Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1828 ggr
Urhasten
6/23/16, 8:55 AM

Långtygling med vackra hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ja, jag kan ju dess värre inte rida mina hästar (se bifogade bilder för anledning), men jag har fått nys om filmen med Piet Bakker och Ellen Ofstad - som handlar om långtygling, långa tyglar, long reining, som det heter på engelska. 

När jag hade sett filmen så vart jag helt frälst, eftersom främst stödjer Piet min egen filosofi när han säger vid flera tillfällen; hästar kan själv - dem lär sig fort!

Jag har följt Piets lektioner och har kommit till lektion två, smuttar lite på "shoulder out" (öppna). Eftersom jag har tömkört mina och utbildat dem väldigt väl om jag får säga det själv, så var skritt och aktiv skritt från lektion ett inget problem. Därefter ska man arbeta på volten. Genom att länga ytter tygel får hästen lov att stretcha ut hela yttersidan för att böja och bära sig själv, hitta sin egen balans. Det kanske inte går att tro det, men du behöver nästan inte göra någonting med inner tygel då. När jag hade övat på att gå i rakt spår lärde sig hästarna det. När dem sedan skulle lära sig gå på volt med bara en innertygels vägledning  - då förstår dem ganska snabbt att det är eget böjning som gäller med förutsättning att man ger yttertygel helt. 

Orchidéa klarade böjningen galant och bilden på henne, brun häst, speglar hennes arbetsinsats fullständigt. Lagom böjd, bakkärran är helt aktiverad, bär hals och huvud med muskulaturen kring bogen och även fullt koncentrerad - hon känner själv att det här var hennes balanserade punkt för dagen. Medan Orcado, skimmel hästen, hade mycket svårare för att böja sig efter volten och det är för att jag vet sedan innan att han är väldigt stel, svårböjlig, dessutom ännu svagare i höger varv. Så vi fokuserade på att han skulle få vägledning att göra rätt så långt han orkade, tills han föll isär. Då gick vi rakställd i några steg och sedan upprepade vi böjningen. Det viktigaste här är att stötta hästarna och inspirera dem att orka - absolut inte hålla en kontakt hela tiden för att; hästen kan själv, men just i början finns kanske inte musklerna och konditionen för att utföra utmaningen fullt ut? 

Sedan tränade vi lite sidtvärtes rörelser vilket är såååå svårt. Det hade varit lättare om jag hade haft en riktig vägg att ta stöd av, men vi kämpar på. Jag försöker infinna mig i att vägleda med böjningen och samtidigt inte spräcka drivet fram. Vi lyckas några få få få få steg, men precis som här krävs det att mina hästar aktiverar muskulatur på ett sätt som dem inte är vana vid att belasta. Jag tror till och med dem har lite träningsvärk från första gången vi provade detta, för då var resultatet bättre. 

Hur som helst, är jag otroligt nöjd med långtygling som aktivitet för att det känns så himla perfekt för mig, hästarna och vår filosofi. Jag ser framför mig hur vi utför alla skolor i framtiden, haha! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[nevamisse]
6/24/16, 2:58 PM
#1

Vad fint! 🙂

[exotic]
6/24/16, 4:47 PM
#2

Fina ponnyer.

Urhasten
6/25/16, 12:32 AM
#3

Tack så mycket! ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinaKafo
6/27/16, 11:11 AM
#4

Otroligt söta ponnyer!

Urhasten
6/27/16, 2:31 PM
#5

#4 Dem är så goa!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: