Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1177 ggr
Fåglen11
7/11/16, 5:35 PM

Rehabstall

Hej! Glad

Kan ju börja med att jag inte vet vilken grupp detta inlägget passar bäst i och att jag även har lagt ut ett i "Islandshäst". 

Jag har under många år velat starta ett rehab stall för hästar, med skador, "problem" eller inridning. och tänkte testa på detta lite smått innan jag startar ett "företag". Men har lite frågor. (Vill inte ha kommentarer om att detta inte kommer funka då jag får höra detta av många andra.) 

1.  Skulle ni lämna ut era hästar hos någon som ni inte känner och som "bara" har gymnasieutbildning och "egna kunskaper"? eller skulle ni vilja att det fanns mer utbildning först?

2.  Har någon av er testat detta? I så fall vad tog ni i betalt eller fick ägaren välja det? Hade ni hästarna hos er eller åkte ni till dem?

Kram undrande hästtokig Förlägen

Annons:
Nina3141
7/11/16, 6:06 PM
#1

Jag kan bara svara på ett, skulle absolut ge dig en chans om jag hade egen, skulle dock vela besöka och prata med dig, vilja veta hur du jobbar och ha bra kontakt med dig :-)

Gronstedt
7/11/16, 8:57 PM
#2

Jag skulle inte lämna min häst till en person som inte har gedigen utbildning ELLER stor erfarenhet ELLER får goda vitsord av personer jag litar på. Eller helst alltihop, förstås. Och som #1 skriver, jag skulle vilja prata ingående med dig om hur du jobbar, för att se om ditt synsätt stämmer med mitt.

Sagolikt
7/11/16, 9:02 PM
#3

Jag har ingen häst så det här blir ju hypotetiskt, men jag skulle inte lämna bort hästen till någon som inte hade ett företag. Om det nu inte var en vän, men jag utgår ifrån att du inte enbart ska hitta kunder i bekantskapskretsen.

[RC1393]
7/11/16, 11:44 PM
#4

Jag håller med #2 om fråga 1. 

Angående fråga 2 så skulle jag se efter hur andra liknande stall lagt upp det.
Vill man exempelvis ha sin häst tillriden av en yrkesperson så skickar man bort hästen, inte tvärtom. Att hästägaren själv skulle bestämma pris skulle nog rimligtvis inte fungera, har aldrig sett någon som har gjort så för då kan de komma med vilket underpris som helst. Tror det är mer rimligt att ha en fast kostnad per tidsenhet (om du vill ha dag, vecka, månad t.ex.) och eventuellt något pristillägg av något slag beroende på vad som ska göras med hästen.

Urhasten
7/12/16, 1:22 AM
#5

Nu har jag inga ridhästar, men jag känner rent spontant att jag inte hade lämnat iväg mina hästar för träning/utbildning till någon som inte anser att dem HAR rätt kunskaper och erfarenhet för det. 

Jag vet hästföretagare som har både erfarenhet och kunskap, utan vidare traditionell utbildning, men som har gått olika mindre kurser, föreläsningar arrangerade för allmänheten/intresserade, tränar själv regelbundet, reser och gör som studiebesök, läser litteratur, skrifter, forskning, vetenskap, aktivt och regelbundet utövat sin inriktning under i alla fall ett par år. Ibland räcker det kanske med att personen "bara" har en otrolig talang och driver företag. Då "spelar det ingen roll" vilken utbildning människan har - bara dem tror, vet och vill förändra, påverka och kan göra det med bra och gott resultat hos sina kunder.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Fåglen11
7/12/16, 11:34 AM
#6

#4 

Vet än som har håller på med det och då får hästägarna välja, antingen mellan att hon tar 20% av försäljningsprisen på hästen eller att man betalar månadsvis.

Annons:
[RC1393]
7/12/16, 1:26 PM
#7

#6 Jaha, du menar så! Trodde att du menade fri prissättning, så att de kunde säga att de gav dig en krona för 3 månaders jobb t.ex.😃 Låter rimligt i mina öron!

Tiktak697
7/12/16, 2:43 PM
#8

Jag skulle vilja träffa personen i fråga utbildning säger absolut 0 om saker och ting och hur meriterad man är som GP ryttarna är sällan bra häst människor eller goda ryttare de är bra tävlingsmänniskor och vet hur man pusshar hästen till de målet man vill men det är sällan sunt eller bra . Och dem är ofta utbildade och dyl men inte är de så bra . De finns jätte många duktiga outbildade som har bra system och hand om hästar mycket känsla som en tjej på insta som heter Cornelia tror jag tig över Tyras häst corvann som var galen enligt henne men är en helt annan häst nu

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: