Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 681 ggr
strixxa
6/22/16, 3:22 PM

Skriva ut lugnande?

Hej! 

Jag har en 8-årig valack som behöver lugnande för att skos. Jag fick med lite lugnande utav hans förra ägare( Har bara haft honom i 2 månader). Men nu är det tyvärr slut. Hur ska jag gå till väga för att skriva ut ett nytt recept till honom? Är det bara att ringa evidensia och be om ett recept eller måste de se hur han beter sig för att jag ska kunna få receptet utskrivet?  

Och tanken är att jag ska försöka kunna få honom att skos utan lugnande men hans framhovar ser förskräckliga ut så jag har inte riktigt tid att öva i nuläget, utan hans hovar behöver fixas.

Annons:
kattöga
6/22/16, 3:32 PM
#1

Hej! Jag har inte häst men såg din tråd och tänkte tipsa om Pet Remedy som kan användas till alla möjliga djur, inkl häst. Kanske något att prova för ifall det räcker med det medlet, så behövs i så fall inga receptbelagda preparat.

Så nåt svar på din fråga har jag inte, tyvärr. Jag hoppas du får ordning på hans hovar snart! Lycka till!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Gronstedt
6/23/16, 6:59 AM
#2

TS, kontakta en veterinär - gärna samma som hästen haft innan - och berätta om problemet, så får du hjälp. 

Om det är pga. shivering eller liknande han behöver lugnande, kommer du antagligen inte att kunna undvika det, men om det är för att han är ovan, så kan du öva varje dag, hur hovarna än ser ut, helt enkelt genom att syssla mycket med hans fötter och ben, knacka på hovarna och så vidare.

strixxa
6/23/16, 9:22 PM
#3

#2 okej då vet jag. Det är inte shivering utan mer att han inte riktigt orkar/har lust att hålla upp hoven och rycker då bort den. Han kan bli riktigt dum och kasta sig och släppa andra bakbenet så han faller handlöst ner på golvet. Okej men då ska jag försöka få tag i hans gamla veterinär och höra efter. Tack för svaret!

Upp till toppen
Annons: