Annons:
Etikettridning
Läst 1123 ggr
tigerpard
7/9/16, 9:50 PM

Häst som springer förbi hindret

Har en medryttarhäst som ofta springer förbi hindret när jag hoppar med henne. Jag tror att det kan vara att hon har lite dåligt självförtroende i hoppningen, kan det vara bra att bara börja om från början med bommar på marken och sen småhinder? Eller har ni några andra tips? 

Har ni nåt tips på hur man bättre ramar in hästen också?  Tack på förhand! :)

Annons:
[Jennah]
7/9/16, 9:59 PM
#1

Dåligt självförtroende så brukar de väl snarare stanna än springa förbi? I alla fall vad jag har sett. Det blir att de liksom ändrar sig i sista stund, men vågar inte och tvärstannar. De jag sett som springer förbi så har det mer varit "dumheter" eller vad vi ska kalla det. Eller att de inte orkar. Men det kanske kan va det ändå, jag känner ju inte din häst.

JoannaLi
7/9/16, 10:30 PM
#2

Smärta? Trauma? 

Jag skulle först och främst kolla upp hästen fysiskt, efter t.ex. muskelskador etc. 

Men visst kan man börja om med bommar på backen, och ordentligt med positiv förstärkning. Problemet är bara om du får hästen till att hoppa, och gör det ofta/mycket, och det finns ett underliggande fysiskt problem, så har du mest troligtvis gjort det problemet mycket svårare att lösa upp sen. 

(Förlåt för att jag är så "doom and gloom", men det var det som hände med min hund. Han hade en muskelskador, som man trodde bara var att han var "svag", så han tränades för att "bygga upp de skadade musklerna", och därmed cementerades hans felaktiga muskeluppbyggnad som ju var en reaktion på att det gjorde ont. Det tog ganska lång tid i rehab innan han blev bättre.)

tigerpard
7/10/16, 1:41 AM
#3

#2 Hon hoppas inte alls ofta, jag kanske hoppar henne 1-2 gånger i månaden och hennes ägare hoppar inprincip aldrig. Tack för svaret! :)

tigerpard
7/10/16, 1:46 AM
#4

#2 Oj läste inte ordentligt. Det vore nog bra i så fall om hon kollades, så jag inte bara fortsätter hoppa och gör något värre om det skulle vara nåt fel. Tack! :)

JoannaLi
7/10/16, 1:52 AM
#5

#4 Det lär inte vara skrik och panik om ni hoppar så sällan, men det är ju självklart alltid bättre att kolla först! Du låter som en jätteansvarig och trevlig person :)

axa
7/11/16, 11:46 AM
#6

Har du tänkt på att det kan vara ditt / ert fel också?😉Bett en duktig hopptränare hoppa henne någon gång? Är hon inhoppad? Hur mycket hoppar du i regel annars (och har hoppat) och vad är kunskapsnivån hos dig och ägare? Är ju inte bara att styra på ett hinder och hoppa, även om det är lågt med en sådan häst.

Annons:
[Jennah]
7/11/16, 1:28 PM
#7

Håller med #6! Inget ont menat, men det är en jättebra idé att prova hur hen är med någon annan, mer erfaren eller så. När jag lärde min man att rida för länge sen så sa han ibland att det jag säger inte fungerar. Då bad jag honom sitta av, och när jag satt upp och gjorde precis samma sak så funkade det ju, och då fick han ge sig och jobba hårdare istället ;)

Zadeira
7/11/16, 4:59 PM
#8

Ta hjälp av någon som är duktig på hoppning. Det behöver inte vara en tränare men någon i stallet som är duktig på hoppning både från marken och uppsuttet. Dels kan du få hjälp när du sitter på, dels kan denna personen prova att sitta upp själv och se hur hästen beter sig och fungerar. Din fråga om inramning kan du också få hjälp, är mycket lättare att tipsa om vad du kan förändra om man ser er tillsammans i verkligheten.

Är hästen inhoppad ordentligt? Har den löshoppats och hur hoppar den då? Hur gör hon om du bara rider över bommar på marken eller några cm upphöjda? Går hon över då eller vill hon gå bredvid då också?

tigerpard
7/14/16, 11:32 PM
#9

#6 Ja, nu när du säger det så skulle det ju kunna vara på grund av mig, jag är mest van att hoppa ridskolehästar och de hoppar ju oftast, så det kanske är att jag mest bara styr på hindret istället för att rida fram till det. Jag får väl försöka hitta någon hopptränare. :) 
Jag är rätt säker på att hon är inhoppad då hon några år efter hon blev inriden hamnade hos en tjej som höll på mycket med hoppning. Tack för svaret! :)

#8 Hon har löshoppats, men inte så mycket tror jag och jag har bara varit med en gång och löshoppat henne och då var hon lite osäker. När jag bara rider över bommar eller bara några cm upphöjda så går det bra. :)

Upp till toppen
Annons: