Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1180 ggr
axa
6/29/16, 9:37 PM

Bromsar, vet inte vad jag ska ta mig till!

Det är galet mycket bromsar nu, och de milda medlen tar inte och de starkare får knappt användas för att det är så 'starkt', så det tar jag ju bara vissa dagar. Dessutom vill jag inte gifta ner min oskyldiga häst med medel som är jättefarligt för människor (logiken finns inte? varför sätta gift på hästen men inte människan?). Och så får jag alltid medlen i ögon, mun och på mig så det skulle helt enkelt inte funka med något super-gift.

Flugtäcke funkar inte heller, för de kryper under och de bara älskar att sätta sig på snoppen där huden är tunn och inget skydd finns.. 

Snälla.. alla tips, idéer, huskurer mottages! det är nya sår varje dag och blodet droppar längs benen. Vilket är dåligt för honom och förvirrar när stallägaren ska kolla efter skador på betet. Hjälp :(

Annons:
Wellcraft
6/29/16, 10:11 PM
#1

Hmm, har du testat zebratäcke?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[RC1393]
6/29/16, 11:08 PM
#2

Det bästa tips jag kan ge är bromsfälla, kostar ca 2000 kr men är väldigt värt det enligt de jag hört berätta om dem. Här har vi inga större problem med broms (däremot mygg och knott) så jag kan inte tala av egen erfarenhet.

axa
6/30/16, 4:36 PM
#3

#1 Nej det har jag inte, men jag vet inte om jag tror på de täckena.. 

#2 Ah, har hört talas om något som "fångar bromsar och som har ett klot med nät" men har inte vetat namnet på det. Tack! Kanske värt att dela på kostnaden bland hästägarna i hagen och investera i en sådan!

Någon som vet hur stort område (ungefär) en bromsfälla täcker?

sosom11
6/30/16, 7:49 PM
#4

Ta in hästarna på dagarna då det är värst, sen kommer ju knotten o myggen och då brukar jag ta på flugtäcke.

EW

[RC1393]
6/30/16, 8:16 PM
#5

#3 10 000 kvm  på den modell granngården har (stod dock på en annan sida).

Caf_Roy
7/8/16, 8:38 PM
#6

Se till att det flyttar in mycket fåglar i och runt stallet! Hjälper inte jättemycket om man rider ut, men en svala äter cirka 1000 insekter om dagen, så vårt stall (stall, gårdsplan, ridbana och större delen av hagarna) är en mygg-, broms- och flugfri zon. Jag tror den sträcker sig ungefär 2-300m innan man börjar bli biten igen. Man får tvätta fågelbajs med jämna mellanrum och kan inte låta havre ligga framme i krubborna, men annars är det underhållsfritt, miljövänligt och alldeles gratis! Dessutom är fågelungarna gulliga att titta på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Caf_Roy
7/8/16, 8:46 PM
#7

#3 Omräknat i kvm täcker alltså småfåglar (ladusvalor och gråsparvar) en yta om cirka 40 000-90 000 kvm. Första bromsarna träffar man på ca 400m bort (vilket ger en täckningsgrad på 160 000 kvm). Jag har funderat på att försöka dressera några av dom att följa med när jag rider ut som ett privat luftvärn, men jag tror inte att det skulle vara så lätt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

axa
7/9/16, 1:02 AM
#8

Vi har haft supermycket svalor och gråsparvar, men de har försvunnit lite nu under senaste veckorna. Dock verkar de göra lite come-back då jag tycker mig träffa på allt fler. Och nu när jag tänker efter, bromsarna är inte lika många vid stallet. Men man kan bli attackerad av tiotal bara man passerar vissa områden. 

Men nu har han fått ett Zebraflugtäcke från Bucas som är det bästa jag varit med om!! Han behöver inte ens lyfta svansen längre och snoppen får vara helt ifred, medan de andra hästarna ilsket sparkar och har sig! 

Till er som söker tillfälligt men lite kraftigare, inte allt för giftigt medel mot broms och allt bitande är Effol Broms Blocker riktigt bra! Varar 3-4h så det är ungefär tiden då man rider och är med hästen. Ska man döda bromsarna och allt vad de är så funkar det milda medlet av svart förpackning från renons. Du måste dock ta och spruta på dem, annars funkar det mest mot mygg om ens det… Väldigt kortvarig verkan om man sprutar hästen och den klibbar jättemycket på en själv, saker och häst.

Upp till toppen
Annons: