Annons:
Etikettövrigt
Läst 6567 ggr
gummish
6/30/16, 4:06 PM

Vilken färg får fölet som vuxen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, vilken nyans av brun tror ni detta fölet kommer få som vuxen? Är det möjligt han blir fux? manen är inte direkt svart och han har mycket vitt i svansen, mamman, pappan,farfar och morfar är mörkbruna/svartbruna, mormor är brun och farmor skimmel. Han har en mörkare rand på ryggen också.

Är jätte dålig på färger, så för mig ser han brun ut=) någon som är duktig på hästfärger från föl?

Annons:
oddahviing
6/30/16, 4:45 PM
#1

Om både mamma och pappa häst är bruna så är det med största sannolikhet att fölet också kommer bli brunt. En brun häst kan inte bära ett skimmel-anlag eftersom skimmel är dominant, så fölet kommer inte bli skimmel. Fölet kommer antagligen att få samma färg/nyans som antingen mamma eller pappa om inte båda bär generna för en udda färg! Föl kan födas med vilken färg som helst, och färgen ändras oftast ganska drastiskt. Hade ett föl i hagen som föddes som fux, men blev brun med svart man som vuxen. Ett annat föl (PRE) var mörkbrun, men blev helt grå/avblekbar skimmel som vuxen. Min egen häst föddes som ljus palomino och slutade som några nyanser mörkare palomino.

'-Headlights on the highway-'

[RC1393]
6/30/16, 8:18 PM
#2

Ett tips är att kolla på benen, brukar vara så att en ljus häst har mörka ben som föl och en mörk häst har ljusa🙂 Tror som #1 att det är en brun häst.

PP
6/30/16, 9:49 PM
#3

Tycker oxå den ser brun ut; antydan till svart på öronen och framfötterna, utöver svart i man och svans.

Urhasten
7/1/16, 1:06 AM
#4

Jag tror det här blir en eldfärgad bruning!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

gummish
7/2/16, 1:24 PM
#5

Ja men just om ni tror den blir vanligt brun, mörkbrun eller rödbrun?=)

Linnea
7/2/16, 2:11 PM
#6

#1 Alla avblekbara skimlar föds med färg…. Ett föl kan inte födas som fux och sen bli brun. Den kan ju ha ljus man men en fux är det inte. Benen är alltid svarta på en brun häst, aldrig på en fux.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
oddahviing
7/2/16, 2:27 PM
#7

#6 Japp, alla skimmlar föds med färg. Jag kanske formulerade mig dåligt, fölet hade mycket brunt i sin man, samma färg som kroppen, men också svart blandat i. Så inte fux, men såg ut som en fux.

'-Headlights on the highway-'

PP
7/2/16, 4:22 PM
#8

#5 Brun skulle jag säga. Det har inte så jättestor betydelse vilken nyans som står i passet, så länge grundfärgen är den rätta.

Cezanne
7/4/16, 10:43 PM
#9

Jag har fött upp två bruna, den som blev mörkast som vuxen var ljusast som föl, så det går inte att säga säkert vilken brun nyans det blir förrän den har tappat fölpälsen.

gummish
10/28/16, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Han är brun men har fortfarande väldigt mycket vitt i svansen, något jag reagerat över är att han tappade föl pälsen och benen var mörka men har nu börjat bli ljusa. Letar man på nätet så har viltbruna hästar ha mindre svart på benen än vanligt bruna hästar.

gummish
10/28/16, 4:27 PM
#11
gummish
10/28/16, 4:28 PM
#12
gummish
10/28/16, 4:29 PM
#13
Annons:
gummish
10/28/16, 4:29 PM
#14

Sista bilden

trex
10/29/16, 7:34 PM
#15

brun + skimmel -- 50 procents chans att fölet blir skimmel.

PP
10/31/16, 5:26 AM
#16

Fast avblekbara skimlar börjar vitna framifrån, dvs i huvudet.

Att den är ljus i svansen fortfarande är inget konstigt - det kommer mörkna. Det finns vissa linjer som har ljusa svansar som unghästar, exempelvis var det inte ovanligt e.Cortez 679 eller på shetland ur Rosson of Transys linje.

gummish
10/31/16, 9:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Han pappa har massor av vitt i svansen ananrs bara vanligt brun, hans farfar har typ en vit stor prick på rumpan, men inget vitt i svansen. hans halvsyster har också jätte mycket vitt i svansen. hans farmor är skimmel men då finns det ingen chans att han blir det. vet att det finns något som heter viltfärg på häst och då får dem bara svart upp till kotorna på benen..kanske det han kommer ha?

Linnea
10/31/16, 9:31 PM
#18

Det finns inget som heter viltfärg. Den har faktiskt inget riktigt namn men man brukar säga brun med mjölmule. Det betyder att hästen har ljus mule, insidan på benen och undersidan av magen är också ljus. Benen är mycket mindre svarta än på en normalt brun häst. Din ser ut att bli vanlig brun.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Cezanne
11/1/16, 10:12 PM
#19

Den ser fortfarande ut som en helt normal brun häst.

Lona
11/3/16, 11:33 PM
#20

#18, "Mjölmule" är väl detsamma som "pangare"?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Linnea
11/5/16, 9:48 AM
#21

#18 Ingen aning, har aldrig hört det ordet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: