt blockad, och antingen bara sprang eller blev fullständigt fastfrusen i marken. Vi gick promenader i ett halvår och bara var, innan vi började om från början, som om han var en helt nyinriden liten kille, trots att han var 12.

CaptainBunchie
2016-07-11 20:51
#3

Det kan väl bero på många saker. Men det troligaste är väl faktumet att hästen fortfarande är ung och antagligen så testar hon dig som ryttare. Tyvärr har väl inte alla unghästar riktigt vettet till att förstå att man kan ramla och skada sig om man springer ner i diken eller upp i backar, precis som små barn.
Kan vara så att när hon har gått en större del av passet att hon kanske tröttnar på det ni gör, och därför går fint i början.

Sen finns det andra saker som kanske kan vara involverande i hennes beteende. Finns det något som kanske skrämmer eller distraherar henne? Har ni möjligtvis kanske andra hästar som kommer eller går som hon ser (detta är ju individuellt om hästen reagerar på det)? Har ni skog nära ridbanan som det kan finnas vilda djur som stryker omkring i?

Om du anser att du inte klarar av henne kanske ni kan fråga någon om hjälp eller till exempel tillridning? :)

Anledningar till att hon går bättre borta kan ju vara mycket av det jag skrivit ovan; att det på det nya stället kanske inte finns djur, eller om det är staket så har hon helt enkelt ingen chans att testa på samma sätt. Dessutom kan det vara så att hon blir fegare av den nya miljön, då hon inte känner den lika väl som hon gör hemma. :)

Edit: Gick i samma tankar som andra har skrivit också, men de har ju redan lagt upp det på ett bra sätt så kändes onödigt för mig att skriva samma sak. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Gronstedt
2016-07-11 20:52
#4

Det första att göra är alltid att kolla att hästen inte har ont. Det kan vara så att det börjar göra ont när hon blivit uppvärmd och börjar ta ut rörelserna, eller så kanske det är något som gör ondare och ondare tills hon inte står ut. Låt en duktig veterinär kolla igenom hästen från nos till svans och från hovar till ryggskinn och låt någon kontrollera utrustningen. Att det fungerar bättre på andra ställen kan bero på att hon är lite mer spänd när hon inte är hemma och därför inte "känner efter" lika mycket.

Om nu kan utesluta smärta är nästa steg att börja från början med att lära henne att respektera dig och vilja vara med dig. Det finns många trådar här om hur man bygger upp ett sådant förhållande. En av de viktigaste sakerna är att ta problemen i små steg och inte vänta tills det går riktigt fel. Prova till exempel att avsluta ridpasset när det går bra, även om du bara ridit några minuter, och göra något annat i stället. Kanske fungerar det då att rida längre nästa gång? Men ta gärna hjälp av en tränare, det är svårt att få exakta råd på nätet.

Det är inte lyckad inställning att säga "ponnysar vet man ju hur de beter sig". Det finns ingen anledning att en korrekt hanterad, uppfostrad och utbildad ponny ska bete sig annorlunda än vilken annan häst som helst. "Elaka ponnysar" föds inte, de skapas av människor.

Tyst
2016-07-13 15:38
#5

Det låter väldigt farligt att den drar upp i skogen med dig. Som andra säger så kan det bero på att ponnyn har ont, inte förstår, blir uttråkad, blir frustrerad, är osäker, överskottsenergi, du är rädd och spänner dig, du gör något den inte gillar, olater mm mm. 

Jag hade genast veterinärkollat ponnyn, och därefter om den är frisk tagit hjälp av antingen en tränare eller någon äldre duktig som kan hjälpa till att luska ut varför ponnyn reagerar som den gör. Man kanske till och med måste börja om med inridningen.

Innan veterinärkollen hade jag faktiskt inte ridit så mycket. Det är alldeles för farligt för både dig och ponnyn att den drar rätt upp i skogen och dessutom går omkull.

Upp till toppen
Annons: