Annons:
Etikettbeteende
Läst 993 ggr
Smillaaa00
2016-06-20 12:31

Problemhäst?

Hej, rider en ponny som är extremt envis, pigg och väldigt stark. Har ridit henne såpass länge att jag har hyfsat kontroll på henne. Får alltså oftast stopp, hon sticker ibland men brukar få stopp efter en stund. Nu har hon börjar testa mig ganska mycket. Hon försöker vända hemåt genom att springa hemåt och så fort jag tar tyglarna för att stanna eller svänga så stegrar hon eller backar, har backat ner på åkrar, in i elstängsel och fått stötar ungefär 5 gånger. Backar ner i diken osv. Och eftersom jag inte vill att hon ska snubbla i diken eller trassla in sig i elstaket så släpper jag efter när jag verkligen måste (när hon backar i ett staket) och det utnyttjar såklart hon direkt så nu blir detta oftare och hon stegrar högre och högre. Detta är oftast bara när jag rider ut själv. Vad ska man göra? Behöver verkligen hjälp!!

Annons:
Valkyrija
2016-06-20 12:36
#1

Börja från början och ta reda på vart problemet ligger. Testa att gå promenader med henne istället för att rida. Det finns ju en anledning till att hon beter sig som hon gör. Ta reda på den och börja från början 🌺🎈

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Smillaaa00
2016-06-20 13:49
#2

#1 kan tyvärr inte gå promenader då hon är likadan där, sliter sig och springer hem.. Känner att jag har mer kontroll från ryggen än marken. Problemet är just det att hon testar mig för att hon vill ha ledarskapet :(

Caf_Roy
2016-06-21 13:05
#3

Jag har haft 2 hästar som är precis likadana,det här är vad jag lärt mig: Det viktiga är att aldrig sätta hårt mot hårt så att säga, att inte använda tyglarna för att bromsa hästen utan enbart för att be hästen att bromsa. Sen kan man be väldigt bestämt och många gånger, men det är när man använder tyglarna för att tvinga hästen till något den inte är med på som man hamnar i diket och det får bara användas i nödfall. Det är också viktigt med eftergift, både mellan förhållningarna för att ge hästen en chans att välja att göra det du ber om och framför allt när den har gjort rätt. När du får det tempo du vill ha måste du sluta bromsa helt, inget tjuvhållande, och lita på att hästen håller det tempot tills du ber om något annat. Skulle den öka igen bara börjar du om och ber den sänka farten igen. Till en början kan man behöva göra det ungefär var femte meter. Det är en svår balansgång som kräver väldigt finkänsliga händer och precis hjälpgivning, så jag rekommenderar mycket dressyrträning för en bra tränare som fokuserar på din inverkan på hästen. När du fått in tekniken och blivit principfast i att aldrig använda tyglarna till att tvinga hästen kommer den bli lugnare och mer positivt inställd till dina hjälper eftersom den inte längre behöver förbereda sig på konflikt eller att behöva försvara sig. Skillnaden mellan att be hästen och att tvinga den är ur hästens perspektiv skillnaden mellan en ömsesidigt lyhörd och kärleksfull relation och en maktgalen översittare, men rent tekniskt kan det handla om så lite som ett par gram för hård eller aningen för snabb förhållning, en halv sekunds för sen eftergift eller en millipjutt (vet inte vilken enhet det mäts i) för stum hand. Så bara för att hästen påstår att du är en tyrann betyder inte att du är det, bara att du behöver öva på att bli mer precis och följsam/lyhörd i dina hjälper. Slutligen, kom ihåg att bara för att man ber snällt i stället för att tvinga betyder det inte att det finns utrymme för någon diskussion. Lycka till och glöm inte att slappna av och andas.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Smillaaa00
2016-06-21 19:01
#4

#3 Tack så mycket för svaren! Men om hon sticker iväg så brukar jag ta och lätta, ibland funkar det. Men sticker hon ordentligt så går det oftast fortare och fortare och då bryr hon sig inte om vad jag gör, i vissa fall har jag fått "såga" i tyglarna och rycka typ, för att få henne att sakta in, när hon saktar in så släpper jag tyglarna och sedan bromsar mer försiktigt.

sosom11
2016-06-21 22:21
#5

Har hon ont någonstans?

EW

Caf_Roy
2016-06-21 23:46
#6

#4 Det är bra, men det handlar om att göra det hela tiden. Även om ni bara skrittar rakt fram, se till att kontakten alltid är mjuk och följsam och att du aldrig tar så hårt, snabbt eller länge att hon går emot. Det är först när hon blivit tillräckligt van vid din fina hand i den vanliga ridningen och trygg med att du aldrig kommer dra i henne som du får några större resultat i mer skarpa situationer. Sen handlar mycket också om att få henne på andra tankar (typ dressyr) redan när hon börjar tänka tanken att det vore kul med lite högre tempo. Det gäller att be henne sakta ner till ditt önskade tempo så fort hon ökar takten ens en smula och att be henne så det blir hon som saktar ner och inte du som bromsar. Om det är hennes beslut att sakta ner för att du ber om det blir hon lugnare, om du bromsar henne blir hon mer som en tryckkokare med återhållen energi och frustration. Det är jättebra att du tar och lättar, se bara till att du tar så pass mjukt (vilket inte är samma sak som mesigt) att det inte blir tvingande. Du kan ta ganska kraftiga förhållningar, så länge du fortfarande är mjuk och följsam. Om hon drar emot, håll inte kvar utan följ bara med med handen och fortsätt be henne sakta ner. Även om hon inte är kontaktbar till en början, ha lite is i magen. Börja med att etablera en kontakt, utan att egentligen be om något utan bara öppna en kommunikationskanal för att visa att du vill kommunicera och inte bara beordra. Du vill få en stadig kontakt där du inte drar i henne och där du följer med i handen när hon flyttar på huvudet så du hela tiden har lika många gram i handen. När du väl har en öppen kommunikationskanal kan du så smått börja be henne att bromsa. Börja väldigt väldigt smått, be bara att hon ska överväga tanken på att sakta ner till en början. Det är först när du fått henne att sakta ner mentalt som hon är redo att minska farten. Att få en skenande häst att sakta av på ett mjukt sätt kan ta ett tag men det är absolut värt det. Varje gång du kan undvika att använda handbromsen stärker du hennes förtroende för din hand och hon blir mer villig att lyssna nästa gång. Till slut, låt henne gärna kuta under kontrollerade former där du initierar det, gärna som belöning när hon har varit extra lyhörd. Att kuta ska vara något kul ni gör tillsammans! Gärna med en uppförsbacke på slutet, de brukar vara mer benägna att sakta av precis i slutet av en uppförsbacke. Min mest springglada ponny jag hade gick aldrig så fint dressyr som när han ville springa, han hade lärt sig vilka mutor som funkade. Till en början hade jag en del problem med att han tvärvägrade sakta ner innan han sprungit färdigt så jag var tvungen att använda handbromsen nästan varje gång. Sen började jag minst en gång varje gång han fick springa be honom väldigt snällt om en liiiiiten liten tempominskning, om han lyssnade fick han öka igen och om han inte gjorde det tog jag ner honom till skritt så fick han skritta resten av galoppsträckan. Det tog inte så många gånger innan han insåg att en fungerande broms var en förutsättning för att få springa. Efter det kan jag lova att han var VÄLDIGT lyhörd. Så var bara mjuk och följsam och prova dig fram så ska du se att ni hittar något som funkar för er.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Urhasten
2016-06-22 06:59
#7

Om det inte fungerar ens från marken när ni umgås, hade jag inte ridit fören det är löst där. Umgås med hästen och lär er kommunicera och finna varandra via promenader och gärna på olika platsen. Börja mjukt där ni är trygga och utveckla därifrån.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Smillaaa00
2016-06-22 12:31
#8

#5 nej inte ont! #7 hon är väldigt bossig och envis och stor och stark, då jag blir ganska liten på henne har jag inte mycket att säga till om på marken. Har tränat jättemycket ledarskap och hon lyssnar på mig och går inte in i mig eller något, men är jag långt hemifrån och hon bestämmer sig för att sticka hem så har jag inte en chans om jag inte sitter på. Hon har dock bara lyckats kasta av mig ute och sprungit hem 2 gånger på ett år, ena gången skrittade vi på långa tyglar och hon bara tvärstannade och vände och stack hemåt, eftersom jag ramlade av och fick en hjärnskakning kunde jag inte hoppa upp direkt och göra om det. Så då vet hon att det funkar tyvärr :( Folk tycker jag ska byta häst och att det börjar bli farligt men jag vill verkligen inte byta :(

Urhasten
2016-06-22 12:35
#9

#8 En sund relation till sin hästvän ger inte individen någon anledning att "bestämma sig för att sticka hem". Kanske, om den blir rädd för någonting - men då tycker jag att hästen borde förlita sig på att du vet att det inte är någon fara. 

Jag tycker du ska släppa den hårda tonen mot henne och lyssna på #3 och #6. Där har du mycket goda råd över hur din inställning ska vara. Jag tycker att det är bra utgångsläge att inte vilja sälja hästen, men du måste öppna upp och lära dig förstå vad som hästen signalerar faktiskt är fel. Du har alla möjligheter att lyckas om du bestämmer dig för att förändra Dig. Detta inspirerar hästen att förändras med. Hästar speglar mycket oss själva.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Smillaaa00
2016-06-22 12:42
#10

#9 enligt andra som ridit henne så vill hon helt enkelt bara bestämma, och är inte van vid att ridas ut själv. Nu har vi dock ridit ut själva i ett år, tror mest hon gör detta för att hon vill bestämma själv, vilket jag inte kan övertala henne till att inte göra om jag är på marken. För min del blir det tvärtom, får lära mig rida ut innan jag kan gå på promenad. Så är hon hanterad hela sitt liv så känner inte att jag kan komma och ändra på det.

Smillaaa00
2016-06-22 12:44
#11

Och när hon väl börjar stegra så brukar jag i början bara sitta stilla och prata lugnande med henne, ibland slutar hon direkt och ibland får jag bli argare och argare på henne och tillslut vara riktigt sur för att hon ska lyssna. Hon har backat in i elstängsel 3-4 gånger i rad vissa gånger, trots att hon fick en stöt varje gång..

Urhasten
2016-06-22 12:57
#12

#10 Står fast vid att det är ditt ansvar att vara den modiga att förändras för att så länge du hyser hård ton mot henne kommer hon alltid sätta sina kilon mot dig - och du kommer aldrig vinna den fighten i längden. Jag råder fortfarande vid att du ska bli hennes vän, släppa stoltheten och sedan samarbeta istället för att bortförklara dig med; "Hon vill bestämma" för att det är bara strunt prat. Och om vi nu ska vara på den nivån kan du istället fundera över VARFÖR hon vill bestämma - anledningen bakom beteendet. 

Jag tycker din häst låter extremt rädd och bryr sig inte ett skit om det kostar henne smärta och obehag för att få dig att förstå vad det är du gör fel. Och jag säger inte det här för att du ska må dåligt eller vara dum. Jag försöker bara väcka upp dig för det här är farligt och bör förändras snarast. Annars kan du räkna med värre skador både hos dig och hästen, än hjärnskakning.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2016-06-22 12:59
#13

#10: Om hästen är felhanterad hela sitt liv lär du inte komma till rätta med problemen om du inte ändrar på hanteringen. Att hantera en häst handlar inte om kroppslig storlek och styrka - ytterst få människor har "något att säga till om" mot någon häst om den verkligen använder sin tyngd och styrka. Men det gör de sällan, om de är korrekt utbildade.

Varför pratar du lugnande med henne när hon börjar stegra, om du vet att hon inte är rädd eller har ont? Om du verkligen vet att det är en ledarskapskonflikt så ska du inte gulla och trösta henne när hon börjar, du ska bli "sur" direkt. Inte arg och våldsam, utan starkt ogillande. Snurra runt henne på stället om hon vänder, backar hon så backa henne ännu längre. Och ge eftergift och bli stilla när hon stannar eller vänder åt rätt håll. Sedan uppmuntrar du vänligt och försiktigt att gå dit du ber om. Hästar kan vara "hårda" och ignorera eller stå emot smärta och våld, men väldigt få väljer ogillande framför gillande från sina människor.

Som någon här på iFokus brukar skriva, det ska vara lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel.

Angående detta att få stopp när hon drar har du fått bra råd. Utöver det kan det vara klokt att driva på henne när hon sticker, om det finns plats för det. Vill hon springa så får hon springa, inte bara tills hon känner sig nöjd och vill sakta av, utan när DU säger att hon FÅR sakta av. Då brukar det inte vara lika roligt att sticka längre.

En annan sak som brukar rekommenderas är att träna in One Rein Stop.

Annons:
Smillaaa00
2016-06-22 19:23
#14

#13 driva på när hon sticker? Sticker hon fortare än hon redan gör får jag ALDRIG stopp. Och visst kan jag bli arg direkt när hon bråkar, för det är det ända sättet att lösa hennes problem, visa vem som bestämmer. Oftast är det jag som vinner fighten också. Men när hon backar in i tex elstängsel, ska jag fortsätta backa då så att hon fastnar i staketet då eller?

Urhasten
2016-06-22 19:36
#15

Just nu ser du bara att hästen är ett problem. Du ser inte dina egna brister - brister i att du inte kan tänka dig att förändras för att ni ska få ett samspel och trivas ihop.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2016-06-23 07:16
#16

#14: Du ska driva på när hon vill sakta av. Och du ska backa åt något håll som funkar när hon vill gå fram. OM du VERKLIGEN är säker på att det handlar om en ledarskapskonflikt.

Men du verkar som sagt bara se problem och strid och vill fortsätta slåss tills du vinner. Vissa hästar får tyvärr rykte om sig att vara hårda eller kaxiga eller behöva sättas på plats. Och visst finns det hästar som är hårda, i den bemärkelsen att de inte ger sig för att man blir arg, brysk eller våldsam, men dem kan man inte hantera med "visa vem som bestämmer". Du kan aldrig "vinna" mot en stark och kaxig häst om du inte misshandlar den tills den är helt knäckt och saknar både vilja och livsvilja. Vill du verkligen det? Du måste lyssna på den och du måste kommunicera med den på sätt som den kan förstå, lyssna till och svara på. Hästen reagerar på dig - när du agerar annorlunda, reagerar den annorlunda.

"Och visst kan jag bli arg direkt när hon bråkar, för det är det ända sättet att lösa hennes problem, visa vem som bestämmer." Men du ska inte "visa vem som bestämmer". Du ska förklara att när ni gör saker på ditt sätt, i situationer där ni är oense, blir det enkelt och roligt och en trevlig gemenskap. Och att du lyssnar på henne och accepterar att ni kan göra saker på hennes sätt om hon verkligen har en bra orsak till att de ska göras så.

Jag skulle rekommendera dig att ta hjälp av en BRA tränare och lyssna på vad hen säger. För om du fortsätter som nu kommer antingen hästen eller du att bli skadade.

Smillaaa00
2016-06-23 15:21
#17

#15 #16 Har hjälp av BRA tränare, när jag visar vem som bestämmer så menar jag att jag inte ger mig, jag står och "bråkar" med hästen tills hon ger sig. Det kallas INTE misshandel, det är inte ens elakt på något sett. Vi är inte speciellt samspelta än, men nog jobbar vi iallafall ihop och inte mot varandra på något sett

Gronstedt
2016-06-23 15:36
#18

#17: Om hon kastar, vänder, backar och sticker så skulle jag definitivt kalla det för att ni jobbar mot varandra. I alla fall jobbar hon mot dig, och enligt vad du själv skriver i #0 gör hon det mer och mer.

Det är lättare att lyssna på någon som säger det man vill höra och tror på, än att lyssna på andra som kommer med råd man inte gillar. Var och en väljer förstås själv hur länge man vill fortsätta på ett visst sätt innan man vill pröva alternativa vägar mot målet.

Jag önskar hästen och dig lycka till, i alla fall.

Smillaaa00
2016-06-23 18:26
#19

Jo, det klart. Men alla jag träffat säger att jag ska vara bestämd och hård mot henne, även tränare, då detta är en olydnad. Jo visst arbetar la vi på något sätt mot varandra, men misshandel? Nej. Isåfall det hästen gör mot mig, men det är ju inte med vilje. Som jag sagt till alla tränare och folk som försöker hjälpa mig. Hästen är inte elak, utan feluppfostrad isåfall. Eller missförstådd. Ska kontakta min tränare och se vad hon säger om tipsen ni kommit med. Och Tack.

Sarah
2016-06-27 00:37
#20

En grundförutsättning för ett trevligt samarbete med hästen tycker jag är att aldrig skylla på hästen. Hon visar tydligt att hon inte är nöjd, sen är det upp till dig att leta reda på vad hon inte är nöjd med. Att hon vill visa att hon bestämmer… jag tycker att det är att ta den enkla vägen. Jag vet hur frustrerande det är, jag vet hur svårt det är att ta på sig största bördan. Jag har själv en "problemhäst" sedan sex år. Han är egentligen för känslig för mig, men jag lär mig så mycket på honom. Vi har fått börja om så många gånger tyvärr och eg har han bara funkat riktigt bra två perioder på dessa sex år. Nu är han under igångsättning efter att ha stått ett år pga min graviditet bla. Den här gången känns det bättre än de tidigare gångerna, för att jag accepterat att det är mitt fel när det går fel. Just nu funkar dock inte trav och galopp jättebra och jag får backa ofta, aldrig gå över hans gräns. Har man en känslig häst så måste man backa många gånger i perioder. Vi får problem så fort jag får lite lite för mycket i handen och han är långsint. Då är det bara att börja om med sitsen och handen nästa gång. Jag kan spendera en halvtimme med att skritta och blunda så mycket som möjligt, bara för att känna ordentligt att jag inte blir stum i ena axeln. Då slappnar han av igen och vi kan göra annat.

Annons:
Sarah
2016-06-27 00:38
#21

En tränare som tycker att man ska vara hård, hade jag bytt ut.

Upp till toppen
Annons: