Annons:
Etikettridning
Läst 682 ggr
ElvisQwist
6/22/16, 3:05 PM

Galoppera? Hoppa?

Hej! Jag är en tjej på snart tolv år som har ridit cirka 4 terminer. Dessa terminer har vart i nybörjare forts. När jag egentligen kan mycket bättre. Så nu har vi fixat en ny grupp, som då är i nivå 1 ( nybörjare, nybörjare forts. , 0, 1 osv) och i nivå 1 ska man galoppera ensam, hoppa hinder ensam. Jag kan galoppera ensam, men har aldrig hoppat, så här är lite frågor: När man hoppar, är det bara att rida mot hindret, och sen typ stå i lättsits en meter innan? I galoppen, jag har aldrig förstått, när man ska få hästen att galoppera snabbare, ska man då ha en fot lite bak o en lite fram eller ska man gasa på så som man gör i skritt / trav? Att följa med med låren mer i galoppen, är det att man ska gunga med låren med i galoppen typ? När man står upp över hindret, hur landar man då? Är det bara att sätta sig ner i galoppen igen när hästen landat? ( vi måste sitta ner i galoppen) Och finns det något som är typ svårt eller något att tänka på när man hoppar/ galopperar? Tack för svar ❤️

Annons:
[fin_kanin]
6/22/16, 5:30 PM
#1

Jag har lärt mig att stå i lättsits helatiden från och med att man fattar galopp. Tills det sista hindret. Därför att inte störa hästen innan själva hoppet, men många gör olika! Om du vill kan man hålla i sig i manen första gångerna, så man inte stör dem i munnen. Det är bara att gasa på som vanligt. När man tar bak ett ben och fram ett annat, det är själva galoppfattningen, sedan tar man tillbaka benen i normalt läge. Jag förstår inte riktigt frågan, sitt som vanligt, följ mjukt med i hästens rörelser. Det blir rätt naturligt när man väl gör det. Oftast landar du mjukt och kommer antagligen luta dig lite framåt. Beroende på hur högt hindret är. När hästen har landat lutar du dig automatiskt bak igen;) Alltid vara mjuk, inte fladdra med händerna, vilket stör hästen. Som sagt, håll gärna i dig i manen i själva hoppet. Din ridlärare kommer antagligen hjälpa dig! Har du travat/galopperat över bommar? Det är en bra början, för att blir följsam. Och något man såklart alltid, även som elitryttare, kan jobba på. Lycka till:)

Vikan
6/22/16, 6:38 PM
#2

Det jag lärt mig är att stå upp när hästen hoppar av, ungefär, och inte "hoppa före" hästen eller ställa mig upp för tidigt, men när jag började hoppa kunde jag stå i lättsits en bra bit innan hindret. Anledningen till att jag lärt mig hoppa på detta sättet är dels för att det är lättare att korrigera hästen sittandes om den t.ex  skulle försöka smita runt om

 Men #1 hade bra tips, och glöm inte mantag i hoppet, bra att börja lära sig det på låga höjder så man får med sig det när man hoppar högre ^^

[RC1393]
6/22/16, 8:09 PM
#3

Jag är upplärd att sitta i trepunktssits vid hoppning, ställa mig i fältsits i språnget och tillbaka till trepunktssits när hästen landat. Det kommer på rutin så småningom, men inte i början. Jag skulle säga att du ställer dig upp lite innan hindret och så snart efter det går, känslan för när som är rätt kommer med tiden. Trepunktssitsen är, om du inte hört talas om den, liknande lätt sits, men jag tror inte du behöver bry dig om att tänka på den i din ridning. Det blir nog bara snurrigt i huvudet på dig med så mycket nytt på en gång🤦‍♂️ Den här pdf-filen har lite mer läsning om sitsen om du vill läsa: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_20028/cf_559/Persson1.PDF

Vad som är svårt/viktigt att tänka på är individuellt, alla har olika problem. Jag har själv problemet att vilja "driva" genom att ställa mig och "hoppa" före hästen, vilket stör balansen helt. Var kall och vänta ut språnget

Vrilen
6/22/16, 10:57 PM
#4

Ibland vill hästen smita vid sidan av hindret och se till så att hästen inte gör det. Om nu hästen smiter vid sidan av hindret endån så är det alltid lite svårare att få över hästen för då har den kommit på att den KAN smita vid sidan! Oj vad många hästen och häst det blev i den texten…

Quirinia
6/23/16, 8:08 AM
#5

Fråga din ridlärare. 

Upp till toppen
Annons: