Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 746 ggr
Cissi-93
6/16/16, 7:48 PM

Tänder

Kollar tänderna varje år på min häst, han har en hake som måste raspas ner och idag tog jag ut en annan veterinär än sist och tyckte inte det kändes så bra. Ho sa att nu för tiden raspar man typ inte tänder på hästar och att hon bara mjukade till hakarna och att dem små hakarna fortfarande är ca 2-3mm skillnad mot resten av tänderna? Kändes bara jättekonstigt, varför inte radpa ner dom i samma nivå som resten som den andra gjorde? Kändes som om hon bara ville bli klar snabbt.. först 1.5 timme sen och jobbet klart på 30 min.. den förra var supernoga och tog minst 1 timme!! Kommer ju få ta ut vet igen om typ 6 mån för hob gjorde inte ett skit kändes det som?? Nån som vet hur det ska vara? Vad är rätt? Känns som om jag kastade bort 1600 i sjön.. 🙁

Annons:
[nevamisse]
6/16/16, 8:07 PM
#1

Nej, idag raspar man inte tänderna, skulle aldrig tillåta att veterinären raspade tänderna på våra hästar. Vi har haft en riktig hästtandläkare till våra hästar sedan många år och han har lika fina instrument som min egen tandläkare, fast större.

Cissi-93
6/16/16, 9:10 PM
#2

Nu kanske jag var otydlig, helt slut efter en lång dag! Självklart vill jag inte att tänderna raspas i onödan men vassa kanter/hakar! Min häst får två små hakar pga att han har ett litet överbett och dom hakarna måste ju raspas ner? Eller? Annars blir dom ju jättelånga och skapar problem i munnen! Det var det jag tyckte var konstigt att hon inte ville åtgärda! Eller har jag helt fel?

Cissi-93
6/16/16, 9:11 PM
#3
mikatherider
6/18/16, 11:13 PM
#4

Har samma med vår häst. Hon är 12 och har ett överbett som gör att hon får hakar längst bak i munnen som orsakar munsår när de blir för långa. Måste raspas ner en gång om året. Vet inte hur du borde göra dock, kanske ta ut en annan om ett halvår som du sade?

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Upp till toppen
Annons: