Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 628 ggr
Urhasten
2016-06-25 23:30

Sydde mitt egna huvudlag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag tog äntligen tummen ur och sydde mitt egna huvudlag med arabiskt påbrå. Idag vart det färdigt och Blomman fick lov att ställa upp i det, hihi. Vad vacker hon vart i det ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[nevamisse]
2016-06-25 23:35
#1

Vad duktig du är, fint! 🙂

Lizelda
2016-06-25 23:36
#2

Gudasnyggt! 😍

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Urhasten
2016-06-26 00:42
#3

Tack snälla ni! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

sosom11
2016-06-26 17:15
#4

Har du någon beskrivning på hur man gör?

EW

Urhasten
2016-06-26 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Nej, inte någon riktig beskrivning, men jag kan förklara lite snabbt utan att veta om det kanske blir rörigt haha! 🙂

Först mäter du för nosdelen, 1 cm bakom kindbenet till andra sidan nosryggen 1 cm bakom kindbenet. Detta adderar du sedan 5-6 cm på så att du kan sy fast beslaget (O-ringen) ordentligt. Nackdelen mäter du 2 cm från kindbenet till andra sidan av huvudet, 2 cm nedanför kindbenet. Lägg på 5-6 cm på för att kunna sy fast ordentligt i O-ringen. 

Det jag har sytt i här är slitstarkt band, men det är ju inte direkt läder eller biothane-slitstarkt. Det är viktigt att välja ett relativt slitstarkt material som håller för några kilo om hästen skulle skydda för någonting. Det är också av betydelse att välja tråd som är bra (alltså inte IKEA's…). 

Vid nästa huvudlag kommer jag använda mig av beslag som stabiliserar nos- och nackdel, för att det ska ligga mer "rätt". Som du ser glider nosdelen ned aningens, vilket ser lite estetiskt fel ut enligt mig. 

Kedjorna sydde jag dit först på baksidan. Dessa trädde jag en ring i änden och satte en röd pärla. Pärlorna på mitten sydde jag dit efter att jag hade sytt ihop banden på mitten för att smalna av lite.

Gud, vad rörigt det här blev nu. Tröttnar lite själv på min dåliga beskrivning… Men det viktigaste jag skulle säga som spelar störst roll är att välja bra material av nos- och nackdel samt bra sytråd för att det andra påverkar vad du tycker och inte säkerheten! 😃

Bifogar lite bilder så får vi se om du blir klokare.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: