Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 688 ggr
Urhasten
2016-07-05 23:27

Identifierat perfektion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag har jag och hästvännerna övat på signal "trav" och "galopp" för respektive gångart och denna nya lärdom vävdes såklart in i massor av energiriktningar på voltarbete. Voltarbete är sådant som vi har som en del av alla aktiviteter som vi pysslar med. 

Någonting som jag tycker är väldigt lustigt är att många ekipage (främst gäller ryttare/kusk/människan) fokuserar på hästens huvuds position. Alltså, att man vill att hästen ska ha en bättre form och där med att det automatiskt är hals, nacke och huvudets position. Många tänker direkt på inspänningar, att plocka i tygeln/tömmen, vill göra övningar som får hästen att söka sig med huvudet, men glömmer HELT bort vad dressyr faktiskt handlar om. 

Dressyr, samling och form, handlar ju först och främst om att skapa en hållbar häst. Det betyder att vi människor bör fokusera betydligt mycket mer, om inte helt till en början endast, på energi och balans. Att hästen blir bedd om att ge fasen i att trampa huller om buller, att börja söka sin egen balans och takt. För när hästen roterar höfter, hela bakpartiet och dessutom bildar en muskulatur som orkar bära sig - där har vi då bärigheten som vi i huvudsak söker och önskar. Där tränar vi fram en bakkärra som rör sig för individens bästa och stärkande överlinje. Till en början spelar det ingen roll vart huvudet är för att först behöver hästen kunna ansvara för hur den själv vill och ska ha kroppen för att arbeta på bästa möjliga sätt.

Sedan kan man hjälpa hästen, absolut, och den hjälpen ser olika ut. Men jag tror helt klart på att vi hjälper hästen bäst när vi stöttar dem för vad de kan åstadkomma med bara sin egen energi och rörelse. Att man hittar en kommunikation som ger hästen möjlighet att förstå att dem är på rätt riktning och att vi önskar se mer av det. Allting går förstås att utveckla!

På bilderna ser vi skimmeln, Cadon, visa upp sin lösgjordhet på volten i högervarvet - den sida som har varit otroligt stel och spänd. Bilderna på honom var bara att drömma om för några månader sedan. Hans bärighet på bilden är inget ögonblicksverk utan kraften, den mjuka smidigheten han hade, höll i sig i flera varv på mindre och större volter. 

Bruna hästen, Blomman, lade mycket egen verksamhet åt att hålla egen spänst och takt. Hon lyckades helt på egen hand och jag hade ingen vidare anledning att lägga mig i för mycket.

Jag tror helt enkelt inte bara. Jag vet, att hästar lär sig ofantligt snabbt - jag vet att hästar kan.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[RC1393]
2016-07-06 12:50
#1

De ser så fina och harmoniska ut dina hästar, jag blir glad varje gång man ser dem! Håller med dig i det du skriver, man börjar ofta skygga när folk beskriver sina ridkunskaper med "kan få ned hästen i form", jag ser bara en nedsågad skalle och en häst utan balans eller harmoni. Likadant när jag är på ridskolan där de flesta har hopphästar, fokus på framkärran och ingen koll på vad som händer i bakpartiet, jättetråkigt för det är duktiga ryttare och fina hästar.

Urhasten
2016-07-06 15:01
#2

#1 Först vill jag tacka för de fina orden! ❤️

Det händer ofta här på forumet också att hästmänniskor undrar hur dem kan få sin häst att få i form - en jättebra början att finna nyfikenhet kring samling och form. Men ofta läser jag då kommentarer som handlar om just extra utrustning. Eller någon som vill visa upp skillnadsbilder från då-nu och så ser det nästan värre ut än innan. För så är det ju också, att varje träningstillfälle ger faktiskt intryck. 

Jag kan ta exempel på när jag ex. långtyglar, tömkör eller kör mina hästar så kan de ofta gå högerställda för att där är det ju långt och högt gräs som dem önskar nå. Men om jag går och håller istadig kontakt med vänster för att få dem att inte hålla höger så bildar dem ju felaktig muskelbildning. Då sker en statisk träning av muskulatur som spjärnar mot vänster töm. Det är alltså helt klart mycket bättre att mjukt och följsamt krama om vänster töm - rakställa hästens hals och bog, för att sedan låta hästen ansvara själv för att hitta fokus och balans i rakställd position igen. Om hästen faller ur, upprepar man tills hästen helt enkelt koncentrerar sig och så paus/vila/beröm så fort hästen visar det önskade beteendet. Hästar kan! Det häller att kommunicera med dem och tro att dem kan och vill. För när saker och ting kommer igen visar dem oss vad de lärt sig. 

Jag kan inte rida mina hästar, men jag ställer mig mer och mer ifrån för mycket korrigering, för mycket hjälp, för mycket påverkan. För det gör att vi tar ifrån hästen möjlighet att kunna själv, lära sig själv, ansvara själv och dessutom hämmar man deras frihet att sätta sin egen prägel i hur dem uppfattar sin egen kropp och atletiska förmåga. Det är otroligt viktigt att dem får visa oss - vad dem är kapabla till, samt villiga till.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: